اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم
Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Tutup Aib Sesama Muslim

*
Nabi sallallahu `alaihi wa sallam bersabda, "Seorang muslim itu adalah saudara muslim lainnya, dia tidak boleh menzaliminya dan menghinakannya. Sesiapa yang membantu keperluan saudaranya maka Allah akan memenuhi keperluannya. Sesiapa yang melapangkan satu kesusahan seorang muslim maka Allah akan melapangkan satu kesusahan di antara kesusahan-kesusahan hari kiamat nanti. Dan sesiapa yang menutupi aib seorang muslim maka Allah akan menutupi aibnya pada hari kiamat". (HR Muslim)

"Sesiapa yang mendengar saudaranya diumpat tetapi dia tidak membelanya padahal dia mampu, maka dia ikut menanggung dosa umpatan itu di dunia dan di akhirat. (Hadith Asfahani)

"Sesiapa menutupi suatu kesalahan orang lain, maka seolah-olah dia telah menghidupkan seorang anak yang ditanam hidup-hidup dalam kuburnya." (HR Abu Daud, Nasa'i, Ibnu Hibban)

"Sesiapa dari kalangan orang Islam yang tidak membela orang Islam lain apabila kehormatannya dicerobohi dan nama baiknya dicacati maka niscaya Allah membiarkan nasibnya ketika dia sangat memerlukan pertolongan Allah. Dan mana-mana orang Islam yang menolong orang Islam lain ketika nama baiknya dan kehormatannya diceroboh niscaya Allah akan menolongnya ketika dia sangat-sangat memerlukan pertolonganNya. " (HR Abu Daud)

"Sesiapa yang mempertahankan maruah saudaranya ketika saudaranya itu tidak ada di hadapannya maka wajiblah Allah melepaskannya dari siksa neraka. " (HR Ahmad)


"Sesiapa yang menutupi kesalahan seorang muslim maka Allah menutupi kesalahannya di dunia dan di akhirat. (HR Ibn Majah)

Moga ada manfaat.



Link pilihan:

Jangan cerita aib orang

Berbaik-baik Sesama Islam



*

7 ulasan:

  1. Izinkan sy share...

    BalasPadam
  2. Hukum asal begitulah sheikh tapi hukum ini boleh berubah berdasarkan kepada asbab-asbab tertentu,...kena huraikan semua tu!!!

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. semoga kita dapat beramal dgn ilmu yg telah disampaikan ini...

    BalasPadam
  5. Jika ada seseorang muslim yang dizalimi secara halus utk beberapa thn...punca ye dr seorang muslim jugak tapi seorang yg dengki, membuka aib, menyebabkan mangsa itu dipulaukan dan sakit utk beberapa thn...dan menyihirkan ye, membuat org lain benci pdye, menyebabkan seseorg bertindak derhaka krn mudah kena pancing dek gangguan...Tidak boleh ke buka aib ye utk tujuan membela diri?

    BalasPadam
  6. Bila bercakap menurut ulama feqah tentunya tidak boleh kan.. tetapi untuk pembelaan diri yang dizalimi dengan tujuan membela diri seterusnya berharap agar si polan berubah serta mendapat hidayah Allah.. asal saja tujuannya bukan untuk kepentingan nafsu dan kerana Allah..harus sekadar bercerita untuk kebaikan orang lain juga. Wallahualm.. betulkan jika tersalah.

    BalasPadam

Popular Posts