Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Hukum Cukur Cabut Kening

*
Majoriti ulama berpendapat, hukum mencabut atau mencukur bulu kening adalah haram.

Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda, "Allah melaknat wanita yang mencukur atau mencabut bulu kening atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya, wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik. Itu perbuatan mengubah ciptaan Allah". (HR Muslim)



*

15 ulasan:

  1. ramai yang memang dah tahu..
    tapi..
    trend kini..
    wanita buat juga perkara yang dilarang ini.
    muga ada yang tersedar.

    BalasPadam
  2. Mengasah gigi pun haram. Pakai bracet gigi tu macam mana pulak? Tolong jelaskan.

    BalasPadam
  3. memakai bracet gigi utk tujuan mengembalikan gigi kpd keadaan rapi dgn tujuan kemudahan dlm mengunyah makanan & supaya tiada fitnah ke atas kejelikan rupa tnpa rasa riak tidaklah dilarang...Allahuallam

    BalasPadam
  4. boleh mencukur jika kening menyerupai lelaki . Yang macam tebal sangat dan kadang2 nampak tak bersih . Boleh cukur sekadar untuk tidy up the kening tapi bukan sampai membentuk yang terlampau sampai boleh merubah rupa paras . Ustaz cakap . Sama juga macam bulu kaki kan ? Klau terlampau lebat sampai menyerupai lelaki , pun kena cukur . Sbb kadang2 suami inginkan isteri yang bersih .

    BalasPadam
  5. jangan samakan bulu kening dgn bulu kaki. kalau benda tak sama, hukum pun tak sama... kita tak boleh ubah hukum untuk kepentingan diri.. Allahua'lam.

    BalasPadam
  6. bulu kening saya di potong semasa sy nk akad nikah...rasa nk menangis pun ada....sy ni jenis yg diam jer....huhuhu...p syukur alhamdulilah kening sy dh tumbuh balik...

    BalasPadam
  7. Camne plak klu bagi lelaki? ape hukumnyer haaa??

    BalasPadam
  8. ALLAH MAHA ADIL....tiada satu hukum pn yg berat sebelah.jgn lah dpertikaikn lelaki atau perempuan.
    sesungguhnya Allah maha mengetahui sedangkn kamu tidak mengetahui..

    BalasPadam
  9. nak tanye boleh tak? kt bulu kenig saya kan kdang2 dia tumbuh bulu bwrna putih, jika saya cabut yang bwrna putih sahaja, adakah haram hukumnyaa?

    BalasPadam
  10. skg byk dah ustaz2 di tv n ceramah2 bgtau mmg ada nas mnyatakan cukur bulu kening haram.tp 2kaedah yg haram,iaitu cukur kesemua kening n lukis yg lain.itu haram..yg ke2, ckur kening smpai halus xnmpk kening asal.yg dibolehkan,adalah merapikan kening..baiki kening yg berserabut mcm tong sampah (bak kate ustaz azhar idrus..)...gunting n buang sket2rsupaya rapi n kemas.krn lumpah wanita sukakan kecntikan..

    BalasPadam
  11. bermakna, dibolehkan lah ni ya? trime kasih :)

    BalasPadam
  12. dah hukum kata xboleh,xboleh lah..kecuali bulu tumbuh kt tempat yg tidak sepatutnya spt di pipi,misai,janggut hingga menyerupai lelaki..mestilh dibersihkan untuk tatapan suami

    BalasPadam
  13. Klu setakat nk cabut n rapikan cket2 xpe kan..

    BalasPadam
  14. Serupa macam manusia yg hisap rokok

    BalasPadam

Popular Posts