Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Berbaik-baik Sesama Islam

*

Rasulullah sallallahu `alaihi wa sallam bersabda, "Tiada sempurna iman seorang kamu hingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri." [HR Bukhari dan Muslim]

Dari Anas bin Malik ra. katanya, Rasulullah sallallahu `alaihi wa sallam bersabda, "Janganlah kamu saling benci membenci, dengki mendengki dan sindir menyindir. Jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Haram seseorang Muslim berkelahi dengan saudaranya lebih dari tiga hari lamanya". [HR Bukhari & Muslim]

Dari Abu Ayub al-Ansari ra. katanya, Rasulullah sallallahu `alaihi wa sallam bersabda,"Haram bagi seseorang muslim berkelahi dengan saudaranya lebih dari tiga malam, apabila keduanya bertemu saling memalingkan mukanya". [HR Bukhari & Muslim]

Dari Hurairah ra. katanya, Rasulullah sallallahu `alaihi wa sallam bersabda, "Janganlah kamu berbicara dengan ucapan yang buruk, janganlah kamu sindir menyindir, janganlah kamu memperdengarkan khabar orang lain dan janganlah sebahagian kamu menjual atas jualan sebahagian yang lain. Jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara". [HR Bukhari & Muslim]

Dari Abu Darda ra. katanya, Rasulullah sallallahu `alaihi wa sallam bersabda, "Tidak seorang Muslim mendoakan kebaikkan bagi saudaranya sesama Muslim yang berjauhan melainkan malaikat mendoakannya, mudah-mudahan engkau beroleh kebaikkan pula." [HR Muslim]

Rasulullah sallallahu `alaihi wa sallam bersabda, "Tolonglah saudaramu, baik dia orang yang menganiaya ataupun yang dianiaya. Bertanya seorang sahabat: "Ya Rasulullah, kami mengerti tentang menolong orang yang teraniaya tetapi bagaimana kami menolong orang yang menganiaya ?". Nabi sallallahu `alaihi wa sallam menjawab: "Cegahlah dia". [HR Bukhari]



Moga ada manfaat.




Link pilihan:

Jangan CARI Salah Orang

Jangan CERITA Aib Orang

TUTUP Aib Sesama Muslim




*

7 ulasan:

  1. Saya pernah berkelahi dengan seseorang. Sampai sekarang dah tak contact lagi. Dah lebih 3 hari. Lebih 3 bulan pun. :'(

    BalasPadam
  2. berdoa agar diketemukan semula

    BalasPadam
  3. Assalam Ustaz,

    Terima kasih atas peringatan ini.

    Semuga ustaz dan keluarga di rahmati Allah.

    syukran

    AJ

    BalasPadam
  4. assalamulaikum..

    saya ada pertanyaan. saudara sebelah ayah saya menyewa di rumah sewa ayah dan mak saya. namun, seringkali tidak membayar sewa sehingga berbulan-bulan. sampai ke satu tahap cuma 2 kali bayran dalam setahun. alasannya susah dan banyak tanggungan yang perlu diselesaikan.

    dia bekerja kerajaan di hospital dan gaji saya rasa sudah cukup melebihi untuk membayar rumah sewa hanya rm200 sebulan.

    ibu saya menjaga cucu anak kpd kakak saya. ayah saya cuma sbgai tok siak dan bekerja sndiri. tidak ada gaji yang tetap. sewa bulanan rumah sgt diharapkan dapat membantu keluarga saya.

    adik saya yang terakhir masih lagi bersekolah.
    tindakan seperti meminta sewa tidak diendahkan.
    smpai terjadi pergaduhan keluarga kerana ada pihak lain yang masuk cmpur. iaitu kluarga adik kpda ayah saya.

    saya ingin menuntut hak ibi ayah saya krna saya sbgai seorang anak yg tak mahu ibu dan ayah saya berasa susah..

    dalam hal ini memag akan timbul rasa tidak puas hati. dan mgkin pergaduhan.

    BalasPadam
  5. ada manusia ego dan sombong dengan kelebihan sedikit yang tuhan berikan kpd mereka dan mereka telah menyalahgunakan sedikit kuasa yg telah Allah berikan..semoga mereka mendapat balasan atas perbuatan mereka..

    BalasPadam
  6. Tidak ada hak milik kita di dunia ini..semuanya milik Allah... jgn sombong dengan apa yang anda miliki sekarang ini..kerana itu semua adalah pinjaman dan bersifat sementara sahaja...

    Assalamualaikum...
    Kekal Sihat Bersama Kami
    Kembara Anak Timur
    Collagen Powder
    ESP – Soy Protein Isolate Powder
    GLA Complex
    Omega Guard
    Vita-E Complex
    B-Complex

    BalasPadam
  7. Suka memberi, menahan marah,pemaaf, suka berbuat baik, antara sifat muttaqin. (3:134)

    BalasPadam

Popular Posts