"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Solat Fajar

*

Solat sunat dua rakaat sebelum solat fardhu Subuh dikenali sebagai Solat Fajar atau Solat Qabliyah Subuh atau Solat Sunat Subuh.

Ia dikerjakan selepas azan Subuh dan sebelum solat fardhu Subuh.

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Solat fajar 2 rakaat lebih baik dari dunia dan segala isinya.” (HR. Muslim)

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Dua rakaat solat fajar lebih aku cintai daripada dunia seluruhnya.” (HR. Muslim)

Dari Aisyah ra. bahawa beliau berkata, "Tiada solat sunat yang paling Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam menjaganya, melebihi dua rakaat solat fajar.” (HR. Muslim)

“Sesungguhnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam membaca ketika solat fajar, surah Al-Kafirun dan surah Al-Ikhlas.” (HR. Muslim)


Niat solat :

اُصَلِّى سُنَّةَ الفَجْرِ رَكْعَتَيْنِ ِللهِ تَعَالىَ

Sahaja aku solat sunat fajar dua raka`at kerana Allah Ta`ala



-- atau -- yang ini pun boleh --


اُصَلِّى سُنَّةَ الصُبْحِ رَكْعَتَيْنِ قَبْلِيَّةً ِللهِ تَعَالىَ

Sahaja aku solat sunat sebelum subuh dua raka`at kerana Allah Ta`ala



Wallahu a'lam.




Link pilihan:

Apakah perbezaan antara solat sunat fajar dan solat sunat sebelum subuh ?

Adakah solat sunat rawatib qabliyah subuh sama dengan solat fajar ?





*

13 ulasan:

  1. Tentu ada rahasia dan hikmah yang besar didalamnya. Nilai shalat fajar lebih tinggi dari pada dunia beserta isinya. Dunia beserta isinya dimana banyak manusia 'memperjuangkan siang dan malam' untuk meraihnya terlalu kecil dibanding nilai shalat fajar ini. Luar biasa!

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum,

    Saya dah syare N3 dalam blog saya. Terima kasih semoga memberi manfaat kepada semua yang singgah di sini dan di blog saya.

    BalasPadam
  3. ya ..kerana waktu subuh itu terasa berat utk bangun tetapi percaya lah sebelum kita tidut minta dgn Allah azza wajjalla untuk bangunkan kita niat aja jam berapa nak bangun in shaa alllah pasti time itu kita tersedar..justeru moh kita solat

    BalasPadam
  4. minta izin share,tq

    BalasPadam
  5. minta izin share,tq

    BalasPadam
  6. Mustaniza Dollah10 Julai 2014 1:30 PG

    mohon izin share,tq

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum..
    boleh bantu saya ?
    Saya mempunyai seorang kenalan berbangsa arab yg berasal dari cairo.. dia memberitahu kpda saya niat solat subuh yg saya gunakn x betul.. perkataan subuh dlm niat solat itu dia suruh tukar kpda fajar.. xboleh guna perkataan subuh dlm niat solat tu sbb katanya solat subuh xwajib.. fajar yg wajib.. sy mnjadi keliru tetang hal ini...
    Mohon dapat membantu saya..
    Terima kasih..

    BalasPadam
  8. JGn melakukan sesuatu tanpa ck dahulu kebenaranya, yg wajib itu jelas solat subuh nya, sunahnya kn yg fajar,hati2 trhadap amalan.

    BalasPadam
  9. Oh..dah jelas. Saya ingat apa, rupanya solat fajar tu solat sunat subuh. Alhamdulillah saya dah biasa buat.

    BalasPadam
  10. Assalam..katakan kita nk solat subuh pd 6.30pg..pd waktu itu adakah kita masih boleh solat sunat fajar sblm melakukan solat subuh...?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dikerjakan selepas azan subuh.. Sblum solat subuh.. 😉

      Padam
  11. solatlah selagi terdaya

    BalasPadam
  12. apakah kelebihan solat sunat fajar

    BalasPadam

Popular Posts