Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Perkahwinan

*

Dari Anas ra : “Beberapa sahabat pernah mendatangi rumah isteri-isetri Nabi shollallahu 'alaihi wasallam untuk menanyakan tentang ibadah baginda. Ketika mereka diberitahu, mereka dapati bahawa ibadah mereka itu sedikit. Mereka bertanya, ‘Dimana kedudukan kami di sisi Nabi, beliau telah diampun dosa-dosanya yang telah lalu dan yang akan datang?’ Salah seorang di antara mereka berkata, ‘Saya akan melaksanakan solat malam dan tidak akan tidur.’ Yang lain berkata, ‘Saya akan berpuasa terus dan tidak akan berbuka.’ Dan yang lainnya berkata, ‘Saya akan menjauhi kaum wanita dan tidak akan berkawin selamanya.’ Kemudian datanglah Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam dan bersabda, ‘Kaliankah yang mengatakan begini dan begitu itu? Demi Allah, sesungguhnya aku adalah orang yang paling takut kepada Allah daripada kalian, dan paling bertakwa kepada Allah daripada kalian. Tetapi aku berpuasa dan berbuka, aku melakukan solat malam dan aku tidur, dan aku berkahwin. Oleh itu, sesiapa yang tidak suka kepada sunnahku, maka ia bukan termasuk golonganku." (HR Muslim)


Klik -> Mawaddah Wa Rahmah

*

7 ulasan:

  1. alhamdulillah..
    semuga bahagia mahligai yang tercipta...Amin

    BalasPadam
  2. rasanya sudah bersedia, cuma calonnya tiada lagi.
    mungkin Allah lebih mengetahui apa yang yang lebih baik untuk saya ketika ini.

    BalasPadam
  3. "Dan kahwinkanlah org org bujang (lelaki dan perempuan) dr kalangan kamu, dan org org yg soleh dr hamba hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mrk miskin, nescaya Allah (swt) memampukan mrk dr kurnianya. Dan Allah (swt) Maha Luas (KurniaNya) lg Maha Mengetahui." 24:32.

    Masa bujangan dulu, difikir fikir, lbh mudah hidup bujangan, tak perlu fikir hal hal keluarga, semuanya sendiri saja. Ke manapun mudah dan bebas, maklum yg kelihatannya org berkeluarga mcm mcm masalahnya. Tp bila dibaca berulang ulang ayat di atas, juga Hadis Hadis berkenaan, mk terasa berkewajipan utk beristeri dan berkeluarga, mudah mudahan Allah swt dan RasulNya redha pdku.
    Mudah mudahan juga, tidak ada yg mikir utk hidup bujangan selamanya, jika tiada sbb yg syar'ie, kerana yg demikian itu tidak mengikut fitrah, menyalahi Sunnah Nabi saw, dan bukan yg disarankan oleh Allah swt. Imam imam kita spt Imam Nawawi, Tabari, Zamakhshari, Suyuti, yg tidak berkahwin, nanti di Akhirat, jika masih musykil dan diberi kesempatan, boleh tanya sendiri sama mrk, mengapa tidak berkahwin ? Namun begitu jika difikir fikir pd zaman itu, menuntut ilmu, menyebarkan ilmu, berdakwah, berjuang berjihad, bnyk kesukarannya, seringkali memerlukan perjalanan yg jauh dan masa yg pnjg, beristeri dan berkeluarga tentu menyulitkan, apatah lg bila difikirkan ditakuti tidak dpt menunaikan kewajipan sbg suami dan ketua keluarga yg bakal mendtg dosa pula.

    BalasPadam

Popular Posts