اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم
Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Jilat Jari Selepas Makan

*

Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Apabila kamu telah selesai makan, jangan dibersihkan jari-jari kamu sebelum kamu menjilatnya". (HR Muslim)



Link Pilihan :




*

9 ulasan:

  1. menjilat jari pada hujung jari saja kn..itu yg dipesan oleh ustaz saya...tp ramai yg saya tgk melulumkn jari2x mereka...boleh bg penerangan yg lbh jelas

    BalasPadam
  2. Hmm.. Hujung jari sahaja??? Bercanggah pengetahuan. InsyaAllah akn tnya kpada ilmuwan trdekat. Apapun, trima ksih ats perkongsian!

    BalasPadam
  3. salam'aleykum..

    ntah.. logik akal.. jilat aje la sisa makanan yg ada kat jari tu.. kalo mkn style melayu.. sure byk kot sisa nasi kat jari.. kalo mkn jenis selekeh penuh tapak tangan ;p jilat sekali la tapak tangan.. kalo setakat mkn capati ke roti arab.. cicah².. ujung jari je la..

    yg penting niat ikut sunnah.. tak payah pening² kepala lah.. nak jilat byk mana hah?? nak jilat area mana tah?? jgn jilat gaya tak senonoh penuh nafsu sudah.. sure² cara Rasulullah.. adab sopan terserlah..

    maaf komentar.. aku bukan budak pintar.. takut² bunyi mcm kurang ajar.. bukan niat nak tunjuk ajar mcm aku terlebih belajar.. mmg aku bukan org terpelajar.. belek kitab pon mata berpinar.. mana tulis jawi yg mana bunyi arab pon tersasar ;p org tua kata takde rotan bleh guna akar ;D

    BalasPadam
  4. sunnah nabi kan makan guna 3 jari. jadi memang hujung jari jak la bah tue yg ada sisa makanan. :D

    BalasPadam
  5. makan guna 3 jari sebab makan roti, kalau nasi? yang penting pengajarannya jangan bazirkan makanan hatta yg melekat pada jari pun perlu dimakan, tapi problemnya kita ni nak jilat jari sebab sunnah tapi dalam pinggan pun tak habis makan, mungkin sebab ambil banyak sangat>

    BalasPadam
  6. Owh,jilat jari saja.....ingat ker sekali dengan tapak tangan bg yang kanak2lh.

    BalasPadam

Popular Posts