"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Hadis Qudsi

*
Hadis Qudsi ialah hadis yang makna atau isi kandungannya datang dari Allah swt. tetapi lafaznya dari Rasulullah sallallahu `alaihi wa sallam Allah menyampaikan hal itu kepada Rasulullah melalui ilham atau mimpi. Berbeza dengan AlQuran yang diturunkan bersama lafaznya oleh Allah kepada Nabi. Hadis Qudsi ialah wahyu Allah yang diturunkan kepada Nabi tidak bersama lafaz sekali.

Kebiasaanya hadis qudsi diriwayatkan dengan ungkapan Nabi sallallahu `alaihi wa sallam bersabda dikuti dengan ungkapan Allah berfirman..

Dari Abu Hurairah ra. Nabi sallallahu `alaihi wa sallam bersabda, Allah berfirman, "Aku telah sediakan balasan nikmat untuk hambaKu yang beriman dan beramal soleh, kenikmatan yang belum pernah dilihat oleh mata, kenikmatan yang belum pernah didengar oleh telinga , kenikmatan yang belum pernah terbayang di hati manusia." (HR Tirmidzi)




Link pilihan:

Himpunan Hadis Qudsi

Koleksi Hadis Qudsi



*

Popular Posts