Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Dilarang duduk di atas kubur

*
Daripada Abi Hurairah ra. Nabi sallallahu `alaihi wa sallam bersabda, "Seseorang itu lebih baik baginya duduk di atas bara api sehingga terbakar kainnya dan kulitnya daripada duduk di atas kubur". (HR Muslim)

Larangan ini adalah bertujuan menghormati ahli kubur.




Link pilihan:

Kelebihan Ziarah Kubur



*

8 ulasan:

  1. Alhamdulillah. Pringatan yg sgt baik.. Lpas ni akn tgk2 dlu sbelum dduk kat kwasan kbur..

    BalasPadam
  2. alhamdulillah..sebelum ni tak tahu

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah ... dpt jdi pengajaran untuk kita

    BalasPadam
  4. nak jugak aku tahu kenapa Baginda larang dudok atas kubor. err ... tak boley dudok atas kubor ke tepi kubor? Atas kubor memang org tak dudok, cuma kat birai simen je

    BalasPadam
  5. Gud info~
    http://murniellyfiesya.blogspot.com/

    BalasPadam
  6. Adab yang luhur dengan tetap menghormati almarhum atau almarhumah yang dimakamkan disitu. Walau telah berkalang tanah tetap dihormati. Terima kasih sharingnya. Salam sukses.

    BalasPadam

Popular Posts