اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم
Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Rejab Bulan Allah - Hadis Palsu ?

*


"Rejab adalah bulan Allah, Sya'ban adalah bulanku dan Ramadhan pula adalah bulan umatku". 

Para muhadditsin tidak sekata dan tidak sepakat menghukumkannya sebagai maudhu`(Palsu).  
Jika ada yang menyatakannya sebagai maudhu`, maka ada pula yang akan menyatakan bahawa ianya bukan maudhu` tetapi dho`if dan sebagainya. 

Imam as-Sayuthi rahimahUllah telah memasukkan hadits ini sebagai hadits yang ke 4411 dalam karya beliau "al-Jaami`ush Shoghir fi Ahaaditsil Basyiirin Nadziir". Jika sahaja hadits tersebut disepakati atas maudhu`nya, maka sudah pasti Imam as-Sayuthi yang terkenal dengan ilmu dan waraknya tidak akan bermudah-mudah meletakkannya dalam karya himpunan haditsnya tersebut. Sudah pasti Imam as-Sayuthi mengetahui akan hukum meriwayatkan hadits maudhu tanpa memperjelaskan kepalsuannya. Sebaliknya, Imam as-Sayuthi menjelaskan bahawa hadits tersebut ada mempunyai sanad yang mursal kepada seorang tabi`in yang agung iaitu Imam Hasan al-Bashri rahimahUllah sebagaimana diriwayatkan oleh Abul Fath bin Abil Fawaaris dalam kitabnya "'Amaali" dan darjatnya adalah DHO`IF (baca: dho`if bukan maudhu`).

Selanjutnya, Imam al-Munawi rahimahUllah, pengarang "Faidhul Qadiir" yang merupakan syarah bagi "Jami`ush Shoghir" pada halaman 24, juzuk ke-4, setelah menukil pendapat al-Hafiz al-'Iraqi rahimahUllah yang menghukumkan hadits tersebut sebagai dho`if jiddan (terlalu dhoif) [lagi sekali bacanya "dho`if jiddan", bukan "maudhu` jiddan"], kerana hadits-hadist mursal yang dinisbahkan kepada Imam Hasan al-Bashri tidak mempunyai nilai di sisi para ahli hadits, menyatakan bahawa adalah pelik jika sanad hadits tersebut dihukumkan sebagai mursal sahaja. Ini adalah kerana Imam ad-Dailami dalam "Musnad al-Firdaus" telah meriwayatkan petikan - petikan hadits yang seumpamanya pada lafaz daripada tiga jalan yang bersambung kepada sahabat Junjungan, Sayyidina Anas r.a. Ibnu Nashr dan lain-lain muhaddits juga telah meriwayat petikan-petikan hadits yang seumpamanya dengan sanad yang sama. Maka ini menunjukkan bahawa hadits tersebut bukanlah semata-mata hadits mursal, tetapi hadits yang musnad yang bersambung sanad segala periwayatnya kepada Junjungan Nabi
sallallahu `alaihi wa sallam.

Wallahu a'lam.



Sumber: http://bahrusshofa.blogspot.com/2009/06/rajab-bulan-allah.html




Link pilihan:

Kelebihan Bulan Rejab

Memahami Hadis Dhaif




*

6 ulasan:

  1. Namun yg nyata bulan-bulan ini adalah bulan terbaik utk kita menghayati puasa.

    BalasPadam
  2. insyaALLAH kita perbetulkan niat dan mulakan dgn kebaikan..latihan ke arah kemantapan ibadah.

    BalasPadam
  3. Asalkan ia menganjurkan kebaikan , elok lah kita beramal, samada ada hadis atau tidak. Istiqamah buat kebaikan di setiap masa...kan..

    Visit me at my other blog ya..

    http://lautkasih.blogspot.com/2011/05/american-choc-cake-versi-mamawana.html

    BalasPadam
  4. oo , yang ni , huhu x baik la diorang ni :( btw , rejab bulan mira lahir :)

    BalasPadam
  5. nak buat baik tu ade caranya jugak..bnyak ajaran sesat berfikir mereka berbuak baik malah mereka perasan bahawa mereka sedng melakukan ibdat yg terbaik..justeru klau nak buat baik mesti ada dalil dri al-quran atau hadith..jng sebrangan jumpa fakta terus diterbitkan tanpa tahu sumber rujukannya..jng terlibat menyebar hadith palsu sbb ia sma taraf dengan ajaran sesat walaupun nmpak mcm benda baik...

    BalasPadam
  6. terima kasih sudi berkongsi :)

    BalasPadam

Popular Posts