"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Rejab Bulan Allah - Hadis Palsu ?

*


"Rejab adalah bulan Allah, Sya'ban adalah bulanku dan Ramadhan pula adalah bulan umatku". 

Para muhadditsin tidak sekata dan tidak sepakat menghukumkannya sebagai maudhu`(Palsu).  
Jika ada yang menyatakannya sebagai maudhu`, maka ada pula yang akan menyatakan bahawa ianya bukan maudhu` tetapi dho`if dan sebagainya. 

Imam as-Sayuthi rahimahUllah telah memasukkan hadits ini sebagai hadits yang ke 4411 dalam karya beliau "al-Jaami`ush Shoghir fi Ahaaditsil Basyiirin Nadziir". Jika sahaja hadits tersebut disepakati atas maudhu`nya, maka sudah pasti Imam as-Sayuthi yang terkenal dengan ilmu dan waraknya tidak akan bermudah-mudah meletakkannya dalam karya himpunan haditsnya tersebut. Sudah pasti Imam as-Sayuthi mengetahui akan hukum meriwayatkan hadits maudhu tanpa memperjelaskan kepalsuannya. Sebaliknya, Imam as-Sayuthi menjelaskan bahawa hadits tersebut ada mempunyai sanad yang mursal kepada seorang tabi`in yang agung iaitu Imam Hasan al-Bashri rahimahUllah sebagaimana diriwayatkan oleh Abul Fath bin Abil Fawaaris dalam kitabnya "'Amaali" dan darjatnya adalah DHO`IF (baca: dho`if bukan maudhu`).

Wallahu a'lam.




Sumber: http://bahrusshofa.blogspot.com/2009/06/rajab-bulan-allah.html




Link pilihan:

Kelebihan Bulan Rejab

Memahami Hadis Dhaif




*

6 ulasan:

  1. Namun yg nyata bulan-bulan ini adalah bulan terbaik utk kita menghayati puasa.

    BalasPadam
  2. insyaALLAH kita perbetulkan niat dan mulakan dgn kebaikan..latihan ke arah kemantapan ibadah.

    BalasPadam
  3. Asalkan ia menganjurkan kebaikan , elok lah kita beramal, samada ada hadis atau tidak. Istiqamah buat kebaikan di setiap masa...kan..

    Visit me at my other blog ya..

    http://lautkasih.blogspot.com/2011/05/american-choc-cake-versi-mamawana.html

    BalasPadam
  4. oo , yang ni , huhu x baik la diorang ni :( btw , rejab bulan mira lahir :)

    BalasPadam
  5. nak buat baik tu ade caranya jugak..bnyak ajaran sesat berfikir mereka berbuak baik malah mereka perasan bahawa mereka sedng melakukan ibdat yg terbaik..justeru klau nak buat baik mesti ada dalil dri al-quran atau hadith..jng sebrangan jumpa fakta terus diterbitkan tanpa tahu sumber rujukannya..jng terlibat menyebar hadith palsu sbb ia sma taraf dengan ajaran sesat walaupun nmpak mcm benda baik...

    BalasPadam
  6. terima kasih sudi berkongsi :)

    BalasPadam

Popular Posts