اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم
Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Cara berbakti kepada ibu bapa yang sudah meninggal dunia

Dari Aisyah menceritakan bahwa seorang lelaki datang kepada Rasulullah bertanya : Ya Rasulullah, sesungguhnya ibuku telah meninggal dunia, dan dia tidak ada berwasiat apa pun dan saya rasa kalau dia sempat berbicara dia akan bersedekah, apakah dia mendapat pahala jika aku bersedekah untuknya ? Nabi menjawab : Ya (bersedekahlah dan dia akan mendapat pahala ). (HR. Bukhari dan Muslim)

Dari Abi Usaid Malik bin Rabi’ah berkata bahawa ketika kami sedang duduk-duduk bersama Rasulullah saw. tiba-tiba datang seorang lelaki dari kabilah Bani Salamah berkata : “Ya Rasulullah, adakah kebaikan yang dapat saya lakukan kepada kedua ibu bapa saya yang telah meninggal dunia? Rasul menjawab, Ada, engkau berdoalah untuk keduanya dan meminta diampunkan dosa-dosa mereka dan tunaikan wasiat dan janji-janji mereka dan hubungkan silatiurahim dengan saudara dan keluarga mereka dan hormati serta muliakan kawan-kawan mereka.“ (HR. Abu Daud, Ibnu Majah, Ibnu Hibban)



Link pilihan:

Doakan ibu dan bapa



*

19 ulasan:

  1. Telalu mudah jalan yg telah diberikan oleh Islam utk kita sentiasa mengasihi ibu-bapa jadi kita sendiri yg kena fikirkan kemudahan yg telah diberikan itu....

    BalasPadam
  2. info menarik. Saya bersyukur masih ada ibu dan ayah yang masih menyayangi diri saya. :D

    BalasPadam
  3. SubhanAllah. Terima kasih atas perkongsiannya. Alhamdulillah.

    BalasPadam
  4. hurm,terfikir pula kebaikan berkahwin & ada anak yg baik...dapat juga membantu,tapi kalo tiada,banyakkan amal jariah diri sendiri.

    BalasPadam
  5. Salaam,
    Terima kasih atas perkongsian ilmu ini.

    BalasPadam
  6. syukur alhamdulillah kerana saya mempunyai kedua orang ibubapa yg ckup menyayangi saya. dan insya-Allah sya ingin berbakti kepada mereka selagi mereka masih ada di dalam dunia ini...

    BalasPadam
  7. Alhamdulillah.. ada juga blog berfaedah di dunia maya ni... terima kasih wahai sahabat seagamaku.. semoga Allah memberkati segala usaha baik anda...

    BalasPadam
  8. Alhamdulillah,semua yg baik itu drp ALLAH swt..

    BalasPadam
  9. Betapa indah nya Islam, mengajar hambanya membentuk hati yang mulia. Alhamdulillah

    BalasPadam
  10. terima kasih. blog ini memang sungguh bermanfaat utk kita semua.

    BalasPadam
  11. ibu telah meninggal dunia,tp perginya dalam tidur yang lena,aku tak sempat memohon keampunan dari arwah ibu,aku amat menyesali akan dosa2 aku pada ibu,aku akan sentiasa mendoakan kesejahteraan buat ibu semuga rohnya dirahmati Allah dan semuga roh ibu mendengar permohonan maaf dariku

    BalasPadam
  12. Alhamdulilah....terima kasih atas info ni..
    abah sy bru meninggalkan sy sekeluarga,,inilah kehilangan paling besar dlm hidup saya,,,setiap hari sy sedekahkan al-fatihah dan semiggu skli sy bacakan yassin untknya...bila rindu sy ke pusaranya....alhamdulilah....saya terasa dia hampit dgn sy dan hati sy.......sy redha...

    BalasPadam
  13. Salam, terima kasih kerana berkongsi. Ayah saya telah meninggalkan kami tanpa pesan dan tanpa sedar dari koma lebih kurang 20 hari yang lepas. Pemergiannya di 1 Rejab amat kami rasai kerana kami sangat rapat satu keluarga. Saya ingin bertanya, apakah bacaan al-Quran dan sadaqah jariah mencukupi untuk saya dan ahli keluarga yang lain membantu ayah kami? Jika ada cara lain saya harap dapat dikongsi bersama. Terima kasih

    BalasPadam
  14. Alhamdulillah....saya ada sedikit kemuskilan,adakah sesaorang itu setelah meninggal dunia ia mendapat pahala yang bukan dari usahanya itu ?tidakkah ia bercangah dengan Nas AlQuran yang bermaksud sesaorang itu mendapat pahala atas apa yang diusahakanya semasa hidupnya.

    BalasPadam
  15. abah saya baru pergi seminggu yang lpas,,tiap hari saya xlupa untuk baca yassin dan doakn kesejahteraan dia disana,,,hati saya rasa lega dan terasa arwah ada bersama- sama kami..

    BalasPadam
  16. aku baru saja kehilangan ibu ku, bnyk dosa yg ku lakukan, sebelum nya aku sdh memohon maaf dan ia meridoi semua kesalahan ku,ttp penyesalan trus menghantui aku, semoga ibu dan allah memaaf kan aku sesungguh nya aku takut azab allah dan semoga ibu ku mendapat kan kesenangan di alam kubur amien...

    BalasPadam
  17. ingat jasa mak ayah kita...perbanyakkan lah sedekah atas nama mak ayah kita dan banyakkanlah berdoa untuk mereka.. moga2 suatu hari anak2 kita akan melakukan perkara yang sama apa yang kita lakukan untuk mak ayah kita.. Insya Allah...

    Collagen Powder
    ESP – Soy Protein Isolate Powder
    GLA Complex
    Omega Guard
    Vita-E Complex
    B-Complex

    Visit Me : Kembara Anak Timur

    BalasPadam
  18. Salam
    Ibu saya meninggal dunia pada 26.1.2013.
    Ibu tinggal di kampung. ibu menghidapi diabetes kronik.

    Selepas raya puasa Ogos tahun 2012 patah tulang paha kerana jatuh ketika hendak solat. Ibu dibedah. Tulang paha Ibu semakin sihat tetapi gangrene pada jari kaki. Ibu dibawa ke Hospital Sg Buloh dibedah untuk buang dua jari kaki, kemudian satu jari kaki, kemudian buang bahagin betis. Ibu ditempatkan di rumah adik saya. Saya melawat ibu hampir setiap hari dari tengahari sampai ke petang atau hingga malam.

    Saya dan adik saya menjaga ibu. Saya memang terasa ibu akan pergi menghadap Allah. Tetapi saya manusia biasa tidak tahu tanda-tanda ajal ibu semakin dekat. Hari terakhir saya jumpa ibu Jumaat 25.1.2013. Saya beritahu ibu saya hendak menziarah mak mertua. Tetapi hari itu saya cium ibu banyak2. Saya peluk ibu. Saya minta maaf dengan ibu. Perasaan yang tidak dapat digambarkan. Esoknya Sabtu 26.1.2013 saya ke rumah mak mertua. sebelum Asar adik saya telefon beritahu ibu sudah tiada.

    Jenazah ibu akan dibawa ke rumah ibu di kampung. Saya dan isteri pergi ke rumah ibu untuk membersih rumah ibu di kampung yang beberapa bulan ditinggalkan sejak ibu tinggal di rumah adik.

    Di masjid saya solat asar. Selepas solat asar saya maklumkan kepada siak dan imam tentang kematian ibu.

    Saya membaca ayat-ayat suci menunggu jenazah ibu. Tetamu pun sudah datang berziarah. Jenazah ibu sampai malam itu selepas isyak.
    Saya membuka kafan di muka ibu dan mengucup dahi arwah.
    Hampir sepanjang malam saya membaca ayat suci di sisi jenazah.
    Tiba-tiba isteri saya datang dan memberitahu jenazah ibu sedang senyum.
    Ya Allah memang wajah ibu sedang tersenyum.

    Jam lima pagi jenazah ibu dibawa ke masjid kg bahagia.
    setelah solat subuh, jenazah ibu disolatkan oleh beratus-ratus jemaah masjid.
    Jenazah ibu dibawa ke perkuburan dan ditempatkan di bawah khemah sementara penggali kubur menyiapkan liang. Jiran dan saudara mara dan kawan-kawan ibu berkunjung ke khemah tersebut dan membacakan surah yasin.
    Jenazah ibu dikebumikan sekitar 9 pagi.

    Saya sangat rindu kepada ibu. Saya menangis apabila teringatkan ibu walau di mana jua.
    Ya Allah cucurilah rahmat ke atas ibu.

    BalasPadam

Popular Posts