"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Jom pergi masjid

*

Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda, “Berilah khabar gembira kepada orang-orang yang berjalan di dalam kegelapan malam menuju masjid dengan cahaya yang akan diperolehnya pada hari kiamat.” (HR. Abu Daud)

“Sesiapa yang pergi menuju masjid untuk solat maka satu langkah akan menghapuskan satu kesalahan dan satu langkah lainnya akan ditulis sebagai satu kebajikan untuknya, baik ketika pergi mau pun pulang.” (HR. Ahmad)

Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda: “Sesiapa bersuci di rumahnya lalu pergi ke masjid untuk menunaikan solat yang telah Allah wajibkan kepadanya, maka setiap langkahnya menghapus satu dosa dan langkah yang satunya mengangkat satu tingkat derajatnya.” (HR. Muslim)

Wallahu a'lam.





Link pilihan:


Hukum Solat Berjama'ah

Kelebihan Solat di Masjid 

Iktikaf  



*

7 ulasan:

  1. Keluar dari kegelapan menuju ke cahaya melalui shalat yang khusyu' dan berjamaah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yg fardhu berjamaah di masjid, yg sunat sendirian di rumah.

      Padam
  2. Pemakmur masjid terjamin imannya, juga jaminan petunjuk hidayah.

    BalasPadam
  3. Org yg baik suka tmpt yg baik dan akan melazimi tmpt yg baik dan berkumpul berhimpun dan bergaul di tmpt yg baik, yg disukai Allah swt, iaitu masjid. Tmpt yg paling disukai Allah swt dlm satu satu qaryah adalah masjidnya.
    Cadangan bg yg belum bersuami dan bakal mertua, nak cari suami / menantu yg baik, atau nak memastikan bakal suami / menantu tu dr org baik baik, pastikan dia melazimkan diri berjamaah di masjid utk solat fardhunya. Walau bergelar ust walau Dr dlm ilmu agama, jika tidak melazimkan diri solat fardhu berjamaah di masjid, mk belum lg tergolong dlm golongan yg disebut dlm ayat 18 Surah At Taubah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bg para isteri pulak, galakkan suami utk solat fardhu berjamaah di masjid.

      Padam
  4. Cirinya org yg sungguh beriman-almukminun ; khusyuk solatnya dan sempurna solatnya.
    Sempurna solat fardhu bg kaum Adam adalah dgn berjamaah di masjid.

    BalasPadam

Popular Posts