"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Mazhab

*

Link pilihan:

http://nazrulnasir.blogspot.sg/2009/05/adakah-wajib-berpegang-dengan-mazhab.html 

http://nazrulnasir.blogspot.sg/2009/05/bolehkah-berpindah-pindah-mazhab-fahami.html

http://al-ashairah.blogspot.sg/2008/06/penjelasan-imam-al-nawawi-mengenai.html 

Dalil Wajib bermazhab

Penjelasan tentang Mazhab 

Peringatan Kepada Golongan Yang Menyeru Untuk Tidak Bermazhab

Orang yang keluar daripada mazhab yang empat ialah bid`ah yang sesat

Mengapa Tidak Terus Minum Daripada Kendinya?




*




7 ulasan:

  1. Ikut Mazhab bukan bererti meninggalkan Sunnah dan Al Quran.
    Ikut Mazhab bererti mengikuti dan mengamalkan Sunnah dan Al Quran sbgmn yg difahami oleh Imam Imam Mazhab kita yg 'alim lagi 'arif ttg Al Quran dan Sunnah, kerana menginsafi akan lemah dan kurangnya ilmu dan pemahaman kita ttg Al Quran dan Sunnah Nabi saw berbanding mrk yg jauh lbh 'alim jauh lbh 'arif dr kita.

    BalasPadam
  2. Wahabi, alim tak boleh diikut, ujub, rasa hebat dgn ilmu sendiri, menafsir Ayat dan Hadis sekehendak sendiri, bnyknya mengambil tafsiran zahir Ayat atau zahir Hadis semata.
    Dgn mengenepikan tafsiran ulama', tidak dpt tidak akan membuat tafsiran sendiri, dan dgn ilmu yg terbatas mudah melakukan kesilapan dan sering saling bercanggah. Lbh bnyk mendtgkan perpecahan.
    ASWJ walau berbeza pendpt tp tak saling menyalahkan, dan tak saling menyesatkan yg tak sependpt.
    Penggunaan ilmu kalam, hujah logik akal, dan rasional oleh ulama' ulama' Assha'irah-Maturidiyah bukan bermakna mengenepikan Al Quran dan Hadis, tp bg menghadapi golongan Muktazilah dan Atheis yg bnyk menggunakan hujah logik dan akal yg berleluasa di abad abad awal Islam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dgn masing masing membuat tafsiran sendiri, bakal mengulangi perpecahan dan perbezaan yg memudharatkan ummah yg telah terjadi pd umat terdahulu, yg telah pun diselesaikan oleh ulama' ulama ASWJ terdahulu sejak abad kedua dan ketiga Islam lg. Bakal muncul kembali sesat menyesat sesama Ahli Syahadah, kafir mengkafir, bid'ah membid'ah, yg memungkinkan rosaknya aqidah sendiri.

      Padam
    2. Cara wahabi ni mudah, ngaji agama, Quran dan Hadis Sahih sahaja, tak paham Arab, boleh baca terjemahan, pahaman dan tafsirannya, ikut sendiri sendiri, tafsiran ulama', itu pendpt peribadi mrk, yg penting apa yg kita sendiri pahamkan. Ngaji agama tak mesti dgn berguru, baca kitab kitab dan buku buku agama sendiri pun boleh jadi alim agama. Amalan, ikut pahaman sendiri, org lain nak kata apa, lantak, itu pndgn peribadi mrk, kubur masing masing, kat Akhirat jawab sendiri sendiri. Kalau org bnyk cakap, hujahnya mudah je, hang nak ikut Nabi (saw) ke nak ikut ulama' / ust ? Kan Nabi saw dah pesan, ikut Quran dan Sunnah, takkan sesat ?

      Padam
    3. Ciri ciri utama wahabiyah ;
      1. Ego taksub, mrk sj yg betul, selain aliran mrk semuanya jahil dan sesat.
      2. Ayat ayat Quran dan Hadis difahamkan dgn makna zahir sahaja, ikut fahaman sendiri-sendiri.
      3. Apa yg Nabi saw tak buat (mengikut tafsiran dan fahaman mrk), semuanya bid'ah sesat.
      4. Yg pekat wahabiyahnya, ceramah atau kuliahnya mesti dimulai dgn khutbatul hajah, diikuti dgn Hadis bid'ah dholalah.

      Padam
  3. Nabi saw bukan Syafe'i, bukan Hanbali, bukan Hanafi, bukan Maliki, bukan Assha'ari, bukan Maturidi, bukan juga Wahabi.
    Nabi saw adalah sumber dan punca Sunnah. Nabi saw ikutan, rujukan, tumpuan Al Jama'ah (Para Sahabat r.anhum.).
    Kita hari ini jauh dr Nabi saw, tak berkesempatan bertemu, mimpipun tak ramai yg bernasib baik.
    Al Quran diturunkan berperingkat peringkat, Hadis juga disampaikan berperingkat peringkat. Para alim dan imam kita membuat rumusan dan kesimpulan berdasar keilmuan mrk masing masing, sbg pedoman dan panduan bg kita yg dtg kemudian agar tidak tersilap dlm mengambil pelajaran yg bernatijah kpd amalan beragama. Segala ikhtilaf dan musykil telah difikir dan diselesaikan lama dulu oleh para imam dan alim kita, mk jgnlah kita membangkitkan semula, konon kita lbh alim dr mrk, hingga lbh menimbulkan fitnah dan perbalahan dr kebaikan.
    Mana yg kita yakini lbh dekat dgn Kebenaran atas keyakinan kita, terpulanglah mana yg nak diikuti, tp jgn taksub dan salah menyalahkan, masing masing diri bertanggungjawab ke atas amalan dan pegangan masing masing.

    BalasPadam
  4. Mazhab kita ;

    Rukun Islam ; Syahadatain, Solat, Zakat, Puasa, Haji.
    Rukun Iman ; Beriman kpd Allah swt, Malaikat, Kitab, para Rasul, Hari Akhirat, Qadha' Qadr.
    Asas Akhlak Mukmin ; Ikhlas, Amanah, Benar, Syukur, Sabar, Tawakkal. (Sifat sifat terpuji lainnya adalah keutamaan).

    BalasPadam

Popular Posts