Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Bekam


"Semasa aku berjalan pada malam isra' bersama para malaikat, mereka selalu berkata, "Hai Muhammad, suruhlah umatmu berbekam." (HR Sunan Abu Daud, Ibnu Majah, Sahih Jami')

Sabda Nabi Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam, "Sesungguhnya cara berubat yang paling baik ialah hijamah (berbekam)." (Sahih Bukhari)

Sabda Nabi Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam, "Bahawa kesembuhan itu terdapat pada tiga hal, iaitu minum madu, bekam dan bakaran api (al-Khayy), Sesungguhnya aku melarang umatku melakukan al-Khayy (pembakaran dengan api)." (Sahih Bukhari)

"Hendaklah kamu semua melakukan bekam di bahagian tengkuk kerana sesungguhnya perkara itu merupakan ubat dari 72 jenis penyakit." (HR At Thabrani)

*

9 ulasan:

  1. dah pernah berbekam. lepas berbekam, badan rasa ringan & kurang rasa sakit kepala. cubalah, tp pastikan tukang bekam mengamalkan kebersihan. cara berbekam yg kotor (peralatan / tempat)akan mengundang penyakit lain pulak.

    BalasPadam
  2. AH DAH LAMA TAK BEKAM DARAH NI..

    TKASI PERINGATKAN BRO. KONPEM BUAT LEPAS BERSHIT

    BalasPadam
  3. 'Ala Ra'sun-atas kepala(pembetulan)

    BalasPadam
  4. saya pernah berbekam di bahagian belakang kepala, memang benar mendapat kesembuhan, Alhamdulillah.

    BalasPadam
  5. Saya suka berkongsi Amalan BerBekam dengan anda di Page saya www.facebook.com/ThabibSheikhAlHijam

    BalasPadam
  6. lepas berbekam, hilang sakit kepala, ringan badan dan rasa lebih sihat utk bekerja pd keesokkan hari. Cubalah, xrasa sakit sgt demi utk mendapat kesihatan yg semulajadi.

    BalasPadam

Popular Posts