اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم
Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Cara sujud yang ditegah

*




Wallahu a'lam.




Link pilihan:


Anggota Sujud Dalam Solat


Kesilapan ketika solat – Sebutan takbir yang salah


Kesilapan ketika solat – Tiada toma’ninah





*

25 ulasan:

  1. 1) Kaedah letak anak jari kaki itu adalah betul(mengikut mazhab As Shafiee-tidaklah diketahui mazhab yang lain)

    ii)Dahi adalah sebahgian anggota sujud. Jika ketika sujud hanya kena pada serban/kopiah atau kain menutup kepala (seperti talekong atau kain yang diselendang atau kain ihram yang dipakai ketika atau diluar ihram)atau rambut yang panjang yang menutup dahi maka sujud itu juga tidak sah. Maka solat itu juga batal (bagi mazhab shafiee-tidaklah diketahui mazhab lain.) Mohon pandangan dan panduan

    BalasPadam
  2. Mohon diteruskan ruang Tazkiran seperti ini untuk dimanfaatkan oleh semua. Semoga Allah memberi taufik dan hidayahNya kepada pembaca/pelayar ruang ini. Insya Allah. Dahulukan Allah dalam apa juga urusan kita. Allah didahulukan ketaqwaan dan iman diutamakan dan bukan kepentingan lain...

    BalasPadam
  3. ini utk lelaki je kan?.perempuan tkpe kalau sujuk macm ni.

    BalasPadam
  4. salam, betul tu...

    tentang jari...4mazhab perlu dibengkokkan sekurang2nya ibu jari kaki (bengkokkan kena perut jari)

    batal sujud apabila dahi terhalang oleh benda yang dibawa dalam solat (telekung, serban dan sbg)

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. solat saya hanya di atas kerusi & kerusi roda dgn bantal kecil saya letakkan atas riba utk tujuan sujud....

    mcmana situasi yg betul utk dahi saya semasa sujud...?

    BalasPadam
  7. saye rase kalau perempuan pon same jgk..xbole letak tgn mcm tu..pasal jari kaki mase tahiyat,, kalau tak dipacak atas alasan sakit atau xbole nk buat xpe..tp kalau saje xnk buat,xsah..maaf klau salah statement ni..

    BalasPadam
  8. Salam...sbnrnye prempuan pn xleh sjud cm2...xsah...wallahu'alam....

    BalasPadam
  9. Apabila seorg perempuan bersujud. Siku dan lengannya hendaklah rapat ke Dada...dan tidak boleh di letakkan di atas lantai spt gambar tersebut.....

    BalasPadam
  10. tempat yg sgt berguna tuk djadikan panduan ,.. terima kasih semoga ALLAH membalas jasa baik anda wahai tuan yg empunya blog

    BalasPadam
  11. Assalammualaikum nak minta izin,copy gambar tu ye.

    BalasPadam
  12. jika dahi sseorg ituluka atau sakit dmna jka dtanggalkan penutup dahinya itu akan mendatangkan kesusahan yg x ttangung smasa ia sujud mka ia dikecualikan.. rujukan:indah nya hidup bersyariat..

    BalasPadam
  13. hurm.,....bagus infor ni huhuhuhu

    BalasPadam
  14. saya kompiuz..sebab ustazah ajar sujud perempuan macam kt gambar atas ni T_T

    BalasPadam
  15. Dahi dan hidung tak ada masalah bagi sujud wanita. Yang musykil sekarang adalah tapak tangan teralas dengan kain telekong. Apakah sah sujud itu?

    BalasPadam
  16. Dahi dan hidung tak ada masalah bagi sujud wanita. Yang musykil sekarang adalah tapak tangan teralas dengan kain telekong. Apakah sah sujud itu?

    BalasPadam
  17. ini ilma yg sya perolehi hari ini stelah mbaca blog ni.. syukur Allah..kepada insan yg mbuat blog ni..terima kasih..

    BalasPadam
  18. banyak orang masih salah dalam melakukannya

    BalasPadam
  19. Wajib belajar cara / kaedah / kaifiat yg betul.

    BalasPadam
  20. ingat sholat sempurna bila rukunnya benar

    BalasPadam
  21. Bila pakai baju pendek, ketika sujud bhgn belakang pinggang terselak dan mendedahkan aurat di bawah paras pusat juga menyebabkan solat tidak sah.

    BalasPadam

Popular Posts