اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم
Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Jangan Cabut Uban

*

Dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Janganlah mencabut uban kerana uban adalah cahaya pada hari kiamat nanti. Siapa saja yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, maka dengan uban itu akan dicatat baginya satukebaikan, dengan uban itu akan dihapuskan satu kesalahan, juga dengannya akan ditinggikan satu darjat.” (HR. Ibnu Hibban dalam kitab Sahihnya. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan bahwa sanad hadis ini hasan)

“Uban adalah cahaya bagi seorang mukmin. Tidaklah seseorang beruban, walaupun sehelai dalam Islam melainkan setiap ubannya akan dihitung sebagai suatu kebaikan dan akan meninggikan darjatnya.” (HR. Al Baihaqi dalam Syu’abul Iman)

“Janganlah mencabut uban. Tidaklah seorang muslim yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, melainkan uban tersebut akan menjadi cahaya baginya pada hari kiamat nanti.” (HR. Abu Daud dan An Nasa’i)

Para ulama Syafi’i berpendapat bahwa hukum mencabut uban adalah makruh.

Larangan mencabut uban termasuk yang berada di misai / kumis, janggut, alis dan kepala.

Wallahu a’lam.




Link pilihan:

Hukum Menghitamkan Uban adalah HARAM




*

20 ulasan:

  1. Ada org kata uban itu gatal, so bila kena cabut tu lega. Lain kali kakak bagitahu itulah sign Allah bagi tanda baik....

    Terima kasih dari kakak....

    BalasPadam
  2. terima kasih memaklumkan,boleh lah saya sampaikan pula pada rakan-rakan

    BalasPadam
  3. hmm,abez tu klo ad yg mude remaje da tumbuh uban pon die d kire mndpt chy pd hr kiamat??

    BalasPadam
  4. salams,

    subhanallah....sayangnya pada uban..upernya bawa kebaikan dan nurr...tpi rambut dok gugur laa pulak...Semuga kita mnjadi org yang bersyukur. Terima kasih atas pemberitahuan ini..manfaaat( i like)

    BalasPadam
  5. ya allah, baru tahu....rupanya ada maksud kepala beruban tu....terima kasih untuk perkongsian....



    New Entry: [Week 2] Aku seorang pengarah filem

    BalasPadam
  6. klu org yg ada uban dan dia warnakan uban tu pd warna hitam macam mana pulak???

    sape2 leh terang kan?

    BalasPadam
  7. bila nmpak uban tu kadang geram...

    BalasPadam
  8. Owhh NO! aku masih muda tapi beruban. Saya tak suke beruban. takut nampak tua. :(

    BalasPadam
  9. ....syukur janggutku pun sudah beruban

    BalasPadam
  10. ini hadis sahihke,alamak,selalu suruh anak cabut bergajitu,yg berkilat buat geram.. lagi,pernah dengar al kisah siti aisah,isteri nabi saw mencabut uban nabi,juga sahihkah alkisah ini tolong confirmkan, yg ingin tahu tq

    BalasPadam
  11. uban harus dipelihara kalau begini

    BalasPadam
  12. Subhanallah.. Astagfirullah.

    BalasPadam
  13. Alhamdulillah...memang rambut dah lama beruban pun

    BalasPadam
  14. rambut saya dari remaja lagi dah beruban tapi selak baru nampak laa..

    BalasPadam
  15. baru tahu kalau di cabut uban itu haram

    BalasPadam
  16. Alhamdulillah for info...

    BalasPadam

Popular Posts