اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم
Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Derhaka kepada ibu bapa

*

"Redha Allah bergantung pada redha ibu bapa kamu dan murka Allah bergantung pada murka ibu bapa kamu." (HR al-Hakim)

Nabi saw. bersabda, "Sesungguhnya Allah mengharamkan ke atas kalian berbuat derhaka kepada ibu kamu". (HR Bukhari no: 5975 Kitab al-Adab)

Dari Abu Bakrah ra., Nabi saw. bertanya, "Mahukah aku beritahu kalian dosa terbesar dari dosa-dosa besar ?" (1) Mempersekutukan Allah. (2) Derhaka kepada ibu atau bapa. (3) Membuat kesaksian palsu. (HR Bukhari)

"Semua dosa akan ditangguhkan pembalasan sampai nanti hari kiamat, kecuali derhaka kepada ibu atau bapa, maka sesungguhnya Allah akan segerakan pembalasan kepada pelakunya dalam hidupnya (di dunia) sebelum dia meninggal dunia." (HR Hakim)

"Ada tiga orang yang tidak akan masuk syurga: 1) orang yang derhaka kepada ibu bapanya. 2) lelaki yang dayus. 3) perempuan yang menyerupai laki-laki." (HR Nasa'i, Bazzar dan Hakim)

Wallahu a'lam.


Link pilihan:

Cara berbakti kepada ibu bapa yang sudah meninggal dunia

Dosa sesama manusia

*

16 ulasan:

  1. SALAM,
    YA ALLLAH, AMPUNILAH DOA KEDUA IBU BAPAKU. HIMPUNKAN ROH MEREKA DI KALANGAN ORANG2 YG BERIMAN.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum
    mari instrospeksi diri,bahagiakanlah kedua orang tua kita.
    salam kenal

    BalasPadam
  3. Terima kasih atas peringatan

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum

    peringatan yg berguna...

    Wassalam

    BalasPadam
  5. terimakasih kerana nasihat yg paling jadi peringatan pada anak anak zaman sekarang.

    BalasPadam
  6. terima kasih atas makluman....

    BalasPadam
  7. SubhanaAllah.. Sungguh besar dosa derhaka kepada mak bapak kan..


    Terima kasih perkongsiannya.

    BalasPadam
  8. terima kasih diatas peringatan

    BalasPadam
  9. Nice post...moga sama2 dapat ambil iktibar...

    BalasPadam
  10. Assalamu'alaikum saudara-saudaraku,
    bagaimana pula jika kiranya ibu yang membangkitkan perasaan rasa kecewa dan marahnya anak? sedangkan anak itu bersungguh-sungguh untuk berbakti kepada ibunya dan menyedari hakikat bahawa 'syurga di bawah kaki ibu'.
    Sebagai contoh, anak yang tinggal sebumbung dengan ibunya kerana kematian suami/bapanya. Anak rela melepaskan pangkat yang baru disandang naik, kepercayaan majikan tanpa belah-bagi, demi ibunya yang disayangi. Dengan nekadnya juga si isteri yang bekerja berpindah bersama.
    Anak memelihara dan menjaga ibunya tanpa menginginkan apa-apa imbuhan semuanya kerana rasa tanggungjawab sebagai seorang anak.
    Namun, ketika anak dalam keperluan* si anak di cemuh/hina. Anak itu bukannya malaikat yang tiada perasaan, jika bertanyakan pendapat sesiapa sekalipun bahkan ustaz atau imam-imam pasti jawapannya, 'sabarlah..' bersabarlah... hakikatnya, kepada siapa yang merasai adakah mampu untuk bersabar? apakah kamu tiada perasaan?
    Namun, kerana Allah swt dan RasulNya, si anak terpaksa berhati-hati dalam tuturnya, lebih baik diam.. berkata hanya yang perlu kepada ibunya, langkah kerjanya, tiada lagi gelak tawa sembang berbual yang rancak mahupun makan bersama bagi mengelakkan ibu 'melepaskan kata-kata ibarat doa tanpa hijab dengan Allah swt' jika ada yang tidak kena pada hati si ibu, kerana ibunya begitu mudah untuk melepaskan kata-kata yang mungkin merugikan si anak dunia akhirat(nauzubillah). Kini si anak memilih antara dua, terus berpura-pura atau tinggal di rumah yang lain. Bantulah anak ini, dia tidak mahu manjadi anak derhaka.

    *keperluan 1; ketika anak sakit dan ingin meminjam sedikit wang dan akan membayar semula apabila telah menerima wang gaji pada akhir bulan, anak di cemuh, sedangkan si ibu terbang ke Indonesia makan angin! 2 hari kemudian anak dimasukkan ke hospital swasta, wang pendahuluan kemasukkan wad di pinjam dari saudara sebelah isteri.
    *keperluan 2; kenderaan si anak rosak dan ingin memohon pertolongan ibunya, jawapannya sungguh menyayat hati! "aku bukan cop duit!" sedangkan itulah kenderaan yang digunakan bersama untuk sebarang keperluan..

    dari dua perkara di atas, anak telah menyatakan " JIKA SAYA ADA CUKUP DUIT, SAYA TIDAK MINTAK PADA MAK.., SAYA CUMA MEMINJAM UNTUK SEMINGGU DUA DAN SAYA AKAN GANTI SELEPAS MENERIMA GAJI NANTI.." sedangkan orang lain yang meminjam namun tidak pernah berbayar masih boleh si ibu memberi kali kedua.. kerana apa? entahlahh.

    BalasPadam
  11. ya allah. moga saudara/ri dianugerahkan kesabaran yang tinggi untuk redha dan lulus dalam ujian ini.

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

    Saya terpanggil untuk berkongsi pengalaman hidup yang berkaitan dengan ketaatan kpd orang tua, khususnya ibu. Dipendekkan kisah, ketika di usia muda, ibu saya telah menerima daripada seseorang yg menawarkan "ilmu kecantikkan" untuk mendorong kasih sayang dan kesetiaan suami kpd isteri. "Ilmu kecantikkan" itu akhirnya dikenalpasti sebagai "saka" yg menjadikan saya sebagai pewarisnya. Tetapi saya menolak kerana sedar akan natijahnya nanti. Masalahnya kerana kedegilan saya menerima "waris" tersebut telah menjadikan hidup dan rumahtangga saya terganggu. Demi menyelamatkan diri dan perkahwinan saya, saya berusaha untuk dapatkan rawatan secara Islam. Semakin kuat saya berusaha utk berubat, semakin bertambah gangguan yg datang dalam hidup saya. Akhirnya saya nekad utk menyepikan diri drp ibu saya kerana setiapkali saya berjumpa dgnnya, semakin bertambah sakit dan gangguan yg datang. Apatah lagi sikap dan kata-kata ibu yg sering menghiris dan mengguris hati saya. Namun begitu saya cuba utk tidak berkasar bahasa dan perlakuan dgnnya kerana tidak mahu derhaka. Apabila saya tidak pulang menemuinya, ibu saya memburuk-burukkan saya kpd orang-orang setempat hingga mereka menganggap saya sbg anak derhaka. Saya telan sindiran tajam mereka yg terima kata-kata ibu saya kerana saya sedar tidak ada siapapun yg akan percaya cerita sebenar saya yg tidak pulang ke rumah berjumpa dgn ibu. Nawaitu saya bukan utk derhaka tetapi utk terus berusaha mengubati diri dan menghalang keturunan saya drp terus terkongkong dan terikat menjadi pewaris "saka". Saya bertuah kerana suami saya adalah orang yang menyelamatkan diri saya. Suami saya adalah satu-satunya orang yg setia bersama saya walaupun hidup bersama dgn saya penuh dgn dugaan yang bukan sedikit tetapi menuntut kesabaran yg tinggi terutama ketika gangguan itu datang menyerang. Suami sayalah yg menguruskan anak-anak tatkala saya tidak sedarkan diri berjam-jam. Dia tidak pernah putus asa dengan saya malah menjadi tonggak kekuatan utk saya terus berusaha melawan gangguan ini dengan harapan suatu hari nanti segala bebanan ini akan berakhir dengan izin Allah SWT. Dlm doa saya, saya senantiasa berdoa utk ayah dan ibu saya terutamanya agar dibukakan hatinya utk buang "ilmu"nya itu dan dipermudahkan sakaratulmautnya apabila tiba masanya kembali ke Rahmatullah. Hingga kini saya masih berubat dgn zikir-zikir dan ayat Al-Quran yg diajar oleh ustaz yg mengubati saya. Suami saya juga masih setia bersama memberi kekuatan agar saya cekal dan tabah mengharungi dugaan ini.

    BalasPadam
  13. Ramai ibu apa yang derhaka kepada anak...perbuatan an percakapan mereka adakala boleh menyebabkan sianak bercerai berai,bergaduh dengan suami an rumahtangga tiddak aman.Ya Allah! engkau maha mengetahui siapa yang zalim!!!!

    BalasPadam
  14. Hanya mereka yang mempunyai ibu bapa yang berperangai tidak elok sahaja mengetahui perasaan sianak.Sibapa suka mengumpat,mengutuk,memaki,mencarut,riak,angkuh,ego,tiak boleh ditegur,bebal,tidak amanah menyimpan rahsia anak an bermacam2 lagi....Adakala sianak berdoa " Yaallah! jaganlah kau hukum aku kerana perbuatanku yang tiak berniat menyakiti mereka,tetapi kau hukumlah mereka kerana menzalimi perasaan anak2 mereka.kerana tutur kata dan perbuatan mereka boleh mengundang permusuhan,syak wasangka kepada orang lain" Amiinnn...

    BalasPadam
  15. Anak kadang2 secara tak sedar melukakan hati ibu dgn kata2 yg kasar...cepatlah sikit jgn slow sangat!...cuba dengar baik2 bila orang cakap!..buatla pilihan sendiri jangan semua nak tanya!..Semoga diberi kesedaran kpd anak yg begini...amin

    BalasPadam

Popular Posts