"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Kelebihan sampai masjid awal hari Jumaat

*

Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda, “Apabila tiba hari Jumaat, maka di setiap pintu masjid ada Malaikat yang mencatat orang-orang yang masuk mengikut turutannya. Apabila imam telah duduk (di atas mimbar), para Malaikat menutup buku catatan mereka dan mendengarkan khutbah. Perumpamaan orang yang hadir ke masjid paling awal adalah bagaikan orang yang menyembelih hadyi (korban) seekor unta, kemudian dari itu seperti menyembelih seekor sapi, kemudian dari itu seperti menyembelih seekor kambing, kemudian dari itu seperti menyembelih seekor ayam, kemudian dari itu seperti memberikan sedekah sebiji telur”. (HR Muslim)

Lebih awal sampai, dapat lebih ganjaran.


Wallahu a'lam,




Link pilihan:

Solat Tahiyatul Masjid

Kelebihan Hari Jumaat


*

3 ulasan:

  1. sama2 menjadi hamba lebih baik..

    BalasPadam
  2. Salam Tuan Arya Teja. Maafkan Panglima7 kerana lambat memasukkan link tuan dalam blog Panglima. Kerana di masa menerima mssg tuan....network panglima lemah dan disebabkan kesibukan...Panglima terlupa. Maafkan Panglima. Panglima dah masukkan dalam ruangan "Blog-Blog Sahabat 1" dan Panglima masukkan juga dalam "Blog-Blog Sahabat 2" Terima kasih. Tuan lagi otai dari panglima. Solute kat tuan.

    BalasPadam

Popular Posts