اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم
Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Bidadari Syurga

*

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda: Allah Azza wa Jalla berfirman, “Aku siapkan bagi hamba-hambaKu yang soleh sesuatu yang tidak pernah dilihat oleh mata, tidak pernah didengar oleh telinga dan tidak pernah terlintas oleh fikiran.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Rombongan yang pertama masuk syurga adalah dengan wajah bercahaya macam bulan di malam purnama. Rombongan berikutnya adalah dengan wajah bercahaya seperti bintang-bintang yang berkilau di langit. Masing-masing orang di antara mereka mempunyai dua isteri, di mana sumsum tulang betisnya kelihatan dari balik dagingnya. Di dalam syurga nanti tidak ada orang bujang.” (H.R. Bukhari dan Muslim)

Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Jika salah seorang bidadari menampakkan wajahnya, nescaya akan menerangi antara langit dan bumi.” (HR. Bukhari)

“Penghuni syurga boleh mencermin melihat wajahnya di pipi bidadari yang licin itu.” (HR. Al-Baihaqi dan Al-Hakim)

“Jika sehelai saja dari rambut bidadari jatuh ke bumi, nescaya wanginya akan meliputi seluruh timur dan barat.” (HR. Ath-Thabrani)

Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Sekiranya salah seorang bidadari syurga datang ke dunia, pasti ia akan menyinari langit dan bumi dan memenuhi antara langit dan bumi dengan aroma yang harum semerbak.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Dari Anas ra, Nabi shollallahu 'alaihi wasallam bersabda, “Sesungguhnya bidadari nanti akan menyanyi di syurga, bidadari yang cantik disembuyikan khusus untuk suami-suami yang mulia.” (Shahih al-Jami’: 1602)

Dari Abdullah ibnu Mas’ud ra, Nabi shollallahu 'alaihi wasallam bersabda, “Kelompok pertama kali yang masuk syurga, wajah mereka bercahaya bagai bulan di malam purnama. Kelompok kedua seperti bintang kejora yang terbaik di langit. Bagi setiap orang dari ahli syurga itu diberi dua bidadari syurga. Pada setiap bidadari ada 70 perhiasan. Sumsum kakinya dapat terlihat dari balik daging dan perhiasannya, sebagaimana minuman merah dapat dilihat di gelas putih.” (HR. Thabrani dengan sanad shahih, dan Baihaqi dengan sanad hasan. Hadits hasan, shahih lighairi: Shahih al-Targhib: 3745)

“Jibril mengatakan kepadaku bahawa ketika orang mukmin masuk syurga, akan disambut oleh bidadari dengan pelukan hangat dan erat. Dengan jari dan telapak tangan manakah akan dibandingkan kelembutan dan keindahannya, kalau lambaiannya akan memadamkan sinar matahari dan bulan?” (HR. Thabrani)

Kejayaan sebenar ialah terselamat dari masuk neraka.


Wallahu a'lam.




Link pilihan:

Syurga




*

13 ulasan:

  1. ALLAHUAKBAR

    banyaknya dosa aku..tidak layak utk aku masuk syurgaMu ya Allah..
    dapat duduk di balik pintu syurgaMu sudah cukup bagiku

    BalasPadam
  2. indahnya islam...indahnya syurga...
    moga Allah SWT merahmati kita semua.

    BalasPadam
  3. semoga aku isa menikmati bidadari surga....

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. Bidadari utk Suami suami yg Mulia. Mcm mana pula para Isteri isteri yg mulia. Tak kan bidadari juga.... Uhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau isteri yang solehah, inshaAllah akan jadi ketua pada bidadari :)
      Wallahualam :)

      Padam
  6. segala sesuatu dengan RAHMATMU ya ALLAH , maka dari itu berkatilah semua umat islammu dan tentera2 pejuangmu, limpahkanlah seluruh Rahmatmu keatas kami. Aamiin :'(

    BalasPadam
  7. Kalau isteri solehah jadi ketua bidadari adakah kecantikan nya lebih dari bidadari itu

    BalasPadam
  8. Kcntikkn isteri yg solehah 70 kali ganda penuh cntik drpda bddri yg ada di syurga..dan dia akn mnjdi ktua kpda bidadari yg ada di syurga yg dsdiakn untuk suaminya yg soleh

    BalasPadam
  9. Allahu...
    semoga kite semua drpada sebahagiannnya

    BalasPadam
  10. Tingkatkan amal ibadat di bulan yang penuh berakah ....bulan Ramadhan Al Mubarak....Selamat Berpuasa

    BalasPadam
  11. http://ctsarahsalim.blogspot.com/2014/07/wanita-jangan-cemburu-dengan-bidadari.html

    khas buat para wanita. betapa kemuliaanmu tetap diangkat Allah hingga ke akhirat

    BalasPadam

Popular Posts