اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم
Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Bersugi

*

Bersugi atau bersiwak adalah suatu perbuatan bagi membersihkan mulut dan gigi.

Alat untuk bersugi ialah tiap-tiap sesuatu yang suci dan kesat seperti berus gigi, kayu araak(siwak), rotan manggar kelapa dan lain-lain.

“Sesungguhnya Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam telah bersabda, bersugi itu membersihkan mulut dan mendapat redha dari Tuhannya “. (HR Baihaqi)

Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda, “Jika tidak menyusahkan ke atas umatku, aku ingin menyuruh mereka bersugi (menggosok gigi) setiap kali mereka hendak melakukan solat.” (HR Muslim)

Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda, “Dua rakaat solat dengan bersugi itu lebih baik pahalanya daripada tujuh puluh rakaat solat dengan tidak bersugi “.(HR Muslim)

*

7 ulasan:

  1. terimaksih atas artikel ni. kayu miswak memang mudah dibawa kemana sahaja, guna lima kali sehari, lebih mudah dari bawa ubat gigi dan berusnya, buat mereka yg mengetahuinya hehee..

    BalasPadam
  2. setuju, kalu tidak asal solat bawa ubat gigi dan berus, pastu asal bawa ubat gigi, nak solat la tuu. itu hikmahnya kayu sugi. mudah dan senang

    BalasPadam
  3. Alahamdulillah...
    Saling menasihati perkara yang baik antara ummah..

    BalasPadam
  4. lepas ni insyaallah bleh amalkannyer.

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum Alhamdulillah terimakasih,,,namun saya ada satu masalah kerna saya terpandang seorang hamba Allah dalam pertengahan 30 umurnya, sedang bersugi di dalam bulan Ramadhan di siang hari masa itu pun saya terdengar seperti beliau menyedut nyedut makanan di celah gigi maka saya mushkil kerna saya pun tidak lebih tahu tentang adap bersugi di bulan Ramadhan...harapan dapatlah kiranya terangkan pada kita semua adap bersugi di bulan mulia ini supaya tidak sampai membatalkan puasa kita dengan sedar ataupun tidak. Wallahualam. Terimakasih Tuan yg mulia

    BalasPadam

Popular Posts