"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Bersedia untuk Mati

*


Kita tidak tahu bilakah masanya kita akan mati.

Hanya Allah jua yang maha mengetahui.

Adalah lebih selamat jika kita sentiasa bersedia untuk mati.


Antara persediaan yang boleh dilakukan :

- Sentiasa melakukan amalan yang memberi pahala.
- Sentiasa jauhi dari melakukan dosa.
- Sentiasa bertaubat dan memohon keampunan kepada Allah.
- Mohon maaf dari orang yang kita ada kesalahan.
- Sentiasa berdoa mohon keselamatan dan rahmatNya.
- Sediakan wasiat.
- Banyakkan amal jariah.
- Ajarkan ilmu yang bermanfaat.
- Didik anak agar menjadi anak soleh dan solehah.
- Lunaskan hutang piutang.
- Lazimkan zikir La ila ha illAllah moga menjadi akhir kalam nanti.
- Sentiasa berperasaan khauf dan raja'. Klik Sini
- Sentiasa berbaik sangka kepada Allah. Klik Sini


Rasulullah bersabda maksudnya: "Apabila mati anak Adam maka putuslah amalnya kecuali tiga perkara iaitu: 1. Sedekah jariahnya 2. Ilmu yang bermanfaat 3. Anak yang soleh yang akan mendoakannya." (HR Muslim)

"Orang yang CERDIK ialah orang yang selalu menjaga dirinya dan beramal untuk bekalan sesudah mati." ( HR Tirmidzi)


Wallahu a'lam.

*

15 ulasan:

  1. terima kaseh atas igatan ini..

    BalasPadam
  2. salam. Terima kasih peringatan yang menusuk rohani.

    BalasPadam
  3. berbahagialah insan yang sering mengingati mati..

    BalasPadam
  4. Mohon share http://islampelitahidup.blogspot.com/2012/04/bersedia-untuk-mati.html

    BalasPadam
  5. Jgn mengharap kematian dan jagalah kesihatan, bila sakit dptkan rawatan. Sehari kita hidup dlm keadaan sihat, dpt beramal dgn amalan amalan kebaikan yg sempurna (kerana sihat) dpt menyebarkan pula kebaikan diri, bayangkan betapa besar manfaatnya dan ganjarannya.
    Muttaqin tidak mengharap kematian tp tidak takut bahkan gembira dgn kematian.
    Petua bertemu Allah swt dlm keadaan senyum (dr Nabi saw), amalkan Surah At Takasur setiap malam.

    BalasPadam
  6. Mati menamatkan peluang kita utk memperbaiki kedudukan kita di Akhirat nanti. Selagi berkesempatan, jgn disia siakan.

    BalasPadam
  7. Bila ada kematian, sesetgh org berkata, Tuhan lbh sayangkan dia, benarkah ?
    Ada pula org mengatakan bila mati, seseorg itu bertemu Tuhannya, benarkah ?
    Ada juga org berkata, mati itu baik bg seorg muslim kerana dpt bertemu Rasullullah saw di alam Barzakh, benarkah ?

    Bila mati,
    bererti tamat tempoh ujian kita,
    bererti berpisah roh dr jasad kita,
    bererti tamat peluang kita utk taubat, tamat peluang kita utk memperbaiki diri dan kedudukan kita di sisi Allah swt.

    Bila mati,
    Jasad kita dimandikan, dikafankan, disolatkan dan dikebumikan org org yg hidup dikuburan.
    Roh kita pula digiring malaikat dibawa ke langit,
    Bg yg baik hingga ke bawah Arasyh dipersembahkan kpd Allah swt Azza wa Jalla, kemudian dikembalikan ke jasad tp dlm alam yg berlainan, iaitu alam Barzakh, utk menjawab persoalan kubur / Barzakh, seterusnya disimpan di tempat penyimpanan Illiyin dan dinampakkan bgnya tmpt bahagia yg bakal didudukinya di Syurga, hinggalah sampai saatnya Hari Berbangkit.
    Bg yg buruk amalannya pula, diangkat ke langit oleh malaikat pengiring, tp tak dibukakan pintu langit dan dilemparkan bagai jatuh dr tmpt yg tinggi, kemudian disambar malaikat pengiring bagai burung menyambar, kemudian dikembalikan ke jasadnya tp berbeza alam, iaitu di alam Barzakh utk menjawab persoalan kubur / Barzakh, kemudian disimpan di tmpt penyimpanan Sijjin, dinampakkan tmpt yg bakal didudukinya di Neraka, hinggalah saatnya Hari Berbangkit.



    BalasPadam
    Balasan
    1. Setelah mati,
      Tidak ada masanya roh kita boleh suka suka ke mana mana sesuka kita bagai yg dibayangkan org org kafir, menjadi dewa dewa gentayangan yg sesukanya ke mana mana.
      Sbgmn jasad tak bermaya tersimpan di kuburan, roh pula bukanlah makhluk berkuasa yg boleh berbuat sesukanya, bahkan sentiasa diawasi malaikat di alam Barzakh samada di Illiyin atau di Sijjin. Hanya saja ada beberapa riwayat, ada ketikanya dibukakan hijab antara roh sesamanya, dan antara roh dgn yg masih hidup di alam dunia, semuanya semestinyalah dgn perkenan dr Allah swt Azza wa Jalla atas hikmahNya yg tertentu.

      Padam
    2. Bila saatnya Hari berbangkit, mk disatukanlah semula jasad dan roh kita menjadi jasad utuh manusia terbuat dr dua unsur, iaitu, roh yg kejadiannya adalah urusan Allah swt dan jasad fizik kita yg terbuat dr unsur unsur tanah. Kita tetap juga manusia, bukan dewa gentayangan.
      Mk berlakulah apa yg berlaku di alam yg dinamakan alam Mahsyar, hinggalah kesudahannya di Syurga atau di Neraka.
      Di Mahsyar dgn segala kedahsyatannya, berserta sekian bnyknya makhluk, apakah peluangnya seseorg yg mengaku muslim itu hari ini akan dpt bertemu dgn VVVVVIP yg namanya Muhammad Bin Abdullah Rasullullah saw. Hari ini pun sukar sekali utk kita bertemu vvip, apakah di Mahsyar akan jadi mudah ? Dan apa pula jaminannya jika terlihat Rasullullah saw, tak dihalang atau terhalang dr bertemunya.

      Hanya yg kita yakini, pencinta pencinta Rasullullah saw yg mengikuti sunnah sunnahnya, mematuhi ajaran ajarannya, akan bersamanya.
      Dan hanya di Syurga sahaja, ada ketikanya dibukakan hijab utk kita dpt bertemu dgn Tuhan kita Allah swt Azza wa Jaala.
      Moga kita termasuk seorg drnya, amiin.

      Padam
  8. Saatnya Suur (Sangkakala) yg pertama, binasalah sekelian bumi, sekelian langit, matilah sekelian makhluk, kecuali yg DiKehendaki Allah swt (39:68). Gunung gunung berterbangan bagai bulu bulu yg berhamburan, bintang bintang jatuh berserakkan, langit langit digulung bagai hamparan yg digulung. Matahari dan bulan disatukan, matahari hilang cahayanya, bulan hilang sinarnya. Sunyi dan gelaplah dunia selepasnya.

    Setelah berlalu 40 hitungan masa, saatnya Suur yg kedua, bumi yg binasa telah menjadi tanah rata licin, tiada bukit, tiada gunung, tiada lurah, tiada lembah, tiada sungai, tiada lautan, tiada yg tinggi, tiada yg rendah, mk turunlah hujan likat yg menumbuhkan semula sekelian jasad jasad makhluk hidup atas mukabumi sbgmn benih yg menumbuhkan pepohonan. Setelah lengkap sempurna, dilepaskanlah roh roh mencari masuk jasadnya masing masing, mk hiduplah berdiri setiap manusia di atas bekas kuburannya masing masing (kita bangkit dr tanah dan tempatnya kita dikuburkan). Bercampur baur sekelian manusia, yg beriman, yg kufur, yg taat, yg maksiat, yg Islam dan yg kafir, berbaur juga dgn sekelian jin dan haiwan. Huru hara tak ketahuan apa nak dilakukan, sambil menunggu perintah seterusnya. Matahari yg tiada cahaya, bulan yg tiada sinar, mk gelap gelitalah suasananya, apatah lg bg yg fasik dan kafir, bangkit dlm keadaan dibutakan matanya (20:124-125). Hanyalah yg bersinar, bercahaya akan org org yg beriman menurut kadar imannya masing masing. Sesetghnya bersinar terang bagai cemerlangnya matahari, sesetgh yg lain bagai bulan purnama penuh yg terang, sesetgh yg lain bagai lampu lampu jalanan, sesetgh yg lain hanya di hujung hujung jarinya, bahkan sesetgh yg lain kadang terang kadang gelap. 40 hitungan masa keadaannya sebegitu, hingga saatnya Suur yg seterusnya (18:99) mk diasing asingkan dan dihimpunkan secara berjamaah jamaah menurut iman kufurnya, menurut bangsa makhluknya, menurut yg sesamanya, menurut yg dicintainya, menurut akan pimpinannya masing masing.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seterusnya bergeraklah sekelian jamaah jamaah ke Mahsyar yg menurut sesetgh riwayat letaknya di Syam. Jamaahnya para muttaqin, berkenderaan bagai kilat yg memancar pantasnya, para mukmin yg soleh bagai angin yg bertiup kencang, sesetgh yg lain bagai kuda kuda yg berlari pantas, sementara para muslim lainnya berlari lari, dan yg lainnya hanya berjalan, kadang kadang terkait, tersadung pula kakinya. Yg kufur, yg fasik, yg maksiat, merangkak rangkak dlm kegelapan, bahkan sesetghnya meniarap telangkup mukanya ke tanah berjalan di atas muka mukanya.

      Sesampai di Mahsyar, Nabi saw, dan para siddiqin menunggu kita di Al Haudh. Terang gemerlapan Haudh Nabi kita saw kerana terang cemerlangnya nur cahaya Baginda saw, berserta terang cemerlangnya nur para siddiqin di sekitarnya, ditambah lg dgn nur cahaya para mukmin soleh yg mendtginya.

      Yg fasik, yg maksiat, yg kufur, masih dlm kegelapan, apatah lg buta matanya, kelewatan sampainya, entah berapa hitungan masa baru kesampaian.

      Hinggalah saatnya menghisab, mk diterangilah bumi Mahsyar dgn nur cahaya Allah swt (39:69) dan diangkat hijab mk setiap pandangan mata menjadi sgt tajam (50:22).

      Padam
  9. Ahli Syahadah itu 6 tingkatannya ;

    1. Yg hanya tahu bersyahadah, tak tahu, tak ambil tahu, tak peduli selainnya. Tak kisah nak solat. Bnyk juga melakukan perkara perkara kufur, tak kisah nak taubat, tak kisah nak istighfar.

    2. Kadang solat, kadang tidak, ikut suka, ikut sempat, ikut mood. Perkara perkara kufur lainnya juga bnyk yg dilakukannya. Tak kisah taubat, tak kisah istighfar. Ketahuilah batasnya Islam dan kufur itu adalah meninggalkan solat fardhu dgn sengaja.

    Dua golongan ini termasuk fasikin, dan termasuk juga yg disebut sbg pelaku perbuatan kufur, atau "allazina kafaru". Tp mrk tetap dihukumkan sbg org Islam, dan tak disamakan mrk dgn org org kafir bukan Islam.

    3. Solat fardhu tidak dicuaikan, jika tertinggal, diqadha'nya. Perbuatan perbuatan kufur dijauhinya. Jika tak sengaja terbuat mk segera taubat dan istighfar. Namun kefardhuan kefardhuan lain kurang diberi perhatian, bnyk juga yg wajib tak dibuatnya, dan bnyk juga yg dilarang yg dilanggarnya. Kedudukannya muslim yg cacat atau tidak sempurna imannya.

    4. Mukmin yg soleh, yg sempurna imannya. Solat solat fardhunya sempurna zahir dan batin. Zahirnya, terlihat pd kesempurnaan rukun rukun dan syarat syaratnya, dan bg para muslimin sempurna solat fardhu itu adalah dgn berjamaah di masjid masjid atau di surau surau. Batinnya solat mrk, dirasai pd sentiasa khusyuk tenang dan hadir hatinya ketika bersolat. Segala syariat agama dipatuhi, yg wajib tak dicuaikan, yg dilarang sentiasa dijauhi, yg sia sia lagho tak dibuatnya. Jika sesekali, kerana kelupaan atau kejahilan atau kerana kelemahan dirinya, terlanggar dia akan syariat agama, mk segera dia istighfar dan taubat. Membaca dan mentadabbur Al Quran dah jadi amalan hariannya, sentiasa mengikuti pengajian pengajian agama. Ciri pd akhlak pula ; sentiasa bersikap bersyukur, sabar dan tawakkal kpd Allah swt.

    5. Muttaqin. Mukmin soleh yg wara', sentiasa berhati hati menjaga batasan agama, sempurna amalan syariatnya zahir dan batin. Mudahnya mengenali golongan ini, mrk sentiasa dlm keadaan berzikrullah, sepanjang masa, apa pun keadaannya, senang atau susah, sihat atau sakit, lapang atau sempit, tiada lekang lidah dan hatinya dr zikrullah. Sentiasa istighfar dan bertaubat walau tak ketahuan salahnya. Tiada yg sia sia lagho dlm kehidupan hariannya. Nampak pd akhlak dgn sikapnya yg sentiasa tenang, tawaddu' dan berlemah lembut bersopan santun, dicirikan Tuhan pula akan ciri cirinya org bertaqwa ini dgn sifat sifat ; pemurah, penyabar, pemaaf, penyantun, sentiasa zikrullah, sentiasa bertaubat. Golongan ini sudah merasakan lazat dan nikmatnya taat, lazat dan nikmatnya ibadah, lazat dan nikmatnya solat, sehingga sering dia memperbnyk dan memperpanjangkan solat solat sunat yg dilakukannya secara sendirian. Tergolong pencinta Allah swt dan RasulNya saw.

    6. Para siddiqin. Golongan muttaqin yg sempurna taqwanya, mendlm ilmu dan kefahamannya (arrhosikhuna fil ilmi). Sempurna syariat sempurna akhlaknya bertepatan Quran dan Sunnah, sentiasa mencontohi sunnah sunnah Nabi saw segenap seginya. Merasa lazat dan nikmat dgn taat dan ibadah, bahkan solat menjadi nikmat terbesar yg dirasakannya. Sering benar firasat dan kata hatinya bertepatan Kehendak Allah swt, sering juga benar mimpi mimpinya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Golongan 1 dan 2, berserta golongan kafir bukan Islam dan munafikun, tergolong pelaku perbuatan kufur (allazina kafaru), tanpa taubat, insyaAllah ke Neraka, cuma tak spt kafir bukan Islam dan munafikun, kekal atau tidaknya golongan 1 dan 2 ini tergantung Kehendak Allah swt.

      Golongan 3, termasuk yg tertangguh urusannya, "...samada diazabkan mrk atau diampunkan mrk, dan Allah (swt) Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana (siapa yg patut diampun, siapa yg patut diazab)." 9;106. Mungkin golongan 3 inilah juga yg tergolong Ashabul A'raaf (amal baiknya berserta Rahmat Allah swt menyelamatkan dia dr ke Neraka, tp amal buruknya menghalangnya ke Syurga). Mrk inilah juga mungkin yg nur cahayanya hanya di hujung jari jarinya sahaja, kadang terang, kadang gelap. WaAllahu'alam.

      Golongan 4, termasuk golongan yg selamat, bnyk amal amal solehnya, namun kerana kelemahan iman, kurangnya pengetahuan, kealpaan diri, serta lemahnya melawan nafsu, sedikit sebnyk berlaku juga pelanggaran syariat, tp diakuinya, sentiasa istighfar dan ditaubatinya.(9:102). Atau di tempat yg lain disebut, "al muktasidun" - golongan pertengahan, tidak buruk, tp kurang baik.

      Golongan 5, termasuk "sabiquna bilkhairati bi iznillah" - bersegera kpd kebaikan dgn izin Allah swt. Berserta golongan 6, kalangan muqarrabun, termasuk klgn yg mula mula masuk Islam dr Muhajirin dan Ansar, dan org org yg mengikutinya dgn sebaik baiknya, termasuk golongan yg menduduki derjat yg tinggi.
      Dan semmgnya golongan 6 itu bnyknya dr klgn para Sahabat Nabi saw pd awal awal Islam, dan sgtlah sedikit sekali dr umat umat terkemudian, apatah lg di zaman kita hari ini. WaAllahu'alam.

      Dimanakah kedudukan kita agaknya, nilaikanlah sendiri.

      Padam

Popular Posts