"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Kelebihan Solat Sunat

*


"Tidaklah seseorang mengerjakan solat kerana Allah dalam satu hari dua belas rakaat sebagai tathawwu’ dan bukan fardu, melainkan Allah akan membangunkan untuknya sebuah rumah di syurga". (HR.  Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatil Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 728)

"Sesiapa yang mengerjakan solat sunat sebanyak dua belas rakaat dalam sehari semalam kelak akan dibangunkan untuknya sebuah rumah di syurga. Kedua belas rakaat itu adalah empat rakaat sebelum solat Zuhur, dua rakaat setelah solat Zuhur, dua rakaat setelah solat Maghrib, dua rakaat setelah solat Isyak dan dua rakaat sebelum solat Subuh". (HR. al-Tirmidzi dalam Sunannya, Kitab al-Sholaah, no: 380)


Imam Nawawi menjelaskan : Solat sunat yang paling afdal selepas sunat rawatib dan tarawih ialah solat dhuha, kemudian apa yang berkaitan dengan sesuatu perbuatan seperti dua rakaat tawaf jika kita tidak berpendapat mewajibkannya, dua rakaat ihram, tahiyyat masjid dan kemudian sunat wuduk. [al-Majmuk jil.4, hlm. 26]

Wallahu a'lam.



Link pilihan:

Solat sunat menampung solat fardu

Hukum Meninggalkan Solat Fardu


*

3 ulasan:

  1. Saya mendapat tambahan ilmu setelah baca ini. Selama ini belum bisa menjalankan semua. Masih bergantung keadaan. Kalau ada waktu ya ditambah shalatnya, kalau tidak ya minimal fardhu saja. Semoga setelah ini bisa lebih baik lagi.
    Terimakasih informasinya :)

    BalasPadam
  2. Terima kasih. Info yg sangat bermanfaat. Jom singgah blog saya shahhaslinda.blogspot.com

    BalasPadam

Popular Posts