"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Semua Nabi Adalah Maksum

*

Semua Nabi adalah maksum, terpelihara daripada dosa, merangkumi 4 keadaan iaitu :

a. Kecil atau pun besar.

- Nabi Allah tidak pernah buat dosa sama ada di waktu kecil mahu pun apabila sudah dewasa.

- Nabi Allah juga tidak membuat dosa kecil mahu pun dosa besar.

b. Zahir ataupun batin.

- Nabi Allah tidak pernah buat dosa sama ada dari segi zahir (Yang Kelihatan) mahu pun dari segi batin (Tidak Kelihatan).

c. Sebelum atau pun selepas bangkit kenabian.

- Nabi Allah tidak pernah buat dosa, sama ada sebelum atau pun selepas bangkit Kenabian.

d. Sengaja atau pun lupa.

- Nabi Allah tidak pernah buat dosa sama ada dalam keadaan sengaja mahu pun dalam keadaan lupa. Sebabnya, kalau lupa sekalipun, maksiat akan tetap berlaku. Jadi, Nabi Allah tak pernah buat maksiat dalam keadaan lupa.

- Nabi juga tidak pernah lupa pada penyampaian Wahyu Allah. Jika Nabi Allah lupa, maka akan ada orang yang mengatakan ada ayat Al-Quran yang Nabi Allah lupa nak sampaikan.

- Adapun periwayatan mengenai Nabi Muhammad shallallahu alaihi wa sallam terlupa di dalam solat, maka sesungguhnya lupa Nabi shallallahu alaihi wa sallam di dalam solat kerana Istighal (sibuk) hatinya dengan membesarkan Allah.

Oleh itu, jika ada di dalam Al-Quran menerangkan bahawa Nabi Adam as itu ada membuat maksiat atau dosa. Ia wajib ditakwilkan. 

Kesimpulannya, tiada Rasul Allah mahu pun Nabi Allah yang pernah membuat dosa.



Sumber: Kitab ‘Aqidatun Najin Fi ‘Ilmi Usuliddin, karangan Al-’Alim Al-’Allamah Asy-Syaikh Zainul ‘Abidin bin Muhammad Al-Fathani

*

Popular Posts