Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

TAUBAT SI JEMAAH TABLIGH

*
















*

24 ulasan:

  1. Asalamualaikum tuan rumah,izinkan saya tumpang bertamu di petang hari :)

    BalasPadam
  2. Byk jg org alim tempt aq tpi x prnh jg jorg ckp dgn jmh tblgh mcm ni......mmm apapn thniah lh....

    BalasPadam
  3. Tableeghi Jamaat Exposed. @ http://www.islamicacademy.org/html/Articles/English/Tableeghee %20Jma'at.htm

    BalasPadam
  4. No 'space' between the word "Tableeghee" and "%20Jma'at.htm

    BalasPadam
  5. dakwah dan tabligh kerja ummat ini bukn kerja mana2 kumpulan...

    BalasPadam
  6. Dakwah kpd kebaikan, mengajak org kpd amalan amalan agama, memakmurkan masjid adalah kebaikan, tp jgn sesekali meninggalkan belajar menuntut ilmu ilmu Islam secara menyeluruh, sehingga beramal dan menyeru org dlm keadaan kejahilan. Ilmuan ilmuan dlm jamaah Tabligh patut memperbaiki kelemahan ini, jgn hanya terikut ikut dan membiarkan ahli jamaah lain dlm kejahilan. Bnyk kisah kisah yg diceritakan oleh ahli ahli jamaah juga yg tiada nasnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setahu saya jemaah tabligh tidak pernah menghalang untuk belajar ilmu fardhu ain atau kifayah.bahkan dianjurkan lagi adela..balik dari buat kerja dakwah cari mase peluang pula untuk mnuntut ilmu agama@ duniawi yg lain..yg sy faham jemaah anjurkan kita utk ada sifat tabligh( mnyampaikan) berpesan kpd kbaikan, amalan sunnah,dan kesemuanya adalah berdasarkan sunnah nabi. Mksudnya disini kalau rasa x cukup ilmu utk berdakwah,pergi belajar..tapi jgn lupekan usaha dakwah tu.
      Apa sekalipun, cuba sekali join jemaah ini dgn niat ikhlas, dgn menghadirkan hati utk ikut sunnah,insyaallah Allah akan buka ' jalan' lain.amin.

      Padam
    2. Jika kita yakin ilmu itu luas maka yakinilah juga konsep dan kaedah dan cara menuntut ilmu itu juga amat amat luas...bukan hanya menuntut ilmu di sesuatu tempat sahaja. ...sambil berniaga boleh menuntut ilmu sambil bermusafir boleh menuntut ilmu dan yg paling penting adalah amal...kerana khuatir nanti bila agresif menuntut ilmu tapi tidak diamalkan maka lahirlah satu sifat iaitu "sombong" dan merasa diri hebat.....Nauzubillah. ..

      Siapakah boleh mendakwa dia ada keseluruhan ilmu yg diciptakan Allah ????

      Jadi, tiada salahnya jamaah tabligh menyeru org kpd kebaikan walaupun diri sendiri masih tidak cukup ilmu...bagus niat dan usaha itu.
      Cumanya didalam hati sematkan bahawa walaupun orang yg kita seru itu orang yg seolah "ahli dunia" maka jangan terdetik hati bahawa kita lebih mulia darinya..lintasan hati sebegini amat bahaya...kerana Allah boleh terbalikkan keadaan bila bila masa shaja..

      Mungkin ada org sikit ilmu tapi dia amal dan mencari ilmu

      Ada Org banyak ilmu tapi yg bertambah adalah kesombongan semata mata...

      Saya tidak menghina sesiapa tapi ini pandangan saya shja...

      saya sokong jamaah tabligh dan sesiapa yg seru dan buat amal kebajikan

      maaf zahir zahir batin

      Padam
  7. Yang mana kata Jemaah Dakwah Tabligh Sesat..Pegi mengaji dalam madarasah dulu, lepas cair 30 Juz 2 tahun - 5tahun, then ambik Daurah Tafsir Quran dan Tafsir Hadith (Kutubussitah) selama 8 tahun,. Takhasus Fiqh 2 tahun...Finally baru keluarkan Faatwa kat sini...AKU TUNGGU DISINI INSYALLAH...'Setiap amal agama mesti ikut Tertib Sunnah meskipun Islam Telah Sempurna!!!!!! Mana ada Solat terus rukuk meskipun Ilmu Solat sudah tahu belako atau Niat yang betul..Mesti ikut Disiplin Sunnah...Sapo-sapo langgar Disiplin Sunnah dalam amalannya maka sia-sialah amalnya....Mahupun untuk amalan-amalan yang harus, adalah bergantung sejauh mana Tertib/Disiplin Sunnah diserapkan dalam beramal bagi 'amalan yang harus' itu...Wa ma Arsalna ka Illa Rahmatal lil alamin..Rahmat Allah meliputi pada amalan yang adanya Disiplin Sunnah Sahaja...Tiada Tertib Sunnah, amalan kamu ditolak oleh Allah SWT...

    BalasPadam
  8. Sabda Rasullah SAW : “Akan muncul pada akhir zaman, suatu kaum yang umurnya masih muda (yakni sedikit ilmunya), rusak akalnya. Mereka berkata dengan sebaik-baik perkataan manusia (yakni suka membahas masalah agama). Mereka membaca al-Qur`an, namun Al Qur’an tidak melewati kerongkongannya (yakni salah dalam memahami al-Qur`an). Mereka telah terlepas dari agama, bagaikan terlepasnya anak panah dari busurnya. Apabila kalian menemui mereka, bunuhlah mereka, karena terdapat ganjaran bagi yang membunuh mereka di sisi Allah pada hari kiamat nanti.” (HR. Bukhari: 3611, Muslim: 1066)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahmad Firdaus ahli tablig keee

      Padam
    2. Setuju sgt dgn AFMT, skrg ni ramai yg rasa dah alim alim tu, mudah mudah tuduh org lain sesat, sampaikan ust ust kita pun dikatanya alim tp tak memahami ilmu bila tak sependirian dan tak sependapat dgn mrk.
      Kesilapan dan kelemahan ahli jama'ah adalah bersifat individu dan peribadi, tak seharusnya dituduh seluruh ahli jam'ah sebegitu.

      Padam
  9. Saya jga prnh ikut. JT tpi saya hnya mgikuti suasana agama utk mnmbh smgt dn yakin Allah, sdgkn dlm bbrp prkara saya sndiri kurang setuju namun saya msh mghormati prjwgn mrk,ada bnrnya kata mrk wlwpn mksiat brlaku dlm msjid sekalipn nabi tdk akan diutus lgi maka mnjdi tugas kita utk mmprbaikinya. Klw rmh didlm kpg trbkr takkn kta nk tggu bomba jga yg dtg padam org lain x bleh krn bkn krja mrk. Bgi saya dlm soal agama kta buatlh apa yg kta mmpu buat klw bkn kta siapa lgi,cuma mgkn mmg ada bbrp hal yg proud diambil prhatian..wallahualam

    BalasPadam
    Balasan
    1. dulu sya pnh ikut tpi tk lama krna sya tersedar silap , sma sprt tuan bloger ni kta brdakwah tnpa ilmu kta akan trslap pakai guna akal jee. kesilapan sya ialah kita janganlah mngatakan kafir kpd yg kafir krna munkin satu masa nanti dia akan jdi islam, ini adalah ajaran dr ahli tablik yg tlh lma brtablig , alhmduliilah kslapan sya ditegur oleh org alim, dan bila sya rujuk pd alquran memang ada tegahan dr tuhan , kta hndaklah mngatakan kafir kpd orng kafir, sla rujuk ada di sbut, sya tigalkan tablig krana tk nk subahat ..

      Padam
    2. Bhai tanpa nama diatas...

      Padam
    3. Aku betoi2 kesian laaa tgk hg tulis mcm nii....sapa laaa dok pi bg hg pening....asal org mana??? Nak jumpa bleh dak??

      Padam
    4. Aku betoi2 kesian laaa tgk hg tulis mcm nii....sapa laaa dok pi bg hg pening....asal org mana??? Nak jumpa bleh dak??

      Padam
  10. semoga saya dan Tanpa Nama19 Jun diberi hidayat oleh Allah SWT..

    BalasPadam
  11. Admiring the commitment you put into your blog and in depth information you present.
    It's good to come across a blog every once in a while that isn't the same old rehashed information. Excellent read!
    I've saved your site and I'm including your RSS
    feeds to my Google account.

    Look at my page :: Mansions at Acqualina Sunny Isles Beach

    BalasPadam
  12. Sebagai muslimah berfurdah, penulis blog ini tidak mungkin akan mengetahui hakikat JT...
    Kerana itu, semua tulisan ini adalah copy paste dari firdau mazlan.
    Sebagai seorang pelajar pondok, sy merasa terpanggil untuk menulis ini.
    Nota untuk firdaus dan diri sendiri :
    seperti yg firdaus setuju,kesalahan jemaah tabligh disebabkan perkataannya, bukan amalannya. Dan firdaus juga mengakui, mereka adalah org2 yg jahil. Jadi sebagai ulama, tugas kita adalah membetulkan mereka, bukan biarkan mereka dlm kejahilan mereka...memang, untuk membetulkan org jahil bukan perkara yg mudah, kerana mereka adalah org jahil. Nabi saw yg maksum juga mengabil masa yg sangat lama untuk mmbetuklan org jahil mekah, adakah kita yg penuh dosa ini mampu membetulkan kejahilan dgn mudah? Apakah kita merasa dakwah kita lebih berkesan dr dakwah nabi saw?
    Kedegilan mereka bukan alasan untuk tinggalkan mereka dgn kejahilan mereka, bimbinglah mereka....nabi x tinggalkan org mekah kerana kedegilan mereka...
    Dan kesalahan individu x boleh disabitkan kepada umum jemaah.
    Nota kpd org tabligh yg malas belajar (termasuk aku) :
    Kesebokan dakwah kita tidak dpt menjadi alasan dihadapan allah swt kelak diatas kejahilan kita. Kita semangat melaungkan 6 perkara, tp kita lupa maksud perkara ke 3...kisah keluarnya sahabat berdakwah dengan tanpa ilmu, bukanlah dalil untuk kita terus jahil. Kerana setelah pulang dr berdakwah, mereka belajar dgn nabi saw....tetapi setelah kita pulang dr keluar, kita sebok dgn dunia...
    Setelah itu kita dakwa bahawa usaha kita adalah paling mirip dgn dakwah sahabat2...perbuatan kita telah menjauhkan ulama2 yg haq dr usaha ini...
    Bukankah maulana saad yg kita sayangi menyuruh kita belajar dr ulama2 ditemapat kita,setelah kita pulang?
    Sedarkah kita, kitalah nila yg merosakkan kemurnian usaha dakwah ini?
    ~pesanan untuk diri sediri~

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju sgt sgt !
      Yg alim alim tu, beri la tunjuk ajar. Jika benar berdakwah tentu tak bosan, tak jemu, tak marah, walau seruan, ajakan tak diterima. Bayang Nabi Noh a.s. hampir seribu tahun dakwahnya, berapa saja yg menerima dan mengikuti, adakah baginda berhenti berdakwah bila dakwahnya sekali dua ditolak ?

      Padam
  13. Ilmu dan berilmu? biarlah Allah SWT yang tahu sejauh mana ilmu yang mereka JT dah dapat. Tapi dunia ni sudah gila, kemungkaran dan maksiat dah merajalela dimane2, orang (bahkan ada dekat saudara/keluarga dan kerabat disekeliling kita?!) dah banyak pun tinggalkan sholat = meruntuhkan Agama ni?!, Masya Allah, kita masih sibuk kan dengan masalah adanya yang cuba membujuk orang2 sholat ke Mesjid/surau2 ni?!...., yang berilmu pun tak tampak ada di masjid (mesjid2 banyak yang sepi), kalau pun ada, mereka cuma duduk tafakur disudut masjid dan tak ada risau diluar sana saudara2nya yang belum juga sholat!....., memang kami/saudara2 JT itu bodoh dan dhoif... dan tengah mencari ulama2 yang bisa membimbing kami.... ayo bantulah tegakkan agama yang mulia ini...

    BalasPadam
  14. Syukur ke Hadrat Allah SWT kerana Tuan dapat menerangkan kesilapan-kesilapan ahli jemaah tabligh dengan penerangan yang jelas Al-quran dan Hadis. Tidak dapat dinafikan perkara tersebut berlaku kerana mereka yang buat usaha dakwah nabi ini ada yang alim dan orang awam. Orang awam pula dari pelbagai latar belakang.

    Mungkin segelintir/sebahagian ahli jemaah yang membuat kesilapan tetapi kesesatan ini tidak ditujukan kepada kepada seluruh usaha jemaah tabligh.

    Sekiranya Tuan Blog bersetuju dengan perkara di atas, saya cadangkan tajuk post ditukar kepada Kesilapan-Kesilapan Perkataan Tauhid Sebahagian Ahli Jemaah Tabligh Semasa Berdakwah supaya lebih kepada membaiki usaha.

    Seorang mat rempit yang ditangkap merempit pernah mengikuti kursus membaiki motor di satu institut kemahiran. Tak ade pun orang minta supaya institut itu ditutup.

    BalasPadam

Popular Posts