"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Mati Dalam Keadaan Islam

*

Dari Syaidina Usman r.a. katanya Nabi sallallahu `alaihi wa sallam bersabda; "Sesiapa mati dalam keadaan dia yakin tiada Tuhan selain Allah maka dia akan masuk syurga." (HR Muslim)

Sesiapa yang mati dalam keadaan Islam (beriman), dia dijamin akan dapat masuk Syurga.

Sesiapa yang mati dalam keadaan Islam, ada juga yang akan masuk Neraka untuk pembalasan dosa tetapi dia tidak kekal di Neraka. Setelah selesai hukuman, dia akan dikeluarkan dari Neraka dan dimasukkan ke Syurga.

Sesiapa yang mati dalam keadaan BUKAN ISLAM, dia tidak akan dapat masuk Syurga dan akan masuk Neraka dan kekal di Neraka buat selama-lamanya.

Wallahu a'lam.


Link pilihan:

Doa Kekal Hidayah

Jangan Terlalu Yakin Kita Mati Dalam Islam

Sakaratul Maut

Cara Hindari Neraka

Orang Islam Tidak Kekal Dalam Neraka
 

*

8 ulasan:

  1. Jgn mati kecuali dlm keadaan Islam.
    Islam dlm ertikata,
    1. Beragama Islam dan tidak terbatal keIslamannya dan tidak mensyirikkan Allah swt,
    2. Taat dan patuh kpd perintah Allah swt, tidak dlm keadaan maksiat kpd Allah swt,
    3. Sejahtera hatinya bersangka baik terhdp Allah swt.
    WaAllahu'alam !

    BalasPadam
  2. "Org org yg beriman dan tidak mencampur adukkan imannya dgn kezaliman (syirik), mrk itulah org org yg mendpt keamanan dan mrk itulah org org yg diberi petunjuk." 6:82.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Syirik itu dlm peribadatan, dlm berhukum dan dlm pengurusan harta.

      Padam
  3. "Mk sekiranya dia (simati itu) tergolong golongan al muqarrabiin, mk bgnya kerehatan, keharuman menyegarkan dan Syurga kenikmatan." 56:88-89.

    "Dan sekiranya dia (simati itu) termasuk golongan kanan, mk (dikatakan kpdnya) ' keselamatan-kesejahteraan bg kamu (kerana) termasuk golongan kanan'." 56:90-91.

    "Dan sekiranya dia (simati itu) termasuk golongan yg mendustakan dan sesat, mk bgnya kepanasan didihan air, dan bahang-bakaran panas Neraka Jahim." 56:92-94.

    "Sesungguhnya ini adalah keyakinan yg benar (kebenaran yg sesungguhnya), mk bertasbihlah dgn menyebut nama Tuhanmu Yg Maha Besar." 56:95-96.

    BalasPadam
  4. Muslim itu ahli Syahadah yg mengamalkan syari'at syari'at Islam, mentaati yg disuruh, menjauhi yg dilarang, semampu mampunya, dilaksanakanya dlm keadaan rela atau terpaksa.

    Mukmin itu pula, muslim yg ada pdnya sifat syukur dan sabar. Syari'at agama dilaksanakan dgn sesempurna sempurnanya, dlm keadaan rela dan redha.

    Muttaqin itu pula, mukmin yg pemurah, penyabar, pemaaf, penyantun, sentiasa zikrullah, sentiasa bertaubat, bersikap tenang, tawaddu' dan bersopan santun; sempurna syari'atnya, sempurna imannya, segala yg disyari'atkan dilaksanakan penuh penghayatan dgn rasa gembira dan seronok.

    BalasPadam
  5. Pengucap Syahadatain itu beberapa tingkatannya :

    1. Golongan pertama, sekadar tahu mengucap, tp tak tahu dan tak ambil tahu halal haram, tak tahu dan tak ambil tahu hukum hakam agama, tak tahu dan tak ambil tahu batas batasan agama. Tp tak mengaku murtad atau keluar dr Islam, tetap mengaku sbg org Islam. Entahkan Islam, entahkan kufur, entahkan munafik, tp bila mati tetap diuruskan sbg org Islam.

    2. Golongan kedua, sentiasa berbolak balik antara Islam dan kufur samada kerana kejahilannya, atau kerana kecuaian dan kealpaannya memerhatikan perkara perkara kufur yg boleh membatalkan Syahadatainnya, hingga sering sahaja dilakukannya. Batasnya Islam dan kufur itu, meninggalkan solat fardhu dgn sengaja. Dan terbesar perkara kufur itu syirik jali / kabir / terang terangan.

    3. Golongan ketiga, solat fardhu tidak ditinggalkannya, perkara perkara kufur dijauhinya, namun kewajipan selainnya kurang diperhatikannya. Cirinya muslim yg tidak sempurna imannya, atau cacat imannya.

    4. Golongan keempat, muslim mukmin yg soleh, hidup sentiasa dlm batasan agama, dlm ketaatan. Diketahui golongan ini, sekurang kurangnya, sentiasa membaca dan mentadabburkan Al Quran, dihiasi pula akhlak mulia, sbgmn disebut Nabi saw, syukur dan sabar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 5. Golongan kelima, muslim mukmin muttaqin, sempurna Islamnya dgn ketaatan, sempurna imannya, sentiasa syukur dan sabar, mulia akhlaknya, disebut dlm Al Quran dgn sifatnya yg pemurah, penyabar, pemaaf, penyantun, sentiasa zikrullah dan sentiasa bertaubat. Dpt kita kenali golongan ini dr mrk mrk yg sentiasa dlm keadaan berzikrullah.

      6. Golongan keenam, para siddiqin, amalan dan akhlaknya, ringkasnya adalah Quran dan Sunnah. Mendlm ilmunya, mendlm kefahamannya, benar kata kata dan tingkahlakunya, benar firasatnya, bahkan benar mimpi mimpinya.

      WaAllahua'lam !

      Padam

Popular Posts