اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم
Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Saya ikhlas ni ?

*

Allah jua yang maha mengetahui.

Abu Hurairah yang berkata, ”Saya mendengar Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya orang yang pertama kali diadili pada hari kiamat adalah orang yang mati syahid di jalan Allah. Dia didatangkan kemudian dinampakkan kepadanya nikmat-nikmat yang diberikan kepadanya maka dia pun mengakuinya. Allah bertanya, “Apa yang kamu lakukan dengannya?” Dia menjawab, “Aku berperang untuk-Mu sampai aku mati syahid.” Allah berfirman, “Engkau dusta, sebenarnya engkau berperang karana ingin disebut sebagai orang yang berani. Dan itu sudah kau perolehi.” Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk menyeretnya tertelungkup di atas wajahnya hingga dilemparkan ke dalam neraka.

Kemudian seorang yang menuntut ilmu dan mengajarkannya dan juga membaca Al Quran. Dia didatangkan kemudian ditunjukkan kepadanya nikmat-nikmat yang sudah didapatinya dan dia pun mengakuinya. Allah bertanya, “Apakah yang sudah kau perbuat dengannya ?” Maka dia menjawab, “Aku menuntut ilmu, mengajarkannya dan membaca Al Quran karena-Mu.” Allah berfirman, ”Engkau dusta, sebenarnya engkau menuntut ilmu supaya disebut orang alim. Engkau membaca Quran supaya disebut sebagai Qari’.” Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk menyeretnya tertelungkup di atas wajahnya hingga dilemparkan ke dalam neraka.

Kemudian ada seseorang yang telah mendapatkan anugerah banyak harta. Dia didatangkan dan ditunjukkan kepadanya nikmat-nikmat yang diperolehnya. Maka dia pun mengakuinya. Allah bertanya, “Apakah yang sudah kamu perbuat dengannya?” Dia menjawab, “Aku telah sedekahkan harta di jalan-Mu dan untuk-Mu.” Allah berfirman, “Engkau dusta, sebenarnya engkau lakukan untuk digelar orang yang dermawan, dan engkau sudah memperolehnya.” Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk menyeretnya tertelungkup di atas wajahnya hingga dilemparkan ke dalam neraka.” (HR. Muslim)



Link pilihan :

Pengertian Ikhlas



*

2 ulasan:

  1. "Sesungguhnya kami memberi kamu makan semata mata utk mendpt redha Allah (swt). Kami tidak berkehendak (mengharap) dr kamu balasan atau ucapan terimakasih sekalipun." 76:9.
    Ikhlas tiada siapa yg tahu, walau diri sendiri, walau para malaikat sekalipun, hanya Allah swt yg Maha Mengetahui dan yg menilaikannya. Namun begitu, org yg ikhlas itu ada tanda tandanya, antaranya,
    1. Tak berkurang kebaikan yg dibuat walau dihina dikeji dicela org atas kebaikan yg dibuat.
    2. Tidak berhenti membantu walau tidak diucap terimakasih kpdnya.
    3. Tak terasa hebat atas kebaikan yg dibuat.
    4. Tak merasa diri penting atas kebaikan atau pertolongan yg diberi, dirinya hanya semata mata alat perantaraan bg Allah swt menyampaikan pertolongan dan bantuan.
    5. Tak penting bgnya org lain tahu atau tidak kebaikan yg dilakukannya.
    6. Bnyk amalan kebaikan dilakukan secara sembunyi sembunyi khususnya yg sunat sunat utk jaga hati, sebhgn yg lain dilakukan secara terang terangan utk dijadikan contoh ikutan dan mendorong org lain melakukan kebaikan yg sama.
    7. Tidak sama sekali memperkecil kebaikan yg dibuat oleh org lain.
    WaAllahu'alam !

    BalasPadam
  2. Tanda ikhlas ke 8,
    Merasa segala kebaikan yg dia lakukan semata mata dgn izin Allah swt dan dgn rahmat Allah swt atas dirinya.

    BalasPadam

Popular Posts