اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم
Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Hukum perempuan memakai wangian

*

Ulama Mazhab Syafi'e mengatakan, perempuan yang keluar rumah dengan memakai harum-haruman atau wangi-wangian hukumnya MAKRUH.

Sumber : http://aminnatul-widyana.blogspot.com/2012/07/hukum-memakai-minyak-wangi-bagi.html
             : Ebook MASA-IL DINIYYAH, BUKU 4, Bab IX Hukum Memakai Minyak Wangi Dan Berhias Bagi Perempuan

 



Link pilihan:

Sah solat pakai wangian beralkohol ?


*

19 ulasan:

  1. Salam.. sy nak tanya.. cam mana pula kalo guna losyen? losyen kan wangi gak...huhuu

    BalasPadam
  2. memang langsung x boleh ke??

    BalasPadam
  3. langsung tak bole la.. walaupun kita je bole bau. huu

    BalasPadam
  4. kalau losyen pun tak boleh eh?

    BalasPadam
  5. losyen tu klu dh wangi dikira bau-bauan / harum-haruman juga kan.

    BalasPadam
  6. tpikan...bila berwangi2an tika solat..rasa selesa jika dok sebelah berbanding tak

    BalasPadam
  7. ya...betul...betul....betul
    berwangi-wangian untuk suami saja

    BalasPadam
  8. Inilah yang dikatakan..
    Untuk menerima kebaikan itu mudah.. tetapi untuk menerima kebenaran itu susah.. Kerana kebaikan itu selalunya manis tetapi kebenaran itu selalunya pahit..

    BalasPadam
  9. then how about deodorant?? niat bukan nak b'wangi-wangian but nak m'jga kbersihan n kselesaan diri.. :)

    BalasPadam
  10. kalau x de suami...xleh pkai minyak wangi la kan....????

    BalasPadam
  11. Assalam..sy ingin m'beri p'dpat b'dasarkan ilmu sy yg x sberapa..

    klu org yg lalu sbelah kt leh bau deodorant atau losyen yg kt pkai, maka hukumnya haram.

    klu yg lum b'kahwin, leh pkai wangi2an dirumah, dgn syarat b'sama mahramnya shj. jika dlm rumah tu ade yg bkn mahram..maka hukumnya haram b'wangi2an..

    Allahualam..

    BalasPadam
  12. remaja ingin tahu17 November 2011 6:58 PG

    sy ada masalah...
    sy mempunyai bau badan yang kuat..
    alasan sy pakai myk wangi sekadar tutup bau yg x selesa nie la... tetap haram juga ke? :(

    BalasPadam
  13. haram la... mana boleh ubah... senang je mandi bersih bersih... ヅ

    BalasPadam
  14. Assalamualikum kepada smua...

    sbnrya boleh pakai...tetapi untuk diri sendiri sahaja bau wangian itu,jikalau wangian itu dicium oleh lelaki hukumnya perumpaan berzina....

    wallahualam

    BalasPadam
  15. Apa pun berbalik kepada niat, kalau pakai untuk elak fitnah supaya orang tak mengumpat berbau badan, maka ianya adalah dibolehkan. Tetapi kalau berwangian untuk menarik pandangan orang maka itu adalah haram. Tepuk dada tanyalah iman... Islam taklah menyusahkan kita yg buat dia jadi susah. W'Aklam

    BalasPadam
  16. islam itu mudah...tak yah lah dok kalut pk yg bkn...semuanya berbalik kepada niat...

    BalasPadam
  17. Assalammualaikum...

    Cmne pakai wangian utk perubatan plk. cth mcm saya dlm proses rwtn membuang saka n disihir. slh 1 utk perisai diri dr gangguan jin ni saya pakai myk wangi kasturi kijang n mawar kasturi yg tlh diruqyah ayat Al-quran. pakai ckit ltk kt kening n blkg telinga pn dah ckup wangi baunye. cmne 2? mtk penjelasan..

    BalasPadam
  18. Lebih afdhal kalau peringatan di atas disertai dgn hadis2 sahih ataupun dari Al Quran. Jazakallah Khair.

    BalasPadam

Popular Posts