"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Dilarang memerangi pemerintah Islam yang zalim

*
Nabi sallallahu `alaihi wa sallam bersabda, “Akan dilantik para pemimpin yang kamu setujui (kebaikan sebahagian perbuatan mereka) dan kamu akan membantah (kejahatan sebahagian perbuatan mereka). Sesiapa yang membenci perbuatan munkar pemimpin maka dia terlepas dari dosa, sesiapa yang membantah maka dia selamat dari dosa, namun yang berdosa ialah sesiapa yang redha dan menuruti perbuatan munkar tersebut”. Sahabat bertanya: “Tidakkah boleh kami perangi mereka?” Jawab baginda: “Tidak! selagi mana mereka melakukan solat”. (HR Muslim).

Ad-Dawudi pula menyebut: yang menjadi pegangan para ulamak mengenai para pemerintah yang zalim ialah sekiranya mereka boleh dipecat tanpa sebarang fitnah dan kezaliman, maka wajib dipecat, jika tidak, maka wajib bersabar.(rujukan Fath al-Bari oleh Ibn Hajr al-Asqalani m.s. 498/jilid 14 cetakan dar al-Fikr, Beirut)

Dilarang umat Islam dari keluar bersenjata memerangi para pemimpin Islam yang fasik atau zalim sekiranya soal fasik atau zalim itu hanya terbatas kepada persoalan peribadi pemimpin sahaja tanpa melibatkan persoalan dasar kepada ajaran islam. Sebab kepada larangan keluar memerangi pemerintah kerana kesannya yang amat merugikan. Jika peperangan berlaku sesama Islam maka banyak darah muslimin yang akan tumpah, kekuatan umat menjadi lemah dan golongan kafir berkesempatan daripada peperangan saudara yang sedemikian. Negara akan hancur, rakyat akan menderita, hasil negara diambil oleh golongan kafir.

*

26 ulasan:

  1. ana trbaca dlm sebuah buku . . maksud dgn menegakkn solat dlm hadis kt atas tu adalah menerapkn sistem Islam . ungkapan tu menggunakn gaya bahasa tasmiyah al-kulli bi ismi juz'i (menyebut sebahagian tetapi yg dimaksud adalah keseluruhan)

    BalasPadam
  2. dan betapa menyedihkan pabila tiap 'bantuan' yang dikatakan 'penyelamat' dalam merealisasikan 'keadilan'....mempertahankan kesucian Islam....itu datangnya daripada 'mereka2' yang terang2 menolak....menzalimi.....mempertikaikan tiap satu daripada nya.....

    dan tambah menyedihkan lagi pabila 'mereka2' ini di'julang' nama 'perjuangan' mereka....sedangkan JELAS dan NYATA apa yang 'mereka2' ini telah lakukan dan perbuatkan...

    wallahu'alam...

    BalasPadam
  3. APA ITU NEGARA ISLAM.......? TOLONG BERIKAN CIRI2 NEGARA ISLAM DAN TOLONG BERIKAN CONTOH NEGARA ISLAM TERKINI DIBUMI ALLAH INI......
    ADAKAH HADIS INI IDENTIK DENGAN NEGARA SEKULAR..REPUBLIK...DEMOKRASI....?

    BalasPadam
  4. wajib dipecat.... pecatlah melalaui pilihanraya.

    BalasPadam
  5. Mana ada hadis / nas undi parti politik boleh masuk syurga, jangan buat kerja ALLAH. Syaitan adalah musuh yang nyata, mengapa boleh berkawan dengan Syaitan. Mengapa bersetongkol dengan Pemimpin yang menyokong LGBT, Pluralisma, IFC, Menyokong Keselamatan Israel / Yahudi Laknatullah. Apa yang puak dia buat semuanya betul dan bukan puak dia semuanya salah, inilah yang dinama Asyabiah. Asalkan dia dapat undi dan negaranya tergadai. Orang macam inikah hendak diberi memimpin negara. Tidak ada apa yang dibuat tetapi hanya mencari salah orang sahaja. Mereka sanggup menggadai akidah dan maruah, fikir dengan iman.

    BalasPadam
    Balasan
    1. oleh kerana itu, apa yang patut kamu buat ....???????

      Padam
  6. suka ka pemimpin minat k-pop ... poco-poco... hahahahaha...

    BalasPadam
  7. Sakit Hati dan Benci Orang Kaya Tak Sedar Diri...13 November 2012 1:08 PTG

    Boleh menegur pemimpin yang salah walaupun peribadi..siapa ckp peribadi pemimpin itu tak penting, berapa byk kerajaan Islam yang tumbang kerana pemimpin kaki arak, kaki perempuan, kaki itu, kaki ini...belek sejarah Islam...atau tengok sejarah Melaka sendiri...bila peribadi pemimpin itu tidak memuaskan dia takkan bela nasib rakyat sebab tak ada zuhud dalam diri dia...kalau dia pemimpin yang ikhlas, dia akan ikut contoh Khalifah-Khalifah Islam punya peribadi...mungkin tak sempurna tapi dia tak akan seleweng duit rakyat, dia takkan gunakan duit rakyat untuk buat majlis kahwin anak dia ke, atau beli cincin yang bernilai berjuta-juta...baik ke pemimpin macam ini..fikirkanlah...

    BalasPadam
  8. jatuh pemerintah dgn PRU 13...

    BalasPadam
  9. Kalau nak jadi negara Islam tulen, tsk yah ada perdana menteri dan kita kembali kepada pemerintahan Kesultanan.. Macam Negara Brunei Darrus Salam.. Tiada parlimen, semua mengikut perintah Sultan.. Camana.. Tsk yah nak ngundi-ngundi lg.. Politik tak ada lg.. So kita hidup ikut pemerintahan kesultanan pulak.. Wassalam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Politik tetap akan ada. Dibawah pengurusan parlimen, ia adalah politik. Dibawah kepimpinan sultan adalah politik. Dibawah kekuasaan khilafa adalah politik. Fahami apa maksud politik. Maksud asalnya adalah "pengurusan rakyat". Yang penting, jenis politik yg kamu mahukan; monarki (pewarisan raja)? majlis raja (syura)? demokrasi (parlimen/rakyat)? atau bagaimana? Sistem monarki? Raja sahaya? Kezaliman/kekajaman tetap mampu berlaku.. Lihatlah bit-bit kejatuhan kerajaan usmaniyah..

      Padam
  10. PENULIS RUANGAN INI TIDAK BERPOLITIK TAPI PEMBACA YG BERPOLITIK TAK HABIS HABIS

    BalasPadam
  11. Kaedah khusus pemilihan pemimpin dan pembentukkan negara tidak di terang Nabi saw, tentu ada hikmahnya, yg pd pndgn saya, adalah termasuk urusan dunia (walaupun ada implikasi Akhiratnya). Kerana itu terpulang kpd keadaan, situasi setempat dan situasi semasa. Namun begitu bila sudah dilantik atau terlantik pemerintah yg sedia ada mk hendaklah ditaati selagi tidak menyuruh kpd maksiat, tidak boleh derhaka, tidak boleh ditentang. Menukar pemerintah atau sistem pemerintahan sedia ada hndklah dgn kaedah yg dipersetujui oleh jumhur jamaah ummah. Jika dilakukan secara persendirian atau firqah firqah tertentu sahaja, ditakuti tergolong bughat, atau yg dikatakan sbg melepaskan diri dr jamaah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memerangi pemerintah, walau pun ianya zalim dan berakhlak buruk, mendtgkan lbh bnyk fitnah dan mudharat kpd ummah. Kerana itu para imam kita tidak melakukan penentangan terhdp pemerintah, walaupun sesetgh pemerintah atau wakil pemerintah pd zaman mrk terkenal zalim.

      Padam
    2. pemerintah yang benar-benar Islamik, yang mempunyai akhlak yang mulia dan memegang jawatan kerana mencari keredhoan Allah SWT tidak akan melakukan sebarang kemungkaran .... pemerintah ini yang TIDAK boleh diperangi....!!!!!!!

      Padam
  12. Muslim meriwayatkan daripada Abu Sa'id al-Khudri r.a., beliau berkata: Maksudanya: "Aku pernah mendengara Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa daripada kamu yang melihat adanya kemungkaran, hendaklah dia menegur dengan tangannya. Jika kamu tidak mampu, hendaklah dengan lisannya. Jika kamu tidak mampu, hendaklah dengan hatinya. Akan tetapi, mengubah dengan hatinya itu merupakan selemah-lemah iman" [Riwayat Muslim no. 78]
    Bagaimana dengan hadis ini dan banyak lagi hadis lain yang seumpamanya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hadis tersebut menyuruh agar org beriman bersungguh2 menegah kemungkaran dengan langkah yang sewajarnya, sesuai dengan kemampuan dan kelayakan diri masing2. Bukan dengan apa cara sekalipun. Sebab itu diterangkan tingkat2 yang boleh dijadikan ukuran bagi keimanan seseorang. Jika seseorang itu imannya kuat, pasti usahanya juga lebih bagi memperoleh kemampuan yg lebih tinggi.

      Padam
    2. Hadis tersebut menyuruh agar org beriman bersungguh2 menegah kemungkaran dengan langkah yang sewajarnya, sesuai dengan kemampuan dan kelayakan diri masing2. Bukan dengan apa cara sekalipun. Sebab itu diterangkan tingkat2 yang boleh dijadikan ukuran bagi keimanan seseorang. Jika seseorang itu imannya kuat, pasti usahanya juga lebih bagi memperoleh kemampuan yg lebih tinggi.

      Padam
    3. Hadis tersebut menyuruh agar org beriman bersungguh2 menegah kemungkaran dengan langkah yang sewajarnya, sesuai dengan kemampuan dan kelayakan diri masing2. Bukan dengan apa cara sekalipun. Sebab itu diterangkan tingkat2 yang boleh dijadikan ukuran bagi keimanan seseorang. Jika seseorang itu imannya kuat, pasti usahanya juga lebih bagi memperoleh kemampuan yg lebih tinggi.

      Padam
    4. hadis dan pandangan admin inilah yang digunakan oleh pihak inggeris untuk menjajah india satu ketika dahulu dengan mempengaruhi ulamak-ulamak di india agar tidak melawan pihak inggeris. maka wujudlah jamaah tabligh ........

      Padam
  13. Jab lagi guan eng bagi semua cam kau orang nak

    BalasPadam
  14. Seorg individu penganut Islam disebut muslim.
    Islam dibina dr 3 asas utama ;
    1.Tauhid atau aqidah.
    2.Syariat atau feqah atau cara cara dan hukum hukum ibadah.
    3.Akhlak atau tasauf atau adab adab.

    Seorg individu muslim yg baik, semestinyalah yg benar aqidahnya (Ashariyah-Maturidiyah-Tahawiyah / Salaf), baik dan sempurna syariatnya, baik dan sempurna juga akhlaknya.

    Bila individu muslim itu lebih dr seorg, seorg drnya secara rasmi atau tidak rasmi diangkat atau terangkat utk memimpin. Begitulah bila individu muslim berjumlah ramai mk ianya disebut sbg jamaah muslimin. Bgmn kaedah pemimpin dipilih, tiada nas atau dalil jelas qath'i ttg kaedah atau caranya.
    Bila jamaah muslimin itu menguasai sesebuah organisasi atau wilayah, mk berkewajipan pimpinannya, atau disebut ulil amri, melaksanakan segala yg disyariatkan Allah swt dlm organisasi atau wilayahnya semampu mampunya, dan wajib pula disokong dan dibantu oleh sekelian ahli ahlinya. Demikianlah bila organisasi dan wilayah itu adalah sebuah negeri atau negara. Dlm sirah, pemilihan Rasullullah saw sbg ulil amri melalui wahyu Allah swt, Saidina Abu Bakr r.a. pula melalui musyawarah, Saidina Umar r.a. melalui pilihan Khalifah sebelumnya iaitu Saidina Abu Bakr r.a., Saidina Uthman r.a. melalui majlis syura yg dilantik Saidina Umar r.a. Pengangkatan Saidina Ali r.a. berlaku kontroversi, kerana beliau dibai'ah oleh umat Islam setempat di ibukota Islam ketika itu, sedang ianya tidak dipersetujui dan tidak dibai'ah oleh sebhgn umat Islam dr wilayah wilayah Islam lain yg sudah meluas ketika itu. Mk secara tidak langsung jamaah umat Islam ketika itu sudah terpecah menjadi lebih dr satu. Kerana itu juga, tiada istilah bughat terhdp sesetgh Sahabat r.anhum. yg menentang Saidina Ali r.a. Selepas Saidina Muawiyah terangkat sbg ulil amri atau khalifah, teraju pimpinan umat bnyknya diangkat secara monarki, bapa kpd anak / warisnya. Asasnya ulil amri umat sekurang kurangnya mestilah seorg muslim yg tidak mengabaikan solat solat fardhunya.

    Dlm sirah, tiada ungkapan negara Islam, yg ada adalah Al Jamaah. Al jamaah yg menguasai wilayah yg besar itulah yg dikatakan sbg negara atau wilayah Islam. Bila sedemikian, mk berkewajipan ulil amrinya atau pimpinannya melaksanakan syariat Allah swt di dlmnya, termasuklah perundangan dan pentadbirannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Al Jamaah itu adalah sawadul 'azamnya umat, iaitu jumhur umat Islam dgn aqidah yg benar seluruhnya dlm sesuatu tempat atau wilayah atau negeri atau negara dgn ulil amrinya. Di zaman Rasullullah saw sawadul 'azamnya adalah sekelian para sahabat r.anhum. dan umat Islam seluruhnya ketika itu dan Bagindalah saw ulil amrinya, sbg satu kesatuan Al Jamaah. Selepas zaman Baginda saw, sekelian sahabat r.anhum. dan sekelian para tabiin dan umat Islam seluruhnya ketika itulah sawadul a'zamnya dan Para Khalifah ArRashidin sbg ulil amrinya sbg satu kesatuan Al Jamaah. Begitulah seterusnya, sekelian umat Islam adalah sawadul a'zamnya dgn para amir / pimpinan umat sbg ulil amrinya sbg satu kesatuan Al Jamaah.

      Selepas terbukanya pintu fitnah dgn syahidnya Saidina Umar r.a. dan seterusnya syahidnya Saidina Uthman r.a. Al Jamaah umat terpecah menjadi lebih dr satu. Hinggalah ke hari ini, Al Jamaah umat itu terpecah pecah berdasarkan wilayah wilayah yg terasing menjadi negara negara yg tersendiri.

      Konteksnya kita di Malaysia, sawadul a'zamnya umat adalah kita semua umat Islam dgn aqidah yg benar dgn YDP Agung sbg ulil amrinya membentuk Al Jamaah jamaatul muslimin, diperingkat negeri pula Para Sultan sbg ulil amrinya, yg soal pentadbirannya diwakilkan kpd para eksekutif yg dipilih melalui pilihan raya dibantu oleh kaki tgn awam negara dan negeri, soal perundangan diwakilkan kpd institusi kehakiman sivil / syariah, soal agama diwakilkan kpd jbtn jbtn dan majlis majlis agama, begitulah juga perkara perkara lainnya.

      Padam
    2. Melaksanakan syariat Islam dlm Al Jamaah, khususnya perundangan Islam dan pentadbiran adalah tanggungjawab para ulil amri dan pimpinan negara dan negeri, dan kita pula wajib menyokong dan membantunya semampu mampunya. Bila tidak mrk laksanakan, tanggungjawab mrklah menjawabnya di hadapan Allah swt nanti. Bila mampu kita nasihati, mk dinasihati, namun itu tidak menghalalkan kita utk menderhakai atau menentangnya jika nasihat itu tidak didengari atau diikuti. Begitu juga jika ulil amri dan pimpinan umat itu tidak sempurna syariat agamanya, urusan mrk sendirilah nantinya menjawab di hadapan Allah swt nanti. Bila mampu dinasihati mk dinasihati, namun masih tetap juga tidak menghalalkan kita utk derhaka atau menentangnya, ditakuti tergolong bughat.

      Soal pelaksanaan syariat Islam termasuk pelaksanaan undang undang Islam, pula konteksnya negara kita hanyalah terhdp ahli Al Jamaahnya sahaja, iaitu sekelian umat Islam. Adapun terhdp yg bukan Islam, harus diakui, kita sebenarnya bukannya menguasai mrk bahkan berkongsi kuasa, dan sawadul a'zam umat berkongsi ketua dgn mrk iaitu YDP Agung. Mk undang undang Islam tidak seharusnya dipaksakan terhdp mrk terkecuali jika mrk sendiri yg memilih utk tunduk mematuhi perundangan dan hukum Islam terhdp mrk sbgmn yg berlaku pada zaman Rasullullah saw terhdp golongan Yahudi Madinah ketika itu.

      Menukar pimpinan atau ulil amri pula mestilah melalui kaedah atau cara yg dipersetujui oleh sawadul a'zam umat, konteksnya hari ini adalah melalui proses pilihan raya.

      Cuba menjatuhkan para ulil amri atau pimpinan umat dgn cara selainnya ditakuti tergolong bughat.

      Padam
    3. Cuba menjatuhkan ulil amri dgn cara yg tidak dipersetujui oleh jumhur umat, atau sawadul a'zam umat walau pun merasakan kumpulan yg cuba menjatuhkan itu kuat semmgnya boleh dianggap membughat dan bakal lebih bnyk mendtgkan mudharat kpd umat seluruhnya.

      Bila berlaku pertembungan antara kumpulan kumpulan umat Islam pula, mk ketika itu, yg duduk lebih baik dr yg berdiri, yg berdiri lebih baik dr yg berjalan, dan hendaklah diketukkan pedang pedang ke batu. Jika ada yg dtg membunuh kita kerana itu, mk insyaAllah syahidlah kita sbgmn syahidnya Habil, dan yg membunuh menanggung sekelian dosa dosa kita, dan menjadilah mrk sbgmn Qabil. Begitulah sikap kita bila berlakunya pertembungan antara kumpulan kumpulan Islam bila kita sendiri meyakini tiada kumpulan yg sebenar benarnya berada di atas jalan yg benar, atau kita sendiri tidak yakin manakah yg benar. Demikianlah sikap yg diambil oleh sebhgn para sahabat r.anhum. yg antaranya Saidina Abdullah ibnu Umar r.anhuma. dan Saidina Abdullah ibnu Abbas r.anhuma. ketika pertembungan antara Saidina Ali r.a. dan Saidina Muawiyah r.a.

      WaAllahu'alam !

      Padam

Popular Posts