"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Berdoa

*

Sabda Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam : "Sentiasa doa dimustajabkan untuk seorang hamba Allah selagi mana dia tidak berdoa untuk membuat sesuatu dosa, atau memutuskan silaturrahim, selagi dia tidak tergopah-gapah. Ditanya baginda : Apa itu tergopoh-gapah ?. Sabda baginda : Apabila dia berkata : aku telah pun berdoa ! aku telah pun berdoa !, tetapi aku tidak dimustajabkan untukku, lalu dia berhenti dan meninggalkan doa". (HR Muslim).

“Tiada seorang muslim yang berdoa dengan suatu doa yang tiada dalamnya dosa, atau memutuskan silaturahim melainkan Allah akan memberikan kepadanya salah satu dari tiga perkara: samada disegerakan kemakbulannya, atau disimpan untuk diberikan pada hari akhirat, ataupun dijauhkan keburukan yang sepadan dengannya”. (HR Ahmad, Al-Bazzar dan Abu Ya’la)

“Berdoalah kamu kepada Allah dalam keadaan kamu yakin dengan kemustajabannya. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai” (HR At Tirmizi)

"Qada' Allah tidak dapat ditukar, melainkan dengan doa dan umur seseorang itu tidak bertambah melainkan dengan melakukan kebaikan." (HR At Tirmizi)

"Persediaan dan berhati-hati tidak mampu untuk mengatasi takdir Allah, manakala doa berguna untuk mengatasi apa yang ditakdir dan apa yang akan dilaksanakan, sesungguhnya ujian Allah akan diturunkan dan akan berjumpa dengan doa yang telah diminta, lalu kedua-dua saling bertarung sehingga hari Kiamat." (HR al-Bazzar, at-Tabrani dan al-Hakim)



*

3 ulasan:

  1. orang yang tidak mahu berdoa adalah orang yang sombong dengan Allah.. orang yang sombong dengan Allah dimurkai Allah...
    Assalamualaikum...
    Kekal Sihat Bersama Kami
    Kembara Anak Timur
    Collagen Powder
    ESP – Soy Protein Isolate Powder
    GLA Complex
    Omega Guard
    Vita-E Complex
    B-Complex

    BalasPadam
  2. Sekadar perkongsian,

    Pernah saya bermimpi, bertemu sosok yg saya rasakan sbg Nabi saw, berjalan mengikutinya dr belakang, kemudian beliau berhenti di suatu tempat, sedang saya berada di sisi kanannya dlm jarak beberapa kaki, terlintas di hati utk menyalami dan mencium tgnnya, namun belum sempat saya melakukannya, beliau lalu mengangkat tgnnya dan berdoa. Saya pun lantas mengangkatkan tgn mengaminkannya, dlm keadaan saya merapatkan kedua tgn saya. Beliau lalu mengisyaratkan agar saya menjarakkan dua tgn saya spt yg beliau lakukan. Saya lalu menjarak kedua tgn saya sekira kira jarak sehasta.

    Sejak dr itu, bila saya mengangkat tgn utk berdoa, saya menjarakkan dua tgn saya sekira kira jarak sehasta.

    BalasPadam

Popular Posts