"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Tajassus (Mengintip)

*


Tajassus maknanya mengintip atau mencari-cari kesalahan orang lain. 

Kita dilarang menyiasat, tanya-tanya, selidik, teropong, cari salah orang lain, belum lagi larangan cerita, hebah, sampaikan..

Setiap manusia mempunyai kehormatan diri yang tidak boleh dinodai dengan tajassus dan diselidiki cacat-cacatnya, sekalipun dia berbuat dosa, selama dilakukan dengan tersembunyi.

Sabda Nabi sallallahu `alaihi wa sallam, "Sesiapa mengintip rumah suatu kaum tanpa izin mereka, maka halal buat mereka untuk menusuk mata pengintip itu." (HR Bukhari dan Muslim)

“Kita dilarang untuk mengintip, namun apabila jelas kepada kita maka kita bertindak”. (HR Abu Daud)

"Wahai orang-orang yang beriman dengan lisan, akan tetapi iman belum menyerap ke dalam hati, janganlah kalian menyakiti orang lain. Jangan mengintai-intai cacat cela mereka, sesungguhnya sesiapa yang cacat celanya diintai oleh Allah nescaya Allah akan bukakan pekungnya walaupun di tengah rumahnya sendiri. " (HR Abu Daud)




Link pilihan:

Jangan CERITA aib orang

TUTUP aib orang lain



*

Popular Posts