"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Kepentingan Solat

*

"Sesungguhnya amalan pertama yang akan dihisab bagi seseorang hamba di hari kiamat ialah SOLAT, jikalau solatnya baik maka dia termasuk orang yang bahagia lagi beruntung dan jikalau solatnya rosak maka dia termasuk orang yang rugi dan tidak beruntung..." (HR. Imam al-Tirmidzi)

“Sesiapa yang memeliharanya solat, maka dia akan memperolehi cahaya, bukti keterangan dan kebebasan di hari kiamat. Dan bagi mereka yang tidak menjaga solat, maka dia tidak akan memperolehi cahaya, bukti keterangan dan kebebasan, sedang di hari kiamat dia akan bersama Qarun, Fir’aun, Haman dan Ubai bin Khalf.” (HR. Imam Ahmad)

Abu Qatadah r.a menceritakan bahawa beliau dengar Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda : "Allah berfirman, 'Hai Muhammad! Aku telah mewajibkan lima kali solat sehari semalam bagi umatmu. Aku telah berjanji dengan diriKu barang siapa mengerjakan solatnya pada waktunya, maka dia akan dimasukkan ke dalam syurga. Umatmu yang tidak menjaga solatnya tidak termasuk dalam perjanjian ini". (HR. Abu Daud dan Ibnu Majah)

Wallahu a'lam.




Artikel pilihan:


Pengertian Khusyuk dalam Solat

Hukum meninggalkan solat fardu




*

6 ulasan:

  1. Solat tiang agama.
    Adakah dipanggil rumah bila tiada tiangnya ?
    Maka, adakah beragama org yg sengaja meninggalkan dan mengabaikan solat ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Solat adalah talian hubungan kita dgn Allah swt.
      Yg tidak solat, terlepaslah dan putuslah hubungan rahmat Allah swt atasnya. Bagai layang layang yg tiada tali dan terajunya. Di Akhirat bakal diabaikan dan tidak diperdulikan Allah swt.

      Padam
    2. Solat itu batasan antara Islam dan kufur.
      Sekurang kurang seorg Muslim itu, masih bersolat.
      Dipastikan seorg itu Muslim bila ia bersolat.

      Padam
  2. Cara termudah nak masuk Neraka,
    Tak perlu buat apa apa,
    TAK SOLAT.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Antara perbuatan kufur, atau membawa kekufuran itu adalah meninggalkan solat fardhu dgn sengaja. Seringan ringan perbuatan kufur itu menyebabkan terhapusnya segalan amal baik sebelumnya. Dan jika tanpa rasa bersalah atau rasa kesal sedikit pun, ditakuti terkeluar dr Islam seketika itu juga hinggalah dia bersyahadah semula, na'uzubillah.

      Padam

Popular Posts