"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Tasawuf

*

Nasihat Imam Syafie:
فقيها و صوفيا فكن ليس واحدا * فإني و حـــق الله إيـــاك أنــــصح
فذالك قاس لم يـــذق قـلــبه تقى * وهذا جهول كيف ذوالجهل يصلح
* Jadilah kamu ilmu feqah dan ahli tasawuf sekaligus, janganlah hanya salah satunya.
* Sesungguhnya demi Allah saya benar-benar ingin memberikan nasihat pada kamu.
* Orang yang hanya mempelajari ilmu feqah tapi tidak mahu pelajari tasawuf, maka hatinya tidak dapat merasakan kelazatan takwa.
* Orang yang hanya pelajari tasawuf tapi tidak mahu mempelajari ilmu feqah, maka dia akan jahil, bagaimana boleh dia menjadi baik?  


[Diwan Al-Imam Asy-Syafie, hal. 47] terbitan Dar al-Jil Diwan (Beirut 1974) m/s:34


[Diwan Al-Imam Asy-Syafie, hal. 47] Dar al-Kutub al-`Ilmiyya (Beirut 1986) m/s:48


*

Link pilihan :

Khianat Atas Imam Syafie hal tasawuf 


*

3 ulasan:

  1. Sering dikaitkan antara tasauf dan tarekat, bahkan dianggap sinonim.

    Tasauf itu ilmu membersihkan hati dan diri dr segala sifat buruk / mazmumah, dan menanamkan dlm hati dan diri segala sifat baik / mahmudah, serta beramal dgnnya. Hasilnya adalah akhlak yg terpuji, akhlak yg mulia, yg menjadi cirinya org org yg bertaqwa. Mk tidak seharusnya pengamal pengamal tasauf dan tarekat terpalit dgn sifat ujub merasa lebih mulia dr org lain, yg sungguh sungguh menimbulkan fitnah besar kpd keseluruhan pengajian tasauf dan tarekat.

    Sumbernya ilmu agama ini adalah Al Quran dan Hadis hadis yg sahih, serta sunnah sunnah Nabi saw dan Sahabat r.anhum. Adapun mencampur adukkannya dgn renungan renungan pemikiran, rasa hati, bisikan bisikan ke dlm minda, yg dianngap sbg ilmu laduni itu pula, menimbulkan fitnah yg lain pula. Sungguh bijak sekali syaitan mempermain minda kita. Ilmu ilmu yg dianggap makrifat dan hakikat, laduni, syaitanlah jaguhnya, kerana panjang usianya dan bnyk sekali pengalamannya. Mknya segala pndgn hasil renungan pemikiran, rasa hati dan bisikan minda, yg bertentangan dgn Quran dan hadis hadis yg sahih hendaklah dijauhi.
    Kerana itu juga yg ingin beramal dgn tarekat tarekat tertentu, haruslah mantap dahulu tauhid dan syariatnya, serta ilmu tasauf / akhlaknya.

    Sungguh sekali menyedihkan dan mengecewakan bila bertemu segelintir kecil yg mendakwa pengamal tarekat yg merasa diri terkhusus, mulia, serta merasa dlm ilmu hakikat dan makrifatnya. Sungguh ia menimbulkan fitnah kpd pengajian tasauf dan tarekat keseluruhannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesetgh org merasakan tasauf dan tarekat adalah jalan pintas utk mendptkan kedudukan yg tinggi di sisi Allah swt.
      Quran dan sunnah adalah jalan yg lurus, tiada yg lbh dekat lg dr jln yg lurus. Quran dan sunnah itulah tarekat atau jalan Nabi saw, ingin tahu bgmn, kajilah kehidupan Rasullullah saw, dan contohilah semampu mampunya.
      Pimpinan tarekat yg murshid sewajibnyalah juga seorg yg mahir dan mendlm ilmu Al Quran dan Sunnah.

      Padam
  2. Tasauf itu ilmu pembersihan hati.
    Tarekat itu, jalannya, atau cara dan kaedahnya.
    Matlamatnya pula utk mencapai akhlak yg mulia, utk menjadi insan bertaqwa.

    Bukanlah matlamatnya tasauf dan tarekat itu utk menjadi insan istimewa khususul khusus, atau bertujuan utk dianggap sbg wali Allah swt.

    Tasauf dan tarekat yg benar menghasilkan insan insan bertaqwa, berakhlak mulia, bersikap tenang, tawaddu' dan bersopan santun berlemah lembut, dan jauh sekali dr sifat sifat ujub, rasa mulia sendiri, dan meremehkan org lain.

    BalasPadam

Popular Posts