"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

5 Hari Haram Puasa

*

Di dalam mazhab Syafi’i, hari-hari yang diharamkan berpuasa ada lima hari iaitu hari Aidil Fitri (1 Syawal), hari Aidill Adha (10 Zulhijjah) dan tiga hari tasyrik (11, 12, 13 Zulhijjah). (Matan Al Ghoyah wat Taqrib)

Dari Abu `Ubayd, katanya: Aku telah hadir merayakan hari raya bersama-sama dengan Saiyidina `Umar bin al-Khattab, lalu dia berkata, "Hari raya ini dan hari raya yang satu lagi, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah melarang berpuasa padanya, iaitu hari raya Aidil fitri setelah kamu sempurnakan puasa kamu dan hari raya Aidil adha untuk kamu makan dari daging korban kamu". (HR. Bukhari)

".. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah melarang berpuasa pada dua hari, iaitu hari raya Aidilfitri dan hari raya Aidil Adha." (HR. Muslim)

Dari Sa'ad bin Abi Waqas r.a., katanya: "Aku telah diperintahkan oleh Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam supaya menyeru semasa di Mina bahawa masa yang tersebut ialah khusus (untuk kamu) menikmati makan minum (dengan gembira) dan tidak di tuntut berpuasa padanya, yakni hari-hari tasyriq yang termaklum." (HR. Imam Ahmad)

Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah mengutuskan Abdullah bin Huzafah menyeru di merata-rata tempat, di Mina, katanya: "Janganlah kamu berpuasa pada (ketiga-tiga) hari tasyriq ini kerana ditentukan untuk kamu menikmati makan minum dan untuk kamu mengingati Allah Azza wa Jalla".


Wallahu a'lam.




Link pilihan:

Kenapa isteri perlu izin suami untuk puasa sunat ? 

Hukum berpuasa selepas Nisfu Sya'ban




*



Popular Posts