Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Kelebihan Orang Fakir

*

Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda yang bermaksud: “Aku melihat ke dalam Syurga maka aku melihat kebanyakan penghuninya adalah fuqara’ (orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam Neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penghuninya adalah wanita.” (HR Bukhari dan Muslim)

Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda yang bermaksud: “Orang fakir yang beriman akan masuk syurga mendahului orang kaya selama setengah hari (akhirat), iaitu 500 tahun (dunia).” (Hadis Sunan Ibni Majah No. 4122, Kitabul zuhdi )

*

2 ulasan:

  1. Adanya org miskin dan fakir membuka peluang utk org berada menambah kebaikan dgn bnyk bersedekah dan membantu. Sedekah adalah perisai dr azab.
    Di dunia simiskin berdetik untung jika aku kaya, di Akhirat mungkin pula dia berkata, Alhamdulillah ! aku tidak jadi kaya, kerana yg kaya bnyk persoalannya.
    Bg yg sama bertaqwa, kaya adalah lebih baik kerana sekian bnyk kebaikan yg boleh dilakukan oleh yg kaya tidak dpt dilakukan oleh yg miskin dan fakir, sedang semua kebaikan yg boleh dilakukan oleh simiskin dan fakir boleh juga dilakukan oleh yg kaya.

    BalasPadam
  2. Biar miskin harta asalkan kaya budibahasa

    BalasPadam

Popular Posts