"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Wahn - Cinta Dunia Dan Takut Mati

*

“Akan terjadi satu masa dimana umat-umat di luar islam berkumpul disamping kalian wahai umat islam. Sebagaimana berkumpulnya orang-orang yang menyantap hidangan. Lalu seorang bertanya: ‘Adakah bilangan kami pada masa itu sedikit wahai Rasulullah? “Beliau menjawab: “Tidak. Bahkan ketika itu jumlah kalian ramai. Akan tetapi kalian ketika itu bagaikan buih di lautan. Ketika itu Allah hilangkan dari musuh-musuh rasa segan dan takut terhadap kalian dan kalian ditimpa penyakit wahn. Sahabat tadi bertanya lagi : ‘Apakah wahn itu ? , Rasulullah menjawab: “cinta dunia dan takut mati." (HR Abu Dawud)

Janganlah bermati-matian mengejar sesuatu yang tidak dibawa mati ..

*

3 ulasan:

  1. Terima kasih share hadis ni =). Saya dah share kat tagged saya.

    BalasPadam
  2. hebat!...masa itu adalah sekarang!

    BalasPadam
  3. Aku pun dah terkena, parah tak parah je.

    BalasPadam

Popular Posts