"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Kelebihan 10 Muharram (Hari 'Asyura')

*

Dari Ibnu Abbas r.a. katanya, ketika Nabi shollallahu 'alaihi wasallam tiba di Madinah, Baginda melihat orang yahudi berpuasa pada hari Asyura. Nabi pun bertanya, "Hari apa ini ?". Jawab mereka, "Hari ini ialah hari yang baik. Pada hari ini Allah melepaskan Bani Israil dari musuh mereka, kerana itu Nabi Musa berpuasa kerananya". Sabda Nabi, "Aku lebih berhak daripada kamu dengan Musa". Oleh itu Nabi berpuasa dan menyuruh orang lain berpuasa pada hari Asyura. (HR Bukhari)

Dari Aisyah r.a. katanya "Biasanya orang Quraisy pada masa jahiliah berpuasa pada hari Asyura dan Nabi shollallahu 'alaihi wasallam pun berpuasa. Ketika Baginda tiba di Madinah, Baginda juga berpuasa pada hari Asyura dan menyuruh orang lain berpuasa juga". (HR Muslim)

Dari Salamah bin Akwa r.a., dia menceritakan bahawa Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam mengutus seorang lelaki suku Aslam pada hari Asyura dan memerintahkan kepadanya supaya mengumumkan kepada orang ramai, "Sesiapa yang belum puasa hari ini hendaklahlah dia berpuasa dan siapa yang telah terlanjur makan hendaklahlah dia puasa juga sejak mendengar pengumuman ini sampai malam". (HR Muslim)

Dari Ibnu Abbas r.a katanya, "Penduduk Khaibar berpuasa pada hari asyura dan menjadikannya sebagai hari raya, dimana wanita mereka memakai perhiasan dan pakaian yang indah pada hari itu. Lalu Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Puasalah kamu pada hari itu". (HR Muslim)

Dari Abu Qatadah Al-Anshari r.a. katanya Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam ditanya orang tentang puasa hari Arafah (9 Zulhijjah). Jawab baginda, "Dapat menghapus dosa tahun yang lalu dan tahun yang akan datang". Kemudian Nabi ditanya pula tentang puasa hari Asyura (10 Muharram). Jawab baginda, "Dapat menghapus dosa tahun yang lalu". (HR Muslim)

Imam Syafi`e Rahimahullahu Ta`ala menyebutkan di dalam Kitab Al-Umm dan Al-Imla', disunatkan berpuasa tiga hari iaitu hari kesembilan (Tasu`a'), kesepuluh (`Asyura') dan kesebelas bulan Muharram. Tetapi tidak ditegah jika berpuasa hanya pada 10 Muharram sahaja.

Imam al-Baihaqi meriwayatkan dalam "Syu`abul Iman" daripada hadits Sayyidina Abu Hurairah RA yang menyatakan: "Sesiapa yang melapangkan/menyenangkan atas keluarganya dan ahli rumahnya pada hari `Asyura, Allah akan melapangkan atasnya sepanjang tahun."

Diriwayatkan oleh Ibnu `Abdil Bar dengan sanad yang jayyid (elok) daripada Sayyidina Jaabir bin Abdullah yang berkata: "Aku telah mendengar Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda: " Sesiapa yang meluaskan (yakni melapangkan atau menyenangkan) atas dirinya dan ahli keluarganya pada hari `Asyura, Allah akan meluaskan (rezekinya) sepanjang tahun." Sayyidina Jabir RA berkata: "Kami telah mencubanya dan memperolehi yang sedemikian tadi (yakni apa yang dinyatakan tadi)." ("Tuhfatul Muhibbin wa Minhatul Mustarsyidin" pada halaman 71-72)

Yang dimaksudkan dengan ‘melapangkan’ atau ‘menyenangkan’ di dalam hadis di atas adalah berbelanja pada makanan dan minuman lebih banyak atau lebih istimewa daripada hari biasa, serta menggembirakan anak-anak contohnya dengan menghulur belanja lebih dan yang seumpamanya. Selain daripada ahli keluarga, maksud menyenangkan di dalam hadis di atas termasuk juga kepada kaum kerabat, anak-anak yatim dan orang-orang miskin dengan syarat apa yang dilakukannya itu tidak membebankan dirinya.


Wallahu 'alam.



Link pilihan :

Kelebihan Bulan Muharram



*

16 ulasan:

  1. assalaamu'alaikum. Mohon maaf, saya izin nyimak blognya ya...d tunggu silaturahminya di blog kami :

    http://jagadkawula.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. Jumaat 10 Muharram saatnya bila matahari hilang sinarnya, bulan hilang cahayanya, matahari dan bulan disatukan (? gerhana matahari), waktunya antara zohor dan asar, mungkin itulah saatnya bermulanya Sangka Kala yg Pertama. Berhentilah kiraan hari, minggu, bulan dan tahun. Bumi berhenti berputar, matahari dan bulan berhenti beredar. Bintang bintang jatuh berserakkan. Berterbanganlah gunung ganang bagai bulu bulu yg dihamburkan. Bergejolak sekelian lautan. Matilah sekelian makhluk, matilah sekelian manusia. Binasalah bumi dan sekelian semesta. Setelah mereda semuanya, senyap dan gelita sekelian bumi dan semesta tak lagi bercahaya, tiada yg bergerak, tiada lagi makhluk yg hidup. Entah berapa lamanya waktunya sedemikian itu ? 40 hari ? 40 tahun ? 40 kurun ? entahlah !

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setelah sekian lamanya, turunlah hujan likat bagai mani lelaki, tenggelamlah bumi beberapa hasta dalamnya. Tumbuhlah jasad jasad sekelian manusia dr sulbinya yg tersisa di dlmnya, tumbuh bagai benih yg menumbuhkan pepohonan, hingga menjadilah jasad manusia yg sempurna. Setelah sempurna semuanya, menyurut dan menghilanglah air likat yg menenggelami bumi. Bumi lalu membelah, mengeluarkan jasad jasad sempurna manusia dr kuburnya masing masing. Bila sampai saatnya Sangka Kala seterusnya ditiupkan, mk dilepaskanlah roh roh drnya, berterbangan mengisi jasad jasadnya masing masing. Mk hiduplah setiap manusia yg pernah hidup, berdiri di atas kuburnya masing masing, tak berpakaian, tak berbulu, tak berkhitan, dlm kegelapan, kerana matahari tidak lg bersinar, bulan tidak lg bercahaya, berdiri keliru dan bingung, menunggu apa berlaku seterusnya. Bercampur baur sekelian manusia, yg baik dan yg buruk, yg muslim dan yg kufur. Yg beriman, yg bertaqwa bercahayalah dirinya masing masing dgn cahaya yg dikurnai Allah swt, diberikan pakaian yg indah dan sempurna, sesetghnya gemerlapan hingga ke langit, hingga ke tmpt letaknya Kaabah, sesetgh yg lain terang menerangi sekitarnya. Sesetgh muslim lainnya hanya bercahaya di hujung hujung jari jarinya sahaja.
      Yg kufur, yg munafik, yg fasik tinggallah dlm kegelapan, bahkan bangkitnya pula dlm keadaan buta.

      Padam
    2. Entah berapa lamanya sedemikian itu, mk ditiuplah Sang Kala seterusnya, mk berkumpullah sekeliannya mengikut jamaahnya masing masing, yg baik dgn yg baik, yg buruk dgn yg buruk, yg mukmin dgn yg mukmin, yg kufur dgn yg kufur, yg bertaqwa dgn yg bertaqwa, yg fasik dgn yg fasik, yg benar dgn yg benar, yg munafik dgn yg munafik. Masing masing jamaah para muslimin, jamaah para mukmin, jamaah muttaqin yg terang dgn cahaya nurnya masing masing, bergeraklah dr kedudukannya di atas kuburnya berkenderaan dan berjalan masing masing menuju Mahsyar, tmptnya berhimpun bertepatan lokasinya di sekitar 3 Tanah Haram, sedang kita para muslimin umat Nabi kita Nabi Muhammad saw berhimpun bertepatan lokasinya antara Mekah dan Madinah, di sekitar Haudh Nabi saw bertepatan lokasinya di atas mimbar Nabi saw. Di situlah berhimpunnya kita dr semua arahnya, dr seluruh dunia, berdatangan bertemu dan berhimpun di sekitar Haudhnya nabi kita saw. Sesetghnya duluan sampainya, sesetghnya terkemudian sampainya. Terang cemerlanglah sekitar Haudh dgn cahayanya para mukmin umat Nabi kita saw.

      Padam
    3. Yg kufur, yg fasik, yg munafik, tinggallah di atas kuburnya masing masing, menunggu bingung terus dlm kegelapan, dgn mata mata yg dibutakan. Mk muncullah api besar lalu menghalau sekelian yg tertinggal ke Mahsyar. Dlm ketakutan sesetghnya meniarap berjalan dgn muka mukanya, sesetghnya mengesot ngesot, entah berapa lamanya utk kesampaian ke Mahsyar.

      Hinggalah bila sampai saatnya Hisab, mk diterangilah dunia dgn cahaya dr Tuhan Pemilik Penguasa sekelian alam.

      Padam
    4. Sekian lamanya dlm penantian yg meresahkan, mencari carilah siapakah yg dpt mensyafaati. Mk di akhir pencarian bertemulah manusia dgn Nabi kita saw mohon disyafaati, memohon dimulakan, dipercepat Hisab. Saatnya Hisab nak dimulakan, diserahkanlah kitab kitab catatan amal masing masing diri. Yg mulia menerima dr hadapannya, yg berbahagia menerima dr arah kanannya. Yg kufur, yg munafik, yg fasik, menerima dr arah belakang dan dr arah kirinya.

      Padam
    5. Hisab bermula, serentak utk semuanya, didtgkan para saksi, dan para nabi, mengesahkan salah benarnya amalan spt yg disyariatkan. Dlm penghisaban berlaku juga tuntut menuntut, hingga diselesaikan perkaranya. Setelah Hisab, Mizan. Bg yg muslim,bg yg diMizan kebaikannya nescaya beratlah kebaikannya. Bg yg diMizan buruknya, nescaya beratlah buruknya. Sedangkan yg kufur, tiada didirikan Mizan bgnya. Bahagialah yg berat Mizan baiknya diarak ke Syurga berombongan rombongan, merugilah yg berat Mizan buruknya dihalau ke Neraka.

      Satu golongan tertangguh urusannya, tertangguh penyelesaiannya, Ashabul A'raaf, amal baiknya menyelamatkannya dr dihalau ke Neraka, sedang amal buruknya menybbkannya terhalang utk ke Syurga. Entahkan berapalah lamanya di Al A'raaf tu ? Hinggalah bila diselesaikan perkaranya, dirahmati Allah swt mrk dibawa ke Syurga.

      Padam
    6. Amalan membaca Surah Al Kahfi setiap Jumaat, mendpt jaminan nur cahaya dr tmptnya berdiri hinggalah ke Kaabah, memudahkan perjalanan ke tmpt berhimpun di Mahsyar. Jadikanlah amalan dan kelaziman.

      Padam
    7. Selain manusia dan jin, haiwan juga turut dibangkit sama di Mahsyar. Selesai tuntut menuntut, sekelian haiwan diratakan menjadi tanah. Ketika itu berharaplah akan org org yg kafir, agar mrk juga diratakan menjadi tanah sahaja.

      Padam
    8. Demikianlah peristiwa Jumaat 10 Muharram, Hari Akhir, Hari dunia dimusnahkan, Hari dunia diciptakan semula, Hari setiap diri dipertanggungjawabkan, Hari setiap diri ditanyakan, Hari setiap diri diHisab, diadili, dituntut, dan diberikan keputusan. Tiada lagi hari selepasnya, kerana kiraan hari sudah terhenti, kiraan bulan dan tahun juga sudah terhenti. Entah bgmnkah kiraan masa ketika itu ?

      Akhirnya, sebhgn manusia (dan jin) ke Syurga, sebhgn manusia (dan jin) ke Neraka.
      Di Syurga tiada lagi hitungan hari, siang yg tiada malamnya. Bgmn masa diperkirakan, tunggulah hingga sampai di Sana (insyaAllah). Perubahandan pertukaran masa diketahui dgn perubahan cahaya cahaya di dlmnya. Ahlinya pula jaga, tiada lg tidurnya, segar bertenaga, tiada lg kelelahan dan keletihan, menikmati segala nikmat kurniaan rahmat di dlmnya dr Tuhan yg Maha Pengurnia.

      Moga kita dpt bertemu di Sana bersama Nabi kita saw, beserta sekelian ahli keluarganya, sahabat sahabatnya, dan sekelian org org soleh dr umatnya, insyaAllah.

      Allahummaghfirlana, warhamna, wasallimna, wakaffir sayyiaatina. Amiin!

      Padam
  3. Shirath, adalah satu laluan, melalui Neraka, menuju ke Syurga. Utk ke Syurga, Shirath ini mesti dilalui. Begitu juga bg ahli Neraka yg dirahmati utk dikeluarkan drnya, utk ke Syurga, juga semestinyalah melaluinya juga.

    Bg para muqarrabin, para ashabul yamin, mudahlah melaluinya. Sesetghnya bagai kilat yg menyambar, sesetghnya bagai petir yg mengguntur, sesetghnya bagai angin yg berlalu, sesetghnya bagai kuda yg berlari kencang, sesetgh yg lain bagai org yg berlari, sedang yg lainnya bagai org yg berjalan.

    Bg golongan ashabul shimal, yg pendusta, dan yg sesat, merangkak rangkak, mengesot ngesot, meraba raba dgn muka mukanya, dlm kegelapan cuba melaluinya. Jatuh dan bangun entah berapa lamanya.

    Hinggalah sampai ke pusatnya Jahannam, berkelilinglah sekelian jin dan manusia di sekitarnya.

    Yg beriman dan beramal soleh, yg bertaqwa, sekelian muqarrabin dan ashabul yamin, walau berada di pusatnya Jahannam, tiada merasa akan azabnya. Seterusnya diselamatkan Allah swt dgn rahmatNya, diarak berombongan rombongan ke pintu pintu Syurga, menanti hingga ianya dibukakan pertama tamanya utk Nabi kita Muhammad saw, beserta kita umatnya, insyaAllah.

    Yg zolim, yg 'asi, yg fasik, yg kufur, ashabul shimal ditinggalkan pdnya dlm keadaan berlutut. Hinggalah sampai saatnya sebhgn mrk seterusnya dihalau berombongan rombongan ke pintu pintu Neraka lalu dilontarkan ke dlmnya, yg mengambil masa 70 tahun utk sampai ke dasarnya.

    Segolongan yg lain, walau zolim terhdp dirinya sendiri, mati dlm keadaan 'asi dan bermaksiat, dan tak sempat bertaubat, sedang tidak pulak mendpt ampunan Allah swt, tertangguh urusan mrk, diletakkan di Al A'raaf. Entah berapa lamanya, melihat mrk akan org org yg dilemparkan ke Neraka, dlm ketakutan yg bersgtn, sehinggalah dirahmati Allah swt mrk itu utk turut dibawa ke Syurga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Akan ahlinya Neraka itu, sebhgnnya yg muslim, yg Syahadatainnya tak terbatal saat matinya oleh kemusyrikkan, kemurtadan atau kekufuran, setelah sekian lamanya berada di dlmnya, diazabkan atas dosa dosanya, setelah tamat tempoh hukumannya, merangkak rangkak keluar dr Neraka itu, menuju Shirath. Hingga sampai dia ke pintu Syurga, dimandikan dia, dibersihkan dia di dlm sungai di pintu Syurga, Sungai Haya, Sungai Kehidupan, mk bersihlah dia, kecuali tertinggal sedikit tanda Jahanamiyun yg tidak hilang pdnya. Seterusnya, dgn rahmat Allah swt dimasukkanlah juga dia ke Syurga.

      "Wa la tamuttuna illa wa antum muslimun"
      Dan jgnlah kamu mati kecuali dlm keadaan kamu beragama Islam.

      Padam
    2. Yg terakhirnya dikeluarkan dr Neraka, tanpa sebesar zarrah pun kebaikan pdnya, semata mata dikeluarkan dgn rahat dr Allah swt semata mata.

      "Dan Allah (swt) Yg Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana." akan siapa yg patut diazabkan, dan siapa yg patut dirahmatkan.

      Padam
    3. Akan Nabi kita saw yg pengasih itu, seringlah baginda melihat lihat ke arah Shirath itu, jika ada lg dr ummatnya yg merangkak rangkak keluar dr Neraka, naik ke Shirath utk di syafaati dibantunya mrk itu.

      Hinggalah bila keluar org terakhir dikeluarkan dr Neraka itu dikeluarkan, tertutup rapatlah pintu pintu Neraka itu tidak dibuka buka lg, dan tinggallah sekelian ahli ahlinya kekal di dlmnya, sehinggalah jika Allah swt Berkehendak yg lain. Mk amat besarlah penyesalan dan keputus-asaan org org yg ditinggal kekal dlm Neraka itu, na'uzubillah.

      Padam
    4. Saat matinya anak Adam itu, 3 keadaannya ;
      1. Adapun golongan Al Muqarrabun, yg sentiasa mencari jalan dan berusaha beramal mendekatkan dirinya kpd Tuhannya, gembira, tenang, sejahtera saat matinya, kerehatan yg menanti, dan diiringi harum haruman mewangi.
      2. Adapun golongan Ashabul Yamin, tenang dia menghadapi saat matinya.
      3. Adapun golongan Ashabul Shimal, golongan pendusta agama dan golongan sesat, mk resah gelisah dia, serba tak kena, bagai cacing kepanasan, ketika menghadapi saat saat kematiannya. Apatah lg dipukul pukul muka dan belakangnya, dipaksa keluar roh dr jasadnya oleh Malaikat Maut.

      Hinggalah bila keluar roh dr jasad ;

      Bg Al Muqarrabun dan Ashabul Yamin, disambutlah dikafani rohnya oleh malaikat rahmat yg mengiringi Malaikat Maut tadi, dibawa melepasi setiap pintu pintu langit dgn keharumannya, ke hadapan Arasyh, lalu kemudian dikembalikan ke jasadnya antara jasad dan kafannya, bg menjawab persoalan barzakh, selama 7 hari lamanya, kemudian tidurlah dia, sedang dibukakan bgnya satu pintu dr pintu pintu Syurga, dan keluarlah drnya haruman, dan digambarkan pdnya tmpt yg bakal didudukinya nanti. Begitulah keadaannya sehinggalah sampai saatnya Hari Berbangkit. Dan adapun kitab amalannya pula disimpan di Illiyyin.

      Bg Ashabul Shimal, golongan pendusta agama, golongan sesat, disambut rohnya oleh malaikat azab yg mengiringi Malaikat Maut tadi, di bungkus rohnya dgn kafan yg buruk, dgn bau yg tidak menyenangkan dibawa kepintu langit, tp tak dibukakan bgnya, lalu dilontar dia ke bawah, bagai jatuh dr tmpt yg tinggi, lalu disambar malaikat azab tadi, bagai burung yg menyambar, lalu dikembalikan ke jasadnya, antara jasad dan kafannya bg menjawab persoalan Barzakh, 40 hari lamanya. Lalu kemudian tidur dia, sedang dibukakan bgnya satu pintu dr pintu pintu Neraka, yg mendtgkan bau yg tidak menyenangkan bgnya, dan digambarkan bgnya tmpt yg bakal didudukinya nanti. Begitulah keadaannya hinggalah sampainya Hari Berbangkit. Dan adapun kitab amalannya disimpan di Sijjin.

      Padam
  4. Shirath alMustaqim, satu kedudukan / laluan selamat di atas Shirath yg melalui Neraka, laluan bg org org yg selamat, terdiri dr para Nabi, para Siddiqin, para Syuhada', para Solehin, dan org org yg mentaati Allah swt dan rasul rasulNya. Laluan selamat ini walau melalui Neraka, namun tak terasa panas atau azabnya, hinggalah sampai dgn selamatnya ke pintu pintu Syurga.

    WaAllahu'alam.

    BalasPadam

Popular Posts