Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Iman yang paling afdal

*

"Iman paling afdal ialah apabila kamu mengetahui bahwa Allah selalu menyertaimu di mana pun kamu berada." (HR Ath-Thobari)



*

5 ulasan:

  1. Derjat Ehsan, seolah olah melihat Allah swt, atau sentiasa meyakini Allah swt sentiasa melihat dan mengawasinya.
    WaAllahu'alam !
    Mulakan langkah dan makmurkan masjid masjid Allah swt, kerana yg memakmurkan masjid masjid Allah swt dijamin Allah swt imannya dan petunjuk bgnya (9:18)

    BalasPadam
  2. Jika boleh dimisalkan dgn cinta ;
    Disukai apa yg disukaiNya,
    Tidak disukai apa yg tidak disukaiNya,
    Dikasihi apa yg dikasihiNya,
    Dibenci apa yg dibenciNya,
    Dimuliakan apa yg dimuliakanNya,
    Dijauhi apa yg menyakiti, menyinggung dan memurkaiNya,
    Sering diingat ingat disebut sebut Nama dan KebesaranNya,
    Sering dibaca dan ditadabbur WarkahNya,
    Sepenuh perhatian bila mengadapNya,
    Bersungguh sungguh memenuhi kehendakNya,
    Tersentuh hati, terketar rasa bila disebut Nama, Kebesaran atau KemuliaanNya,
    Tersentuh hati, tergetar juga di hati melihat atau mendgr tanda tandaNya,
    Tentu tidak sekali kali menduakanNya.

    BalasPadam
  3. Percaya dan yakin kpd Allah swt, tanda Islam,
    Takut dan harap kpd Allah swt, tanda iman,
    Pemurah, penyabar, pemaaf, penyantun, sentiasa ingat kpd Allah swt ,bnyk istighfar, bnyk taubat, tanda taqwa.
    WaAllahu'alam !

    BalasPadam
  4. Seorg yg dikatakan MUSLIM itu bila dia percaya dan yakin dgn rukun iman yg enam, serta menerima tidak menolak segala perintah, anjuran dan larangan dr Allah swt dan RasulNya saw. walau pun mungkin pelaksanaannya tidak sempurna. Tidak dia melakukan perkara perkara syirik dan kufur. Dipanggil dia dgn ungkapan "allazina amanu", org org yg telah ada kepercayaan kpd ajaran Islam atau telah ada iman, walau pun mungkin imannya itu tidak sempurna dan cacat.

    Seorg MUKMIN itu adalah seorg MUSLIM yg beramal soleh serta menjauhi perkara perkara yg mendtgkan dosa dan perkara perkara yg sia sia, dikeranakan adanya rasa takut dan harapnya kpd Allah swt. Takut akan murkaNya, kebencianNya dan ketidakpeduliaanNya. Mengharapkan kpd ampunan, rahmat dan redhaNya. Disebut dia sbg "allazina amanu wa 'amilussolihat", iaitu org org yg beriman dan beramal soleh. Amalan amalannya soleh soleh sahaja, jika terlanjur melakukan yg sebaliknya segera dan sentiasa dia taubat minta ampun.

    Seorg MUTTAQIN pula adalah seorg MUKMIN yg sempurna imannya, sentiasa dia merasakan bahawa dirinya sentiasa dlm pengawasan Allah swt yg kerananya sentiasa dia melakukan amalan amalan kesolehan dan mencari jalan utk mendekatkan diri kpd Allah swt yg mendtgkan kasih, rahmat dan redhaNya. Sentiasa dia menghindari dan menjauhi segala perkara yg mendtgkan murkaNya atau ketidakredhaanNya. Ditambah pula dgn kemuliaan akhlak yg tinggi, sentiasa bersyukur, penyabar, pemurah, pemaaf, penyantun, tenang, tawaddu', sentiasa ingat kpd Allah swt dan sentiasa bertaubat kpd Allah swt. Disebut juga dia dgn sebutan "Al abrar (sentiasa berbuat kebaktian), Al muqarrabun (sentiasa mendekatkan diri kpd Allah swt), Al muhsinun (sentiasa berbuat kebaikan, berlemah lembut, penyantun), As sabiqun (bersegera dan berlumba lumba berbuat kebaikan), Al mukhlisun (yg mengikhlaskan diri kpd Allah swt).

    WaAllahu'alam !

    BalasPadam

Popular Posts