"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Iman yang paling afdal

*

"Iman paling afdal ialah apabila kamu mengetahui bahwa Allah selalu menyertaimu di mana pun kamu berada." (HR Ath-Thobari)



*

17 ulasan:

  1. Derjat Ehsan, seolah olah melihat Allah swt, atau sentiasa meyakini Allah swt sentiasa melihat dan mengawasinya.
    WaAllahu'alam !
    Mulakan langkah dan makmurkan masjid masjid Allah swt, kerana yg memakmurkan masjid masjid Allah swt dijamin Allah swt imannya dan petunjuk bgnya (9:18)

    BalasPadam
  2. Jika boleh dimisalkan dgn cinta ;
    Disukai apa yg disukaiNya,
    Tidak disukai apa yg tidak disukaiNya,
    Dikasihi apa yg dikasihiNya,
    Dibenci apa yg dibenciNya,
    Dimuliakan apa yg dimuliakanNya,
    Dijauhi apa yg menyakiti, menyinggung dan memurkaiNya,
    Sering diingat ingat disebut sebut Nama dan KebesaranNya,
    Sering dibaca dan ditadabbur WarkahNya,
    Sepenuh perhatian bila mengadapNya,
    Bersungguh sungguh memenuhi kehendakNya,
    Tersentuh hati, terketar rasa bila disebut Nama, Kebesaran atau KemuliaanNya,
    Tersentuh hati, tergetar juga di hati melihat atau mendgr tanda tandaNya,
    Tentu tidak sekali kali menduakanNya.

    BalasPadam
  3. Percaya dan yakin kpd Allah swt, tanda Islam,
    Takut dan harap kpd Allah swt, tanda iman,
    Pemurah, penyabar, pemaaf, penyantun, sentiasa ingat kpd Allah swt ,bnyk istighfar, bnyk taubat, tanda taqwa.
    WaAllahu'alam !

    BalasPadam
  4. Seorg yg dikatakan MUSLIM itu bila dia percaya dan yakin dgn rukun iman yg enam, serta menerima tidak menolak segala perintah, anjuran dan larangan dr Allah swt dan RasulNya saw. walau pun mungkin pelaksanaannya tidak sempurna. Tidak dia melakukan perkara perkara syirik dan kufur. Dipanggil dia dgn ungkapan "allazina amanu", org org yg telah ada kepercayaan kpd ajaran Islam atau telah ada iman, walau pun mungkin imannya itu tidak sempurna dan cacat.

    Seorg MUKMIN itu adalah seorg MUSLIM yg beramal soleh serta menjauhi perkara perkara yg mendtgkan dosa dan perkara perkara yg sia sia, dikeranakan adanya rasa takut dan harapnya kpd Allah swt. Takut akan murkaNya, kebencianNya dan ketidakpeduliaanNya. Mengharapkan kpd ampunan, rahmat dan redhaNya. Disebut dia sbg "allazina amanu wa 'amilussolihat", iaitu org org yg beriman dan beramal soleh. Amalan amalannya soleh soleh sahaja, jika terlanjur melakukan yg sebaliknya segera dan sentiasa dia taubat minta ampun.

    Seorg MUTTAQIN pula adalah seorg MUKMIN yg sempurna imannya, sentiasa dia merasakan bahawa dirinya sentiasa dlm pengawasan Allah swt yg kerananya sentiasa dia melakukan amalan amalan kesolehan dan mencari jalan utk mendekatkan diri kpd Allah swt yg mendtgkan kasih, rahmat dan redhaNya. Sentiasa dia menghindari dan menjauhi segala perkara yg mendtgkan murkaNya atau ketidakredhaanNya. Ditambah pula dgn kemuliaan akhlak yg tinggi, sentiasa bersyukur, penyabar, pemurah, pemaaf, penyantun, tenang, tawaddu', sentiasa ingat kpd Allah swt dan sentiasa bertaubat kpd Allah swt. Disebut juga dia dgn sebutan "Al abrar (sentiasa berbuat kebaktian), Al muqarrabun (sentiasa mendekatkan diri kpd Allah swt), Al muhsinun (sentiasa berbuat kebaikan, berlemah lembut, penyantun), As sabiqun (bersegera dan berlumba lumba berbuat kebaikan), Al mukhlisun (yg mengikhlaskan diri kpd Allah swt).

    WaAllahu'alam !

    BalasPadam
  5. Islam itu dgn amal perbuatan,
    Iman itu dgn ilmu, kepercayaan dan keyakinan,
    Taqwa itu dgn akhlak yg mulia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mukmin itu ;
      bila berkata dia benar,
      bila menghukum dia adil,
      bila diuji dia sabar,
      bila diberi dia syukur.

      Padam
    2. Iman itu bermula dgn ilmu (mengetahui),
      dr ilmu dtglah kepercayaan,
      kemudiannya barulah dtgnya keyakinan.

      Dr keyakinan itu mk muncullah obsesi (obsession) yg sgt mempengaruhi segala kata kata dan tingkah lakunya. Inilah derjatnya seorg mukmin.

      Dr keyakinan itu juga, akan terasalah dlm hatinya bahawa setiap kata dan perilakunya, bahkan lintasan hatinya sentiasa diawasi, mk berlaku wara'lah dia. Segala amalan disempurnakan sesempurna sempurnanya, segi zahirnya, juga segi khusyuknya. Begitu juga segi akhlaknya, sedayanya disempurnakan sesempurna sempurnanya, zahir dan bathinnya. Itulah derjatnya taqwa.

      Seterusnya, derjat seorg siddiqin ; segala tuturkata, tingkah lakunya, dan hatinya, bahkan juga firasatnya, bagaikan sentiasa dikuasai oleh Penciptanya, mk tiada yg terlepas dr batasan syariat. Semuanya kebenaran.

      Padam
  6. Mcm mn nak tambah iman ?
    Bnykkn baca dan tadabburkan Al Quran. Bnykkn mengikuti pengajian Al Quran. "...(org org yg) bila dibacakan kpdnya ayat ayat Allah (swt), bertambahlah iman mrk..." 8:2.

    BalasPadam
  7. Bermula seorg muslim itu dgn mengakui dan mengucapkan Dua Kalimah Syahadah.
    Kekalnya sbg seorg muslim selama tidak melakukan perkara perkara kufur yg menybbkan batal Syahadahnya dan selama tidak meninggalkan solat solat fardhunya.
    Baik dan sempurna sbg seorg muslim dgn baik dan sempurna ketaatannya terhdp hukum hakam agama atau syariat.

    Adalah seorg mukmin itu, sekurang kurangnya, tiadalah lalai dia dr membaca dan mentadabburkan Al Quran. Sempurna dia sbg seorg mukmin terlihat pd sifat syukur dan sabar.
    Pastilah pula seorg mukmin yg baik dan sempurna imannya itu, baik dan sempurna syariatnya, dipatuhi penuh kesedaran, dikerjakan penuh kesungguhan, kesempurnaan dan penuh keikhlasan.

    Adalah seorg muttaqin itu, sekurang kurangnya, tiadalah lalai dia dr zikrullah, sentiasa dia dlm keadaan berzikrullah samada dgn lidah atau dgn hatinya, dlm keadaan duduk, berdiri atau berbaring. Setiap gerak geri perilaku dan isi hatinya disedarinya sentiasa dlm pengawasan Allah swt, mk bersikap wara'lah dia, takut dia memurkai Allah swt, sentiasa dia istighfar dan taubat, walau tak diketahui akan dosa atau kesalahan yg dilakukannya.
    Sempurna dan baiknya dia sbg seorg muttaqin terlihat pd ketinggian akhlak yg mulia, sekurang kurangnya ditandai dgn sifat sifat tenang, tawaddu' dan penyantun.
    Seorg muttaqin itu pula pastilah seorg mukmin yg sempurna imannya.

    Tertinggi derjatnya seorg muslim itu adalah derjatnya para siddiqin, sempurna syariatnya, sempurna imannya dan sempurna segala ciri ketaqwaannya. Terbukti dgn syariatnya yg sempurna, ilmu dan keyakinannya yg benar, dan ketinggian akhlak yg mulia, bahkan dgn firasat dan mimmpi mimpi yg benar. Ketinggian derjat dibawah kenabian.

    WaAllahua'lam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seorg muslim yg tidak sempurna syariatnya, sudah tentulah bukan seorg mukmin yg sempurna imannya, atau disebut cacat imannya. Namun begitu, jgnlah dituduh tidak beriman langsung, kerana yg mengetahui akan sekecil kecilnya iman itu hanyalah Allah swt.

      Padam
    2. Seorg yg mengaku muslim tp tidak menghiraukan hukum hakam atau syariat agamanya, pastilah akan kefasikannya bahkan sgt ditakuti matinya sbg seorg yg kufur atau munafik.

      Padam
    3. Segolongan manusia sentiasa dia berbolak balik antara Islam dan kufur, samada kerana kejahilannya atau kerana kecuaian dan kealpaannya memperhatikan akan perkara perkara kufur yg boleh membatalkan Syahadahnya hingga sering sahaja dilakukannya.

      Adalah batasnya Islam dan kufur itu, adalah meninggalkan solat fardhu dgn sengaja, dan yg paling besar dr perkara kufur itu pula adalah mensyirikkan Allah swt dgn sesuatu. Setiap kali dilakukan mk batal Syahadahnya, dan bila dia bersyahadah semula, mk kembali pula keIslamannya, hingga disaat matinya dikhuatiri dlm keadaan Syahadah yg terbatal. Hanya saja kita sentiasa bersangka baik mudah mudahan matinya dia dlm Islam, diuruskan dia secara Islam, dan didoakan akan keampunan Allah swt utknya.
      Apakah bernilai imannya disisi Allah swt, bukan hak kita menilainya, serah sepenuhnya kpd Allah swt, kerana selain syirik, masih mungkin ada bhgnnya dr Rahmat Allah swt.

      WaAllahua'lam

      Padam
    4. Tanda tanda iman yg sempurna ;
      Ikhlas, benar, amanah, syukur, sabar, tawakkal.

      Padam
  8. Siddiqin itu, bermula dgn ilmu dan keyakinannya, diikuti pula setiap amalannya, tuturkatanya, tingkahlakunya dan akhlaknya, semuanya dr Al Quran dan Sunnah. Bahkan, lintasan hati dan firasatnya juga bertepatan dgn Quran dan Sunnah.

    WaAllahua'lam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siddiqin itu derjatnya para waliullah,

      Bgmn mengenalinya ;
      1. Semestinyalah seorg muslim yg beriman dan bertaqwa, yg sempurna imannya dan sempurna taqwanya.
      2. Bila melihatnya, mengingatkan kita pd Allah swt. Mk tentulah yg punya diri itu sendiri sentiasa dlm keadaan berzikrullah.
      3. Sempurna amalan amalan wajibnya, bnyk pula yg nafilahnya.
      4. Tutur kata dan akhlaknya sentiasa bertepatan dgn syariat.
      5. Selalu benar firasat firasatnya, bertepatan dgn Kehendak Allah swt.

      Padam
  9. Syarat kesempurnaan iman ;

    1. Ikhlas
    2. Benar / jujur
    3. Amanah
    4. Syukur
    5. Sabar
    6. Tawakkal.

    BalasPadam

Popular Posts