"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Dilarang tidur meniarap

*
Dari Abu Dzar ra., beliau mengatakan, “Suatu hari Nabi sallallahu `alaihi wa sallam sedang berjalan melewatiku ketika itu aku tidur secara meniarap atau tengkurap. Maka baginda membangunkanku menggunakan kakinya dan berkata, “Hai Junaidib (panggilan Abu Dzar), sesungguhnya cara berbaring seperti ini adalah cara berbaring penghuni neraka.” (HR. Ibnu Majah)

Rasulullah sallallahu `alaihi wa sallam pernah melihat ada seseorang yang berbaring di atas perutnya (meniarap/tengkurap), maka baginda berkata,  "Sesungguhnya cara berbaring seperti ini dibenci oleh Allah.” (HR. Tirmidzi)

Wallahu a'lam,



Link pilihan:

Tidur adalah ibadah



*

Tidur adalah Ibadah

*
Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan dari Aisyah bahawa Nabi telah bersabda: "Jika salah seorang di antara kamu berasa mengantuk, hendaklah kamu tidur sehingga hilang rasa mengantuknya. Jika seseorang bersolat ketika mengantuk bermungkinan dia membaca istighfar sedangkan sebenarnya dia sedang mencaci dirinya sendiri."

Dalam sebuah hadis disebutkan tentang kisah Abu Darda' yang, di antaranya, tidak mahu tidur malam kerana ingin melakukan ibadah. Salman, sahabatnya, telah menegurnya dengan berkata: "Tuhanmu ada hak ke atasmu, badanmu ada hak ke atasmu dan isterimu ada hak ke atasmu. Berikan kepada semua ini haknya." Ketika Nabi mendengar perkataan Salman, Baginda berkata: "Benarlah Salman." (Bukhari)

Dalam hadis yang lain diceritakan bahawa Baginda Nabi telah memasuki Masjid dan ternampak seutas tali yang merentangi dua tiang. Selepas bertanya, Baginda diberitahu bahawa tali itu adalah kepunyaan Zainab agar dia dapat berpaut kepadanya ketika keletihan melakukan solat. Nabi pun terus mengeluarkan arahan:
"Buka tali ini! Hendaklah salah seorang di antara kamu bersolat ketika dirinya cergas, dan ketika sudah mengantuk hendaklah tidur." (Bukhari-Muslim)

Semua ini menunjukkan bahawa Islam amat mementingkan produktiviti yang berkualiti dalam setiap amalan. Ia juga menampakkan tentang perkaitan di antara produktiviti dan kualiti dengan tahap kecergasan diri seseorang.

Tidur siang pernah dianggap sebagai salah satu tanda kemalasan. Islam menganggapnya sebagai suatu kebaikan asalkan seseorang itu tidak berlebih-lebihan dengannya.

Di dalam kitab 'Misykatul Masabih' disebutkan tentang salah satu amalan sunnah yang pernah dilakukan oleh Nabi: "Tidur yang sedikit di waktu tengahari (qailulah) tidaklah keji. Rasulullah ada melakukannya."

Imam Al Ghazali di dalam kitab 'Ihya Ulumuddin' telah berkata: "Hendaklah seseorang tidak meninggalkan tidur di siang hari kerana ianya membantu ibadah di malam hari sebagaimana sahur membantu puasa di siang hari. Sebaik-baiknya ialah bangun sebelum gelincir matahari untuk solat zohor."

Wallahua'lam.




Link pilihan:

Baca Ayat Kursi sebelum tidur

Istighfar sebelum tidur

Berwuduk sebelum tidur

Doa sebelum dan selepas tidur

Masukkan air ke dalam hidung bila bangun tidur

Dilarang tidur meniarap

Cara Nabi Tidur


*

Surah Al Mulk, selamat dari siksa kubur

*
Dari Abu Hurairah, Nabi sallallahu `alaihi wa sallam bersabda, “Ada satu surah dari al qur'an yang terdiri dari tiga puluh ayat yang dapat memberi syafa'at kepada yang membacanya, sampai dia diampuni, iaitu: "Tabaarakalladzii biyadihil mulk… (surat Al Mulk)" (HR. Tirmidzi no. 2891, Abu Daud no. 1400, Ibnu Majah no. 3786, dan Ahmad 2/299).

Dari ‘Abdullah bin Mas’ud, dia berkata, “Sesiapa membaca “Tabarokalladzi bi yadihil mulk” (surat Al Mulk) setiap malam, maka Allah akan menghalanginya dari siksa /azab kubur.” (HR. An Nasai dan Al Hakim)



Link pilihan:

Fitnah Kubur

Mati Tanpa Dosa

Doa lindung siksa / azab kubur



*

Doa lindung azab kubur

*

Dari ‘Aisyah ra., "Aku tidak lihat Rasulullah sallallahu `alaihi wa sallam selepas solat melainkan baginda meminta perlindungan daripada azab kubur”. (HR Bukhari dan Muslim)




Link pilihan:

Fitnah Kubur

Mati Tanpa Dosa

Surah Al Mulk, penyelamat azab siksa kubur



*

Mati Tanpa Dosa

*
Jangan takut mati.
Yang perlu kita takuti adalah azab siksa sesudah mati.
Akan ada azab kubur, azab di Mahsyar dan azab Neraka.
Azab siksa adalah balasan untuk sesiapa yang mempunyai dosa.

Untuk selamat dari azab siksa selepas mati adalah mati tanpa dosa.

Untuk mencapai matlamat mati tanpa dosa:

1. Jaga diri dari melakukan dosa. Perkara WAJIB, jangan tinggal. Perkara haram, jangan buat.

2. Segera bertaubat jika melakukan dosa.

3. Segera memohan maaf dan halal jika melakukan kesalahan kepada manusia lain.

4. Bayar semua hutang. Pastikan waris tahu hutang kita dan ingatkan mereka untuk membayar hutang tersebut jika kita meninggal dunia.

5. Sentiasa berdoa kepada Allah memohon keampunan dosa, keselamatan dan perlindungan dari siksa azab neraka dan siksa kubur.



Link pilihan:

Siksaan Neraka Yang Paling Ringan

Doa lindung azab kubur

Mati dalam keadaan Islam

Syarat diterima taubat

Persediaan Untuk Mati

Tidak Dapat Masuk Syurga Jika Tidak Mahu Bayar Hutang



*

Air dimasuki lalat boleh diminum

*

Dari Abu Hurairah r.a. katanya Nabi shollallahu 'alaihi wasallam bersabda; "Apabila lalat masuk ke dalam minuman kamu, hendaklah ditenggelamkannya, kemudian dibuang lalat itu kerana sesungguhnya salah satu sayapnya mengandungi penyakit dan satu lagi mengandungi ubat." (Sahih Bukhari)

*

Krisis di Syria

*

1. Saya ke bumi Syria beberapa kali. Penduduk Syria bangga bila dipanggil Ahli Syam berbanding rakyat Syria. Kemungkinan kerana pujian-pujian yang terdapat di dalam Hadis Nabi dan tulisan para Ulama menjadikan mereka senang dipanggil Ahli Syam berbanding Syria.

2. Jika nak dikatakan buminya terlalu cantik, ada negara yang lebih cantik. Nak dikatakan punyai tinggalan sejarah hebat, negara lain juga ada. Nak dikatakan dipenuhi para kekasih Allah dan Ulama-ulama, negara lain juga tidak terkecuali. Tapi bumi Syam ini lain dari mana-mana bumi bagi yang pernah menjejakinya. Saya teringat seorang kenalan tokoh korporat bertanya kepada saya: Ustaz, aku pelik barat bersungguh nak mendapatkan bumi Syria dengan pelbagai cubaan dan dicetuskan banyak konflik, sedangkan negara mereka sendiri lebih cantik!!! kenapa ya? Saya tidak menjawab persoalannya tetapi berkata: Abang, saya nak kena pergi Syria, jom join sekali? Dia bersetuju.

3. Semasa di sana, ketika kami minum teh di tepi jalan di perkampungan Nawa (perkampungan Imam Nawawi dan tempat beliau dimaqamkan). Dia berkata: Ustaz Aidil, saya tak tau nak "describe" camna tapi ada satu perasaan yang istimewa bumi Syam ni sama perasaan apabila kita di Mekah dan Madinah. Tapi perasaan ini agak lain dan perasaannya yang tersendiri. Saya rasa inilah istimewanya bumi ini yang tidak ada di mana-mana bumi. Saya diam dan hanya membalas dengan senyuman.

4. Saya anak didik Al-Azhar dan berbangga dengan kehebatan Ulama Al-Azhar serta kebijaksanaan Al-Azhar. 10 tahun saya di bumi Al-Azhar mengutip kepingan hidangan ilmu dibumi tersebut tetapi apabila tiba di bumi Syria kali pertama, entah bagaimana perasaan kagum dan hebat itu beralih kepada Syria secara spontan. Manakan tidak, pernahkah tuan cik puan melihat kuliah pengajian hadis sahih Al-Bukhari yang dibuat satu jam sebelum subuh tetapi kehadiran seumpama rakyat Malaysia di shopping komplek di hari cuti dan baru mendapat gaji. Pandangan sebegini biasa di bumi Syam. Terdapat banyak kenangan dengan Ahli Syam yang saya nak kongsikan di sini;

5. Kisah pertama: ketika sampai kali pertama bersama rombongan kerajaan negeri kedah bersama exco-exco kerajaan negeri. Saya tidak ada pakaian kemeja lengan panjang rasmi untuk majlis yang bakal diadakan. Saya mohon teman saya Ustaz Izzam Khazar (ketika itu pelajar Master di Universiti Dimasy, sekarang top Banker di Bank Islam Dubai) untuk pergi ke kedai pakaian. Entah bagaimana di kedai pakaian milikan pemuda Syria dalam lingkungan umur 30an, saya menjadi sedikit cerewet yang hakikatnya bukan sifat saya. Berpuluh kotak pakaian dibuka hanya untuk mencari pakaian yang saya inginkan. Tiada tanda wajah kurang senang dari pekedai bahkan terus dilayan dengan bersungguh-sungguh. Setelah selesai saya ingin membayar, pekedai itu tidak mahu menerima wang. Jenaka tidak mahu menerima wang biasa dilakukan oleh pekedai Mesir tetapi jika tidak dibayar nescaya akan dikejar. Saya sambut jenaka pekedai Syria itu dengan kata: baiklah lalu mengacah mahu keluar kedai. Dia mempersilakan untuk saya keluar dengan dibungkus rapi barang yang dibeli. Saya terdiam. Saya kembali untuk memberikan wang. Dia katakan pada saya: "Engkau ahli ilmu kan? Pelajar jurusan agama? Saya seorang peniaga dan hanya tahu meniaga dan kurang masa untuk ilmu. Saya tidak mahu wang kamu tetapi doakanlah saya di dalam majlis- majlis ilmu yang engkau sertai". Demi Allah, sepanjang di Mesir bahkan di Malaysia, setiap kali saya bersila di dalam majlis ilmu atau menyampaikan ilmu wajah lelaki itu datang dalam memori umpama "notification" smart phone kita. Saya begitu percaya lelaki ini begitu Ikhlas walaupun hanya sekadar menghadiahkan sehelai baju, dia mendapat perhatian saya sepanjang hidup saya. Ini ahli Syam.

6. Kisah kedua: saya memulakan business Olive House apabila mendapat aspirasi dari Dr Faid berhubung pemakanan dari Al-Quran dan As-Sunnah. Aspirasi bukan ala-ala jual ayam jampi atau kismis jampi dan seumpamanya yang lebih kepada memperkuda Agama untuk kepentingan perniagaan tetapi aspirasi bagaimana kajian Santifik hari ini berkenaan Nutrisi & kesihatan telah diterangkan Al-Quran dalam bahasa yang jelas. Bersungguh-sungguh saya ingin menjayakan perkara ini sehingga Allah hadirkan pembantu-pembantu yang hebat untuk membawa perjuangan yang sama. Rasulullah itu Ahli Nutrisi yang Agung.

7. Untuk memulakan langkah pertama diperingkat awal seorang lelaki bernama Samir Jazzar dari Aleppo (Halab), Syria membantu saya walaupun dengan modal kecil dan beliau berusaha memastikan business ini dapat dimulakan. Teringat kata-kata beliau bila saya menulis email panjang kepada beliau dan berkongsi sedikit kegusaran jika saya gagal sedangkan beliau seolah-olah begitu yakin saya akan berjaya. Terlalu banyak bantuan beliau berikan kepada saya agar melangkah berani. Ganjil bukan, kepercayaan dari orang lain lebih tinggi dari diri sendiri? Beliau membalas email saya dengan balasan pendek, ringkas, padat dan menyentap. : "Adikku Aidil, apa yang engkau cuba perjuangkan ini adalah makanan yang kekasih kita Rasulullah sebut sebagai pokok yang barakah. Semestinya gerak kerja engkau penuh keberkatan, fikiran engkau dengan keberkatan dan pasti berjayanya engkau dengan keberkatan". Mendidih semangat muda saya dengan ucapan tersebut dari seorang pemuda Syria.

8. Banyak kisah jika saya nak kongsikan berkenaan Ahli Syam ini. Mereka bangsa istimewa sebagaimana bangsa Palestin dan kerana itu mereka diuji dengan ujian istimewa. Jika tuan cik puan perasan, logo Olive House dahulu ada tulisan Aleppo, Syria. Sengaja diabadikan kenangan bermulanya di situ. Tetapi dibuang Aleppo, Syria selepas registrasi logo di "myIpo" tidak membenarkan nama tempat diletakkan pada logo.

9. Sekarang bumi Syria ditimpa fitnah tak berkesudahan, permainan konspirasi musuh Islam, umat Islam terpedaya, mereka yang ingin memgambil kesempatan dan yang benar-benar jujur dan ikhlas sudah tidak dapat dibezakan lagi. Fitnah yang berlaku yang disebut Al-Quran dengan bandingan lebih dahsyat dari pembunuhan itu sendiri sedang marak di sana. Menangis air mata darah sekalipun yang berlaku tetap berlaku. Di suasana fitnah ini, tidak ada jalan untuk menilai kebenaran kecuali dengan pandangan hati yang bersih dari mereka yang dekat kepada Allah. Akal sudah terbelenggu, logik sudah dikucar kacirkan, kelompok kebanyakan atau sedikit masing-masing hilang pedoman. Tetapi cahaya hati yang bersih kekal menyuluh untuk melihat kebenaran. Untuk mendapat pandangan hati yang tulus adalah bertaqwa kepada Allah dengan ketaqwaan yang sebenarnya. Ini formula rahsia dan template berkesan yang diberikan oleh Al-Quran. Firman Allah;

وَاتَّقُواْ اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

Maksudnya: Dan bertaqwalah kepada Allah nescaya Allah beri pengetahuan kepada kalian. Dan Allah Maha mengetahui atas setiap sesuatu. (Surah Al-Baqarah ayat 282).

10. Kemelut fitnah ini hanya dapat diketahui ianya fitnah apabila ianya telah berlaku akan tetapi seorang Alim yang penuh ketakwaan boleh mengetahui dengan cahaya petunjuk yang Allah limpahkan dalam hatinya. Benar ungkapan Hasan Al-Basri:

الفتن إذا أقبلت عرفها كل العالم وإذا أدبرت عرفها كل الجاهل

Maksud: Fitnah-fitnah, jika ia datang dapat diketahui oleh setiap Alim tetapi hanya diketahui setelah berlaku oleh yang Jahil.

Taqwa ini bukan sekadar ramuan penting untuk urusan akhirat tetapi rupa-rupanya ia ramuan utama untuk menjadi manusia berjaya di dunia dan akhirat. Bersama kita berusaha membantu saudara kita yang berpegang dengan akidah yang sama dimana sahaja, perbaiki diri kita menjadi hambaNya yang bertaqwa dan berjaya dunia akhirat.

Moga kita semua berusaha menjadi manusia paling bertaqwa demi kepentingan dunia dan akhirat kita...

Sumber: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=282112085459464&id=245987795738560



Link pilihan :

https://www.facebook.com/mirovsky.mirovsky/posts/597984413710629

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=617237378440508


*

Pesanan Rasulullah kepada Abu Dzar

*


Dari Abu Dzar ra. berkata, "Kekasihku, Rasulullah sallallahu `alaihi wa sallam berpesan kepadaku dengan tujuh perkara, 
(1) supaya aku mencintai orang-orang miskin dan dekati mereka,
(2) menyuruh aku melihat kepada orang yang berada di bawahku dan tidak melihat kepada orang yang berada di atasku,
(3) menyuruh aku menjaga silatur-rahim walaupun mereka berlaku kasar kepada ku,
(4) banyakkan ucapan LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH,
(5) mengatakan kebenaran walaupun pahit,
(6) jangan takut celaan orang ketika berdakwah, dan 
(7) jangan meminta sesuatu apa pun dari manusia”. 
(HR Imam Ahmad)



*

La haula wala quwwata illa billah

*

Tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah jua.

Rasulullah sallallahu `alaihi wa sallam bersabda, “Lahaula wala quwta illa billah adalah salah satu khazanah syurga.” (HR Bukhari dan Muslim)

“Sesiapa yang mengucapkan la hau la wala qu wata illa billah, maka ia akan menjadi ubat kepada 99 penyakit, yang paling ringan adalah kebimbangan”. (HR Tabrani)

*

Amal Terus Menerus

*
Nabi sallallahu `alaihi wa sallam bersabda, "Amal yang paling dicintai oleh Allah adalah yang dikerjakan terus menerus walaupun sidikit.". (HR Bukhari dan Muslim)

Imam Nawawi rahimahullah mengatakan amal yang sedikit tetapi dikerjakan dengan terus menerus dan rutin adalah lebih baik daripada amal yang banyak tetapi terhenti-henti atau dilakukan sekali-sekala sahaja.

*

Terjemahan bacaan-bacaan dalam solat

*
Solat akan lebih khusyuk jika tahu dan faham makna bacaan-bacaan yang dibaca.




Takbiratul-Ihram / Takbir
Allah Maha Besar.

Doa Iftitah
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Al-Fatihah
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani.
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
Yang maha pemurah lagi maha mengasihani.
Yang menguasai hari pembalasan.
Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan ni'mat kepada mereka,
bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Besar dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk
Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal
Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud
Ya Allah, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku, lindungilah daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku petunjuk, selamatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naiks aksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan keatas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atasI brahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau
berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim didalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnyahanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanaMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, yaTuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dans ahabat-sahabatnya. Salam Sejahtera ke atas kamu berserta rahmat Allah.



Link pilihan:

Kepentingan khusyuk dalam solat



*

Mengeluh merungut tanda tidak sabar

*
Tanda tidak sabar ialah banyak mengeluh, banyak merungut.





Orang yang sabar tidak mengeluh. Orang yang sabar tidak banyak merungut.




Link pilihan:

Indahnya Sabar dan Syukur




*

Tenang, Jangan Tergesa-gesa

*

Nabi shollallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Sesungguhnya sesiapa yang memiliki dua sifat, nescaya dikasihi oleh ALLAH iaitu lemah lembut dan tenang". (HR Muslim)

"Bukanlah kemuliaan itu dengan memakai pakaian cantik dan bersegak tetapi ia adalah dengan ketenangan, sopan santun dan merendah diri." (HR. Ad-Dailami)

"Gopoh-gapah itu dari amalan syaitan dan sifat tenang itu adalah dari Allah Taala". (HR Abu Ya’la dan Al-Baihaqi)

Dari Aisyah,  Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tenanglah wahai Aisyah! Allah menyukai hal itu. Bersikap ramah dan sabarlah dalam setiap perkara." (HR Bukhari)

Dari Abu Qatadah, Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Apabila muazin telah iqamat untuk solat, maka janganlah kamu berdiri lebih dahulu, sebelum melihatku berdiri di hadapanmu dan hendaklah kamu bersikap tenang." (HR. Bukhari)

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Apabila kamu mendengar iqamat, maka pergilah solat berjemaah dan hendaklah bersikap tenang dan tenteram, jangan tergesa-gesa. Dalam keadaan bagaimana saja pun mereka kamu dapati, maka solatlah kamu bersama mereka, mana yang kamu ketinggalan, sempurnakanlah kemudian." (HR Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Ibnu Majah, Nasaai & Ahmad)

Wallahu a'lam.



Link pilihan:

Mencari Ketenangan

Gopoh

Pentingnya Solat




*

Niat Baik Dapat Pahala

*
Dari Ibnu ‘Abbas, Rasulullah sallallahu `alaihi wa sallam bersabda, “Sesiapa yang berniat untuk berbuat kebaikan tetapi tidak jadi mengerjakannya, maka akan dituliskan untuknya 1 kebaikan (pahala) yang sempurna, jika dia benar-benar mengerjakannya, maka Allah akan menuliskan untuknya 10 hingga 700 kebaikan, bahkan boleh lebih banyak lagi. Sesiapa yang berniat untuk berbuat kejahatan tetapi tidak jadi mengerjakannya, maka akan dituliskan untuknya 1 kebaikan yang sempurna, jika dia benar-benar mengerjakannya, maka Allah akan menuliskan 1 keburukan (dosa) untuknya.” (HR Bukhari & Muslim)

*

Suruh Anak Solat

*



"Suruhlah anak-anak kamu solat pada umur 7 tahun. Dan pukullah mereka kerana meninggalkan solat pada umur 10 tahun.” (HR Imam Ahmad, Abu Daud dan al-Hakim)

Pukul yang tidak menyakitkan, sekadar untuk beri pengajaran ...



-> Kepentingan Solat



 

*

Jangan Bakhil

*
Bakhil ialah kedekut atau kikir atau lokek.

"Seburuk-buruk sifat yang ada kepada seseorang adalah bakhil dan penakut." (HR Abu Daud di dalam Sunan Abu Daud, hadis no: 2150)

"Ada tiga hal yang dapat membinasakan diri seseorang iaitu kedekut yang ditaati, hawa nafsu yang diikuti dan ujub (rasa kagum dengan diri sendiri).”. (HR Al-Bazzar dan Al-Baihaqi)

Dari Abu Hurairah r.a. katanya, dia mendengar Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda: “Perumpamaan orang yang kedekut dengan orang yang pemurah seperti dua orang yang memakai baju besi yang menutupi dadanya sampai ke leher. Orang yang pemurah, bajunya lapang dan sempurna menutupi badannya hingga ke anak-anak jarinya dan menghapus jejaknya (dosanya). Sedangkan orang yang kedekut disebabkan dia tidak mahu menafkahkan hartanya, maka tiap-tiap cantuman bajunya sendat di tempatnya, dia berusaha mahu melonggarkannya tetapi tidak pula longgar.” (HR Bukhari)

Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda yang bermaksud, “Tidak ada suatu hari pun yang seorang hamba bangun pagi melainkan turun dua malaikat ke bumi. Yang satu berdoa, ‘Ya Allah! Berilah ganti kepada hamba-Mu yang menafkahkan hartanya.’ Dan yang satu lagi berdoa, ‘Ya Allah! Binasakanlah harta orang-orang yang kedekut.’” (HR Bukhari)

Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda, ”Sesiapa yang ditanya tentang ilmu lalu dia menyembunyikannya akan diikat mulutnya dengan kekang dari api neraka pada hari kiamat.” (HR Abu Daud dan Tirmidzi)

"Orang yang bakhil ialah orang yang mendengar namaku disebut tetapi tidak berselawat ke atasku." (HR Tirmidzi)


Wallahu a'lam.



Link pilihan :

Kelebihan Bersedekah


*

Orang yang bijak

*

"Orang yang bijak adalah orang yang mempersiapkan dirinya dengan beramal untuk bekalan selepas matinya. Manakala orang yang tidak bijak adalah orang yang mengikuti hawa nafsunya dan kemudian mengharap pertolongan Allah". (HR. Tirmizi)

*

Wajib Cintai Nabi

*


Nabi shollallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Tidaklah dianggap beriman di kalangan kamu sehingga aku lebih dicintainya daripada ibubapanya, anaknya dan manusia seluruhnya." (HR Bukhari)

Tanda Cinta kepada Nabi shollallahu 'alaihi wasallam ialah dengan banyak berselawat ke atas-nya & beramal dengan SUNNAH-nya..


*

Kelebihan Berselawat

*


Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Perbanyakkanlah berselawat pada ku pada malam dan hari Jumaat, sesiapa yang berselawat untukku satu kali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali (Allah akan memberinya rahmat 10 kali) ". (HR Baihaqi)

Daripada Anas RA daripada Nabi SAW bersabda: “Barangsiapa berselawat kepadaku satu kali selawat, maka ALLAH akan membalas kepadanya sepuluh kali selawat, dihapuskan daripadanya sepuluh kesalahan dan diangkat baginya sepuluh darjat.” (HR Ahmad, al-Bukhari dalam al-Adabul Mufrad, an-Nasa’i dan lain-lain dengan sanad sahih)

Dari Aus bin Aus r.a.katanya, Rasulullah bersabda, "Sesungguhnya di antara hari-harimu yang paling utama sekali ialah hari Jumaat, maka perbanyakkanlah membaca selawat padaku pada hari itu, sebab sesengguhnya bacaan selawatmu itu ditunjukkan kepadaku. Para sahabat berkata: Ya Rasulullah, bagaimanakanh selawat kita semua itu dapat ditunjukkan kepada Tuan, sedangkan Tuan sudah hancur tubuhnya? Nabi bersabda: Sesungguhnya Allah mengharamkan pada tanah untuk makan tubuh sekalian Nabi. (HR Abu Dawud dengan isnad sahih.)

Dari Abu Hurairah r.a. pula bahwasanya Rasulullah bersabda: Tiada seorang pun yang memberi salam/selawat padaku, melainkan Allah mengembalikan rohku, sehingga saya dapat menjawab salam orang itu. (HR Abu Dawud dengan isnad sahih.)

Dari Ibnu Mas'ud r.a. bahwasanya Rasulullah bersabda, "Seutama-utama manusia bagiku pada hari kiamat ialah orang yang terbanyak berselawat pada aku, yakni lebih diutamakan untuk memperoleh syafaat dan dapat kedudukan yang terdekat dengannya. (HR Termidzi, hadis hasan.)

"Sesiapa yang mengucapkan selawat kepadaku sepuluh kali pada waktu pagi, sepuluh kali pada waktu petang, maka dia akan mendapat syafa'atku pada hari Kiamat". (HR Tabarani.)

Kalam Syaikh Ibnu `Athoillah as-Sakandari rahimullah : "Orang yang tidak mampu memperbanyak berpuasa dan melakukan solat malam (solat-solat sunnat pada waktu malam) hendaknya menyibukkan diri dengan berselawat ke hadrat Junjungan Rasulullah. Seandainya sepanjang hidup, engkau melakukan seluruh amal ketaatan, lalu Allah memberikan satu selawat sahaja atasmu, tentu satu selawat tersebut lebih berat dari semua amal ketaatan yang engkau lakukan selama tempoh tersebut. Sebab engkau berselawat sesuai dengan kapasiti kemampuanmu, sedangkan selawat daripada Allah adalah sesuai dengan sifat rububiyah (ketuhanan)-Nya. Ini baru satu selawat, maka bagaimana pula jika Allah membalasmu dengan sepuluh selawat bagi satu selawatmu ke hadrat Junjungan seperti keterangan hadits ? Menurut Sayyidina Abu Hurairah r.a., Junjungan Rasulullah bersabda:- "Sesiapa yang berselawat atasku sekali, Allah akan berselawat ke atasnya sepuluh kali." Betapa indahnya hidup ini jika engkau isikan dengan taat kepada Allah, dengan sentiasa berzikir kepadaNya dan sibuk berselawat atas Junjungan Nabi shollallahu 'alaihi wasallam di setiap waktu disertai hati yang ikhlas, jiwa yang tulus, niat yang baik dan perasaan cinta kepada Junjungan Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam."

Al Habib Umar ben Hafidz ketika menceritakan kelebihan selawat... kata Habib, " Berapa banyak dimajlis ini kita berselawat ke atas Nabi? Apa yang dijanjikan selawat kita ke atasnya? Balasannya, Allah pemilik Arays yang Agung akan membalas selawat kita. Seandainya Nabi membalas selawat kita, itupun sudah sangat besar bagi kita.
Seandainya selawat kita dibalas oleh Makhluk lain yang tinggi derajatnya seperti para Malaikat, Auliya' Allah itupun ianya sudah besar juga bagi kita, bagaimana pula sekiranya yang berselawat ke atas kita itu adalah Allah. Tuhan segala sesuatu. Raja segala sesuatu, yang Maha Mampu Berbuat sesuatu. Yang berkuasa ke atas sesuatu dan balasan ke atas selawat itu bukannya satu tapi 10 selawat bagi 1.
Disebut ahli makrifatullah, seandainya ditimbang amalan semua makhluk di atas satu timbangan, tapi satu selawat dari Allah di satu timbangan, nescaya satu selawat Allah di atas timbangan lebih berat dari segala amal di atas muka bumi ini. Sebab itu amalan makhluk, tapi ini Amalannya Allah pencipta Makhluk. Dan Tak ada yang menyerupai Allah ﷻ segala Sesuatu "

Dari Fadhalah bin Ubaid r.a. katanya: Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam pernah mendengar seseorang yang berdoa, tetapi dia tidak mengucapkan puji-pujian kepada Allah Ta'ala dan tidak pula membaca selawat pada Nabi, lalu Rasulullah bersabda: Tergesa-gesa sekali orang ini, kemudian orang itu dipanggilnya. Nabi shollallahu 'alaihi wasallam lalu bersabda pada orang itu atau pada orang lain juga: Jikalau seseorang di antara engkau semua hendak berdoa, maka hendaklah memulakan dengan mengucapkan puji-pujian kepada Allah, selanjutnya membaca selawat kepada Nabi seterusnya bolehlah dia berdoa dengan apa yang dikehendakinya. (HR. Abu Dawud dan Termidzi)


Allah humma Solli Wa sollim 'ala Sayyidina Muhammad, Wa 'ala ali Sayyidina Muhammad.


Wallahu 'alam.



Link pilihan:

Syafa'at Nabi Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam
 
Kisah Diampun Dosa Sebab Selawat

Kelebihan Hari Jumaat 




*

Popular Posts