"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Istighfar untuk mukmin dan mukminat

*

Salah satu istighfar yang dibaca para waliyullah. Istighfar untuk mukmin dan mukminat (dibaca setiap hari 27x).
استغفر الله للمؤمنين و مؤمنات
Ertinya : Aku memohon ampun kepada Allah untuk mukmin dan mukminat.


من استغفر للمؤمنين والمؤمنات كل يوم سبعا وعشرين مرة كان من الذين يستجاب لهم ويرزق بهم اهل الارض
Dari Abu Darda' ra. Nabi Muhammad SAW. berkata : ertinya : Sesiapa membacakan istighfar untuk mukmin dan mukminat sebanyak dua puluh tujuh kali di setiap hari, maka ia termasuk golongan mereka yang terkabul doanya dan mereka yang menjadi jaminan rezeki Allah dari para penghuni bumi.". (HR. Ath-Thabaraniy)

من استغفر للمؤمنين والمؤمنات كتب الله له بكل مؤمن و مؤمنة حسنة
Dari Ubadah bin Smamit ra. Nabi Muhammad SAW. bersabda, ertinya : Sesiapa membacakan istighfar untuk mukmin dan mukminat, maka Allah mencatat satu kebajikan untuknya pada setiap seorang mukmin dan mukminat. (HR. Ath Thabarani)

Al-Imam Al-Habib Abdullah bin Alwi Al-Haddad di dalam kitabnya An-Nashaih Ad-Diniyah Wal-Washaya Al-Imaniyah mengatakan beristighfar untuk mukmin dan mukminat sebanyak 27x termasuk sifat-sifat atau kebiasaan zikirnya para Wali.

Wallahu A'lam.

Sumber: https://www.facebook.com/pondokhabib/photos/a.422328956998.217003.295419981998/10154233986336999



Artikel pilihan:

Kelebihan Istighfar


*

Popular Posts