"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Ibnu Taimiyyah

*

Antara ulama besar ASWJ yang mengkritik keras Ibnu Taimiyyah (agar umat Islam berhati-hati dengan fatwanya) ialah Imam Ibnu Hajar al-Haithami sebagaimana yang terkandung dalam karyanya al-Fatawa al-Hadithsiyyah:

واياك ان تصغي الى ما في كتب ابن تيمية وتلميذه ابن القيم الجوزية وغيرهما ممن اتخذ الهه هواه واضله الله على علم و ختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعدالله. و كيف تجاوز هؤلاء الملحدون الحدود و تعدواالرسوم وخرقوا سياج الشربعة والحقيقة فظنوا بذالك انهم على هدى من ربهم وليسوا كذالك

Terjemahan bebas:
“Maka berhati-hatilah kamu, jangan kamu mendengar apa yang ditulis oleh Ibnu Taimiyyah dan muridnya Ibnu al-Qayyim al-Jauziyyah dan selain keduanya dari orang-orang yang telah menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah telah menyesatkannya dari ilmu serta menutup telinga dan hatinya dan menjadikan penghalang atas pandangannya. Maka siapakah yang mampu memberi petunjuk ke atas orang yang telah Allah jauhkan? Bagaimana orang-orang sesat itu telah melampaui batasan-batasan syariat dan aturan, dan mereka juga telah merobek pakaian syariat dan hakikat, mereka masih menyangka bahawa mereka di atas petunjuk dari tuhan mereka, padahal sungguh tidaklah demikian.”



Pandangan Baba Ghazali Ahmad tentang Ibnu Taimiyyah -> https://youtu.be/EYA12weepY8

Pandangan Syeikh Nuruddin tentang Ibnu Taimiyyah -> https://www.youtube.com/watch?v=FuaJbsXHER0

Kisah Taubat Ibnu Taimiyah 1 -> http://www.sarkub.com/2011/ibnu-taimiyah-akhirnya-taubat

Kisah Taubat Ibnu Taimiyah 2 -> http://ibnu-alkatibiy.blogspot.com/2011/12/kisah-taubatnya-ibnu-taimiyah-di-tangan.html

Tiada niat untuk mengaibkan ulama besar. Sekadar berkongsi maklumat untuk pertimbangan bersama.

Wallahu A'lam.



Link pilihan:  

https://www.facebook.com/ARG.johor/posts/1252338601463714   

http://abaizzat.wordpress.com/2008/01/21/pendapat-para-ulama-terhadap-ibn-taimiyah   

http://wahabinews.wordpress.com/2012/04/21/benarkah-para-ulama-memerangi-faham-sesat-ibnu-taimiyah 


http://abulehyah.blogspot.com/2008/08/qubur-siapakah-ini.html  


http://kiraitomy.wordpress.com/2011/03/28/para-ulama-ahlussunnah-memerangi-ibnu-taimiyah-mengenal-tiang-utama-ajaran-sesat-wahabi 

https://www.facebook.com/notes/von-edison-alouisci/syaikh-ibnu-taimiyah-al-harrani-dihukum-sesat-akidah/696084250408289



*

Popular Posts