"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Doa sebelum dan selepas tidur

*



النبي صلى الله عليه وسلم إذا أراد أن ينام قال : ( باسمك اللهم أموت وأحيا ) . وإذا استيقظ من منامه قال : ( الحمد الله الذي أحيانا بعد ما أماتنا وإليه النشور ) .
الراوي: حذيفة بن اليمان المحدث: البخاري - المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 6324
خلاصة حكم المحدث: [صحيح]

Dari Huzaifa ra. bahawa apabila Nabi shollallahu 'alaihi wasallam hendak tidur, baginda akan membaca "Bismika Allahumma amutu wa ahya (Dengan Nama Engkau Ya Allah aku Hidup dan aku mati). Dan apabila baginda bangun dari tidur, beliau akan membaca Alhamdulilla hillazi ahya na ba' dama ama tana wailai hin nushur (Segala puji Allah menghidupkan kami selepas Dia mematikan kami dan kepadaNya dibangkitkan). (HR Bukhari no 6324)

كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا أوى إلى فراشه قال : ( اللهم باسمك أحيا وأموت ) . وإذا أصبح قال : ( الحمد لله الذي أحيانا بعد ما أماتنا وإليه النشور ) .
الراوي: حذيفة بن اليمان المحدث: البخاري - المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 7394
خلاصة حكم المحدث: [صحيح]

Dari Huzaifa ra. bahawa apabila Nabi shollallahu 'alaihi wasallam hendak tidur, baginda akan membaca "Allahumma Bismika ahya wa amut (Ya Allah, Dengan Nama Mu aku Hidup dan aku mati). Dan apabila baginda bangun dari tidur, beliau akan membaca Alhamdulilla hillazi ahya na ba' dama ama tana wailai hin nushur (Segala puji Allah menghidupkan kami selepas Dia mematikan kami dan kepadaNya dibangkitkan). (HR Bukhari no 7394)

*

Popular Posts